Cztery pory roku
Autor/autorka
Paulina Janczak
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
spec_zajęcia rewalidacyjne
3. Temat zajęć
Cztery pory roku
4. Czas trwania zajęć
60 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z planem zajęć rewalidacyjnych, który został napisany na początku roku szkolnego 2021/2022 na podstawie zaleceń zawartych w Orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną. Ze względu na deficyty rozwojowe uczeń wymaga wielokrotnego powtarzania i utrwalania poznanych treści.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykonywanie zadań z użyciem TIK jest dla uczniów dużym uatrakcyjnieniem zajęć, aktywuje ich do działania oraz wzbudza ciekawość.
7. Cel ogólny zajęć
Utrwalanie wiadomości o cechach charakterystycznych dla poszczególnych pór roku
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń : zna nazwy pór roku, wymienia je w odpowiedniej kolejności
utrwala daty rozpoczęcia poszczególnych pór roku
wymienia warunki pogodowe w każdej porze roku
wymienia rośliny i zwierzęta charakterystyczne dla danej pory roku
dopasowuje ubiór do pory roku
usprawnia funkcje poznawcze- koncentracja uwagi, koordynacja wzrokowo- ruchowa, spostrzegawczość
usprawnia techniki szkolne- wypowiedzi ustne, czytanie
9. Metody i formy pracy
Metody:
słowne- rozmowa kierowana, pogadanka
oparte na działaniu- aktywizujące
obserwacja i pokaz
ćwiczenia praktyczne
10. Środki dydaktyczne
kartka z bloku rysunkowego
kredki
https://www.youtube.com/watch?v=ee5TOtBH92M
https://padlet.com/paulinajanczak1608/b8be4r44cjaig7nz
karta pracy - rebusy http://maluchwdomu.pl/2017/10/rebusy-dla-dzieci.html
https://wordwall.net/pl/resource/1294883/przyroda/pory-roku-dopasuj-pary
https://wordwall.net/pl/resource/738953/przyroda/4-pory-roku-klasa-1
https://learningapps.org/view2393375
https://learningapps.org/view2568833
https://zpe.gov.pl/a/pory-roku/DYa2n0Jhy
ubrania ucznia przyniesione przez rodziców chłopca
11. Wymagania w zakresie technologii
Laptop z dostępem do internetu, tablica multimedialna
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Rapujemy i cztery pory roku umiemy.
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Wysłuchanie piosenki o porach roku
https://www.youtube.com/watch?v=ee5TOtBH92M
Rozmowa na temat piosenki
Rozwiązanie rebusów z nazwami pór roku ( uczeń otrzymuje w formie kart pracy)
http://maluchwdomu.pl/2017/10/rebusy-dla-dzieci.html
Próba rapowania piosenki
Aktywność 2
Temat: Czy wszystko wiesz o porach roku?- rozmowa
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Po wykonaniu zadań z aktywności 1 uczeń dyskutuje z nauczycielem dzieląc się wrażeniami, obserwacjami, emocjami, refleksjami. Nauczyciel zadaje pomocnicze pytania moderując rozmowę.
Aktywność 3
Temat: Swoją wiedzę utrwalamy- ćwiczenia
Czas trwania: 20 min.
Opis aktywności:
Praca z komputerem- padlet
https://padlet.com/paulinajanczak1608/b8be4r44cjaig7nz
Oglądanie oraz czytanie informacji znajdujących się w padlecie, wspólna charakterystyka poszczególnych pór roku ( data rozpoczęcia danej pory, zjawiska atmosferyczne, rośliny, zwierzęta i ubiór).
Aktywność 4
Temat: Praktyka czyni Mistrza- ćwiczenia utrwalające
Czas trwania: 15 min.
Opis aktywności:
Wykonanie przez ucznia zadań utrwalających pory roku
Uczeń wykonuje zadanie polegające na przeczytaniu zdań charakteryzujących jedną z czterech pór roku. Po przeczytaniu wybiera porę roku, która pasuje do opisu.
https://wordwall.net/pl/resource/1294883/przyroda/pory-roku-dopasuj-pary
Uczeń wykonuje zadanie polegające na udzieleniu w jak najkrótszym czasie odpowiedzi prawda czy fałsz
https://wordwall.net/pl/resource/738953/przyroda/4-pory-roku-klasa-1
Uczeń wykonuje ćwiczenie polegające na samodzielnym czytaniu wyrazów i dopasowaniu ich do odpowiedniej pory roku
https://learningapps.org/view2393375
Uczeń wykonuje ćwiczenie polegające na grupowaniu ubrań do odpowiedniej pory roku
https://learningapps.org/view2568833
Uczeń ogląda plansze ( miesiące omówimy na kolejnych zajęciach)
https://zpe.gov.pl/a/pory-roku/DYa2n0Jhy
13. Sposób ewaluacji zajęć
Będąc na świeżym powietrzu proszę o krótką wypowiedź dotyczącą tego co najbardziej chłopcu się podobało, jakie ćwiczenia sprawiły radość, a które z nich były trudne lub po prostu nieciekawe. Wracając do szkoły rapujemy.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz zajęć przygotowany jest dla ucznia posiadającego niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. Korzystając z powyższych ćwiczeń przede wszystkim należy wziąć pod uwagę indywidulane potrzeby, możliwości psychorozwojowe i edukacyjne ucznia.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna