Cztery smyki
Autor/autorka
Artur Mykita
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa IV
2. Przedmiot
muzyka
3. Temat zajęć
Cztery smyki
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Lekcja zgodna z podstawą programową i rozkładem materiału. Zajęcia w formie podsumowującej wiedzę o instrumentach smyczkowych, prezentujące różne ich zastosowanie. Mają za zadanie rozwiać wątpliwości wokół stawianego często pytania „Co lepsze – klasyka czy elektronika?” Dobór prezentowanych materiałów pokaże, że te dwie płaszczyzny są w obecnym czasie mocno ze sobą związane, wzajemnie się przenikają oraz wspaniale funkcjonują razem i osobno.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowane środki dydaktyczne i nowe technologie mają za zadanie przybliżyć uczniowi omawiany temat, rozszerzyć jego wiedzę, wzbogacić zasób posiadanych umiejętności, doskonalić umiejętność posługiwania się komputerem i narzędziami TIK. Mają zachęcić do poszukiwań i uatrakcyjnić proces uczenia.
7. Cel ogólny zajęć
Utrwalenie wiedzy o poznanych instrumentach smyczkowych. Porównanie instrumentów klasycznych i elektrycznych - „Cztery smyki do pięknej muzyki”. Zwrócenie uwagi na wykorzystanie instrumentów klasycznych w nowoczesnej muzyce elektronicznej
8. Cele szczegółowe zajęć
Zna i rozróżnia instrumenty smyczkowe: skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas
Potrafi rozpoznać te instrumenty na ilustracji
Wymienia cztery poznane instrumenty smyczkowe w kolejności od najniżej do najwyżej brzmiącego i odwrotnie
Potrafi określić różnice między instrumentem smyczkowym klasycznym i elektrycznym
Zna nazwę popularnego zespołu kameralnego: kwartet smyczkowy
Zna skład kwartetu smyczkowego
Wie gdzie są usytuowane instrumenty smyczkowe w orkiestrze symfonicznej
9. Metody i formy pracy
lekcja odwrócona
burza mózgów
percepcja muzyki
praca indywidualna i grupowa
pogadanka
pokaz
10. Środki dydaktyczne
plansza interaktywna Instrumenty strunowe smyczkowe,
filmy: skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas, kwartet smyczkowy
słuchanie i oglądanie utworów muzycznych – lista w punkcie „Materiały pomocnicze”
e‑podręczniki - dwie prezentacje samodzielnie opracowane do scenariusza w oparciu o różne materiały źródłowe: „Orkiestra symfoniczna”, „Cztery smyki do pięknej muzyki”.
dwa quizy – Cztery smyki - przygotowane w aplikacjach Quizziz i Learning Apps
podręcznik do klasy IV – Klucz do muzyki – U. Smoczyńska, K. Jakubczak – Drążek, A. Sołtysik, WSiP
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer z dostępem do Internetu
projektor lub tablica multimedialna
dostęp do aplikacji: e‑podręczniki, Quizizz i Learning Apps, Padlet
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Cztery smyki – łączymy stoliki (Doświadczenie)
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Praca samodzielna w domu
Przed rozpoczęciem zajęć uczniowie otrzymują zaproszenie do samodzielnego zapoznania się z materiałami zamieszczonymi na Padlecie
– Cztery smyki: https://tiny.pl/79vx6
Zamieszczone filmy prezentują skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas oraz kwartet smyczkowy. Każdy film ma ukierunkowane pytania, które należy przemyśleć. Umiejętność odpowiedzi na nie będzie potrzebna do pracy na zajęciach w klasie.
Pytania do filmów:
Film - skrzypce
Po obejrzeniu filmu odpowiedz na pytanie:
Jak zbudowane są skrzypce?
Czym jest dusza instrumentu?
Film - altówka
Przemyśl odpowiedzi na pytania:
Czym różni się altówka od skrzypiec?
Jak można opisać jej barwę brzmienia?
Film - wiolonczela
Oglądając film zapamiętaj:
W jakiej pozycji gra na instrumencie muzyk?
Co jest naciągnięte na smyczek? - część odpowiedzi znajdziesz w filmie. Więcej informacji odszukaj w innych źródłach.
Film - kontrabas
Po obejrzeniu filmu odpowiedz na pytanie:
Co powoduje, że kontrabas ma najniższe brzmienie?
Film – kwartet smyczkowy
Po wysłuchaniu utworu odpowiedz na pytania:
Ilu muzyków tworzy kwartet smyczkowy?
Jakiego instrumentu smyczkowego nie ma w kwartecie smyczkowym?
Jaki instrument występuje podwójnie w kwartecie smyczkowym?
Praca na zajęciach w klasie:
Wprowadzenie do zajęć – krótka dyskusja na temat oglądanych w domu filmów
Podział klasy na pięć grup – skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas, kwartet smyczkowy
Rozdanie każdej z grup pytań do przygotowania – te same co w instrukcjach do filmów
Praca w grupach nad ustaleniem wspólnej odpowiedzi na pytania
Wyłonienie lidera w każdej grupie do prezentacji wypracowanych wspólnie odpowiedzi
Aktywność 2
Temat: Cztery smyki – odkrywamy tajniki (Refleksja)
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Prezentacja wypracowanych przez poszczególne grupy ustalonych odpowiedzi
Krótka dyskusja na temat – Czym się różnią od siebie poszczególne instrumenty smyczkowe?
Wszystkie omawiane instrumenty mają swoje miejsce nie tylko w małym zespole, jakim jest kwartet smyczkowy, ale również w wielkim, jakim jest orkiestra symfoniczna.
Prezentacja z e‑podręczniki – „Orkiestra symfoniczna” https://tiny.pl/79vtq
Wspólne rozwiązanie przygotowanego w materiale ćwiczenia nr 1 i 2
Aktywność 3
Temat: Cztery smyki do pięknej muzyki (Teoria)
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Do tej pory omawialiśmy i porównywali instrumenty smyczkowe zbudowane i wykorzystywane do gry w sposób tradycyjny – klasyczny. Na dzisiejszej lekcji chcę was zabrać w krainę elektroniki, gdzie grają cztery smyki.
(w zależności od czasu filmy prezentujemy w całości lub fragmentami).
Prezentacja przez nauczyciela poszczególnych instrumentów smyczkowych w wersji klasycznej i elektrycznej z materiału przygotowanego na platformie e‑podręczniki pt. „Cztery smyki do pięknej muzyki” – https://tiny.pl/79v8v
Burza mózgów po każdej prezentacji na temat – „Czym różni się prezentowany instrument elektryczny od klasycznego?
Prezentacja filmu z nagraniem kwartetu smyczkowego grającego na instrumentach elektrycznych.
Aktywność 4
Temat: Cztery smyki – co wiemy z muzyki? (Praktyka)
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Podsumowanie wiedzy o instrumentach smyczkowych – dyskusja
Odpowiedź na pytanie „Co lepsze - klasyka czy elektronika”
13. Sposób ewaluacji zajęć
Rozwiązanie quizów - w zależności od czasu wspólne lub samodzielne w domu:
Quizziz – https://tiny.pl/79n48
Learning Apps – https://tiny.pl/79vmf
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
W sytuacji prowadzenia scenariusza w formie nauki zdalnej należy wcześniej podzielić klasę na grupy i wysyłając materiał do samodzielnej pracy, poprosić członków grup o przesłanie odpowiedzi do nauczyciela, który przedstawi je na Padlecie lub w aplikacji Jamboard. Nauczyciel podsumuje odpowiedzi z tablicy i opracuje wnioski. W kolejnej części przedstawi prezentacje zamieszczone na platformie e‑podręczniki „Cztery smyki do pięknej muzyki” opisując czym różnią się poszczególne instrumenty w wersji elektrycznej od klasycznej. Podsumowaniem pracy będzie rozwiązanie quizów z Learning Apps i Quizziz.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć