Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czy Ania podjęła słuszną decyzję, pozostając na Zielonym Wzgórzu?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • dokładnie motywy postępowania postaci.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • ocenić postępowanie postaci

  • udowodnić swoją opinię ( w dyskusji oraz w formie krótkiej notatki)

  • współpracować z rówieśnikami

  • poprzeć swoje zdanie odpowiednim cytatem z książki

  • powiedzieć, co zrobiłby na miejscu postaci książkowej

  • dostrzec wartości uznawane przez bohaterkę

  • ustosunkować się do tych wartości, uznać je za swoje

2. Metoda i forma pracy

Metody: drzewko decyzyjne, dyskusja, ankieta

Formy: indywidualna i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Tekst powieści

Ankieta napisana przez prowadzącą

Drzewko decyzyjne – duża plansza na tablicę

Małe drzewka decyzyjne dla uczniów (do wklejenia do zeszytów)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie dzielą się na czteroosobowe grupy, jedna osoba z grupy zostaje ankieterem i wypełnia arkusze przygotowane przez prowadząca (załącznik). Ankieterzy zapisują wyniki na tablicy – tworzą hierarchię wartości najpopularniejszych w klasie. Każdy uczeń sporządza krótką kilkuzdaniową notatkę uzasadniająca indywidualny wybór. Chętni uczniowie odczytują swoje notatki. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie zakończenie powieści – wydarzeń, które miały miejsce po śmierci Mateusza. Uczniowie przypominają sobie, w jakiej sytuacji znalazły się Ania i Maryla i jakie mogły być jej konsekwencje ( zwrócenie uwagi na to, czym dla Ani byłaby sprzedaż Zielonego Wzgórza).

b) Faza realizacyjna

Uczniowie przypominają o decyzji Ani, która zrezygnowała ze studiów, aby zostać z chorą Marylą na Zielonym Wzgórzu. Nauczyciel wiesza na tablicy dużą planszę z drzewkiem decyzyjnym i rozdaje kartki z drzewkami do wklejenia w zeszytach. Uczniowie wspólnie z nauczycielem uzupełniają drzewko. Zastanawiają się, jakie były zalety i wady decyzji podjętej przez bohaterkę. Przy uzasadnianiu swojego zdania uczniowie posługują się cytatami z powieści.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie lekcji – nauczyciel stawia pytania: Jakimi wartościami kierowała się Ania? Czy są one aktualne do dzisiaj? Czy postąpilibyście tak samo jak Ania Shirley? Próba dyskusji klasowej.

Zadanie pracy domowej – uczniowie mają wkleić do zeszytów wypełnione drzewka decyzyjne.

5. Bibliografia

L. M. Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza, przeł. R.Bernsteinowa, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2001.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia – ankieta

CO JEST DLA CIEBIE NAJWAŻNIEJSZE?

Rodzina

Zdrowie

Pieniądze

Praca bądź kariera w przyszłości

Przyjaźń

Miłość

Szacunek innych

Wiedza

Sława

Religia

Inne:.........

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Drzewko decyzyjne jest dostępne w portalu www.eduseek. Jeżeli uczniowie nie mieli wcześniej do czynienia z drzewkiem decyzyjnym, warto na początku lekcji wyjaśnić im tę metodę pracy.

R1a8zohUs78zg

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 77.20 KB w języku polskim
R1So7VwChQb1h

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim