Czy Ania podjęła słuszną decyzję, pozostając na Zielonym Wzgórzu?
Czy Ania podjęła słuszną decyzję, pozostając na Zielonym Wzgórzu?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
dokładnie motywy postępowania postaci.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
ocenić postępowanie postaci
udowodnić swoją opinię ( w dyskusji oraz w formie krótkiej notatki)
współpracować z rówieśnikami
poprzeć swoje zdanie odpowiednim cytatem z książki
powiedzieć, co zrobiłby na miejscu postaci książkowej
dostrzec wartości uznawane przez bohaterkę
ustosunkować się do tych wartości, uznać je za swoje
2. Metoda i forma pracy
Metody: drzewko decyzyjne, dyskusja, ankieta
Formy: indywidualna i zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Tekst powieści
Ankieta napisana przez prowadzącą
Drzewko decyzyjne – duża plansza na tablicę
Małe drzewka decyzyjne dla uczniów (do wklejenia do zeszytów)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Uczniowie dzielą się na czteroosobowe grupy, jedna osoba z grupy zostaje ankieterem i wypełnia arkusze przygotowane przez prowadząca (załącznik). Ankieterzy zapisują wyniki na tablicy – tworzą hierarchię wartości najpopularniejszych w klasie. Każdy uczeń sporządza krótką kilkuzdaniową notatkę uzasadniająca indywidualny wybór. Chętni uczniowie odczytują swoje notatki. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie zakończenie powieści – wydarzeń, które miały miejsce po śmierci Mateusza. Uczniowie przypominają sobie, w jakiej sytuacji znalazły się Ania i Maryla i jakie mogły być jej konsekwencje ( zwrócenie uwagi na to, czym dla Ani byłaby sprzedaż Zielonego Wzgórza).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie przypominają o decyzji Ani, która zrezygnowała ze studiów, aby zostać z chorą Marylą na Zielonym Wzgórzu. Nauczyciel wiesza na tablicy dużą planszę z drzewkiem decyzyjnym i rozdaje kartki z drzewkami do wklejenia w zeszytach. Uczniowie wspólnie z nauczycielem uzupełniają drzewko. Zastanawiają się, jakie były zalety i wady decyzji podjętej przez bohaterkę. Przy uzasadnianiu swojego zdania uczniowie posługują się cytatami z powieści.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie lekcji – nauczyciel stawia pytania: Jakimi wartościami kierowała się Ania? Czy są one aktualne do dzisiaj? Czy postąpilibyście tak samo jak Ania Shirley? Próba dyskusji klasowej.
Zadanie pracy domowej – uczniowie mają wkleić do zeszytów wypełnione drzewka decyzyjne.
5. Bibliografia
L. M. Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza, przeł. R.Bernsteinowa, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2001.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia – ankieta
CO JEST DLA CIEBIE NAJWAŻNIEJSZE?
Rodzina
Zdrowie
Pieniądze
Praca bądź kariera w przyszłości
Przyjaźń
Miłość
Szacunek innych
Wiedza
Sława
Religia
Inne:.........
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Drzewko decyzyjne jest dostępne w portalu www.eduseek. Jeżeli uczniowie nie mieli wcześniej do czynienia z drzewkiem decyzyjnym, warto na początku lekcji wyjaśnić im tę metodę pracy.