Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

III etap edukacyjny, język polski

Temat: Czy babcia wnuczkę zrozumie?

Treści kształcenia:

III. Tworzenie wypowiedzi.

2. Świadomość językowa. Uczeń:

2) sprawnie posługuje się oficjalną i nieoficjalną odmianą polszczyzny; zna granice stosowania slangu młodzieżowego.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Wymienia cechy języka mówionego i pisanego,

  • Odróżnia odmianę oficjalną i nieoficjalną języka,

  • Nadaje własnym tekstom charakter oficjalny i nieoficjalny,

  • Wyszukuje przykłady tekstów charakterystycznych dla obu odmian języka,

  • Prezentuje wypowiedzi oficjalne i nieoficjalne w formie nagrań,

  • Propaguje postawę prawdomówności, uczciwości.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Układa dialog w odpowiedniej odmianie języka,

  • Przekształca teksty z oficjalnej odmiany języka na nieoficjalną i odwrotnie,

  • Tworzy mapę myśli podsumowującą wiadomości z lekcji,

  • Wie, kiedy można i kiedy nie powinno się stosować slangu.

Kompetencje kluczowe:

  • Umiejętność uczenia się,

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie.

Środki dydaktyczne:

  • Zasób multimedialny: filmy „Jeszcze slang czy już literatura?”, „Paw Królowej” – fragment,

  • Sprzęt multimedialny: komputer, ewentualnie podłączony do telewizora/projektor multimedialny/tablica interaktywna,

  • Kartki samoprzylepne.

Metody nauczania:

  • Problemowe: rozmowa kierowana, dyskusja,

  • Praktyczna: ćwiczenia,

  • Eksponująca: film.

Formy pracy:

  • Zbiorowa jednolita,

  • Indywidualna jednolita.

Przebieg zajęć:

Etap wstępny

Nauczyciel wita uczniów. Podejmuje czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, zapisanie tematu zajęć na tablicy. Następnie poświęca chwilę na zapoznanie klasy z celami zajęć.

Etap realizacji

Prowadzący pyta uczniów, czy potrafią wskazać różnicę między językiem mówionym a pisanym. Prosi ich o wypowiedzi, które komentuje, uzupełnia i koryguje. Następnie zachęca do wspólnego wyciągnięcia wniosków: trafne zapisuje na tablicy w formie tabelki, a uczniowie notują je w zeszytach. Przykład:

Język mówiony

Język pisany

  • Swobodna budowa zdania

  • Częste stosowanie elipsy, czyli pominięcie jednego ze składników

  • Obecność anakolut, czyli wypowiedzeń, w których składniki nie są ze sobą powiązane z zachowaniem wszystkich reguł składni

  • Występowanie wypowiedzeń urywanych

  • Przewaga zdań współrzędnych

  • Staranny pod względem składniowym

  • Zdania długie, z przewagą zdań złożonych podrzędnie

  • Bogatsze słownictwo

  • Pisząc, mamy czas na zastanowienie się i korektę

Nauczyciel zwraca uwagę, że w zależności od sytuacji język pisany, jak i mówiony mogą przybrać formę oficjalną i nieoficjalną. Następnie wprowadza pojęcie slangu:

Slang (żargon) – środowiskowa odmiana języka narodowego, którą posługuje się jakaś zamknięta grupa społeczna bądź zawodowa. Jest elementem scalającym członków wewnątrz grupy, a jednocześnie wyodrębnia tę grupę spośród innych.

Nauczyciel zachęca uczniów, aby podali różne przykłady użycia slangu, z którymi się zetknęli – chwilę później zaprasza ich do obejrzenia filmu z zasobu multimedialnego z fragmentem „Pawia Królowej” Doroty Masłowskiej. Poleca im zanotowanie sformułowań slangowych, które pojawiają się w tekście.

Następnie uczniowie otrzymują po 5 kartek samoprzylepnych, na których zapisują popularne w slangu młodzieżowym zwroty wraz z wyjaśnieniem (mogą zapisać i wyjaśnić także te, które pojawiły się w tekście Masłowskiej). Podchodzą do tablicy i przyklejają kartki według alfabetu, tworząc „słownik” slangu młodzieżowego.

Nauczyciel powinien podkreślić, że używanie slangu nie jest czymś złym, jednak nie można go nadużywać. Należy go bezwzględnie unikać w sytuacjach oficjalnych.

W kolejnym etapie lekcji prowadzący zaprasza uczniów do obejrzenia drugiego filmu z zasobu multimedialnego zawierającego wypowiedź dr Glensk dotyczącą obecności slangu młodzieżowego w literaturze. Po emisji materiału inicjuje dyskusję na temat tego, w jakim celu autorzy wplatają slang do utworów literackich, czy w „Pawiu Królowej” pojawia się prawdziwy język ulicy, czy też jest to wykreowana stylizacja, w jakich jeszcze znanych uczniom utworach literackich pojawia się stylizacja językowa i jakie ma cechy.

Etap końcowy

W ramach podsumowania zajęć prowadzący proponuje uczniom ćwiczenie: zadaniem jest ułożenie w parach dialogu pomiędzy babcią a wnuczką na temat tego, co wydarzyło się w szkole (w wypowiedziach wnuczki należy użyć slangu młodzieżowego). Po chwili chętni uczniowie odczytują dialogi.

Zapis pracy domowej:

Napisz życzenia z okazji urodzin w dwóch wersjach: dla kolegi i dla babci.

Dodatkowo:

Scenariusz może być wykorzystany także na godzinie wychowawczej, na lekcji bibliotecznej.

RJntiIfE1OBLJ

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 85.16 KB w języku polskim
Rt1uzEAhVFqjb

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 106.00 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3