Autor/autorka

Justyna Ligocka

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa I

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody

3. Temat zajęć

Czy jesteś mistrzem w dodawaniu liczb do 10?

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Treści, które będą realizowane w czasie tych zajęć są zgodne z podstawą programową.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Wykorzystane narzędzia cyfrowe stanowią ciekawą formę pracy oraz zaktywizują do działania wszystkich uczniów i ułatwią zapamiętywanie. Pozwolą również skuteczniej i szybciej zrealizować założone cele lekcji.

7. Cel ogólny zajęć

Kształcenie sprawności rachunkowej poprzez wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz myślenia matematycznego.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. uczeń doskonali umiejętność dodawania liczb w zakresie 10

  2. uczeń porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie

  3. uczeń odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby

  4. uczeń wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów

9. Metody i formy pracy

Zajęcia w formie stacjonarnej lub w formie nauki zdalnej

II. Formy pracy:

  • indywidualna jednolita

  • zbiorowa jednolita

III. Metody:

  • Aktywizujące wspierane TIK: ćwiczenia interaktywne

  • Metody przyśpieszonego uczenia się: wizualizacja, pedagogika zabawy

10. Środki dydaktyczne

Linki:

https://www.youtube.com/watch?v=yEWmp54ogwk&ab_channel=MATMAG.pl

https://jamboard.google.com/d/1ZChbvQMzPfAsgzyHk2awxwGZjmFvAG-K2siVpUsPIUM/viewer?f=0

https://pisupisu.pl/klasa1/kolejnosc-liczb

https://szaloneliczby.pl/dodawanie-w-zakresie-10/

https://learningapps.org/757596

https://wordwall.net/pl/resource/929149/matematyka/dodawanie-do-10

Pozostałe:

Ćwiczenia matematyczne  część I Sprawdź siebie

Kartoniki z liczbami od 1 do 10

Monety 1zł -10 zł, kartoniki z cenami,

Patyczki z imionami dzieci do losowania uczniów do odpowiedzi

gwiazdy - trzy wielkości

11. Wymagania w zakresie technologii

Sprzęt:

  • Komputer ze stałym łączem do Internetu

  • Tablica interaktywna

 Oprogramowanie:

  • E‑dziennik

  • platforma G‑Suite

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Co to jest dodawanie? - powtarzamy wiadomości

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      1. Powitanie uczniów i czynności organizacyjne

      2. Wprowadzenie do tematu - oglądanie filmu https://www.youtube.com/watch?v=yEWmp54ogwk&ab_channel=MATMAG.pl

      3. Rozmowa kierowana na temat tresci przedstawionych w filmie. dzieci redagują odpowiedzi do pytań n‑la:
        - Który sposób dodawania jest dla was łatwy : dodawanie na przedmiotach np.patyczkach, dodawanie na palcach czy może obliczanie w pamięci?
        -Co oznacza stwierdzenie, że coś ,,sumujemy”?

  • Aktywność 2

  • Aktywność 3

    • Temat: Zakupy w sklepie

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Każdy uczeń posiada swój komplet monet i przedstawia możliwości doboru wartości monet w zależności od podanej kwoty/ceny. (szacowanie)

      Uczeń układa swoje propozycje doboru nominałów monet do podanej kwoty prezentowanego przedmiotu. (10 zł, 8 zł, 5 zł)

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie dokonują samooceny (Czy jesteś mistrzem w dodawaniu liczb?) i wybierają odpowiednią wielkość gwiazdy (wielkości gwiazd publikowane są uczniom za pomocą tablicy Jamboard):

największa - bardzo dobrze sobie poradziłem/łam

mniejsza - czasem się mylę

najmniejsza - muszę poćwiczyć

Ewaluacja zajęć przeprowadzona zostanie na tablicy Jamboard pod udostępnionym uczniom linkiem. Uczniowie wybierają gwiazdę dla nauczyciela:

malutka - lekcja nie podobała mi się,

większa - lekcja podobała mi się

największa - lekcja bardzo mi się podobała.

Uczniowie uzasadniają swoje wybory.

Publikacja w dzienniku elektronicznym  oraz na classroom'ie linków do zabawy w ,,Dodajemy w zakresie liczby 10”, ,,Milionerzy”,   ,,Jaka to liczba”

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Scenariusz można dostosować do swoich potrzeb. Zajęcia mogą być realizowane zarówno w formie stacjonarnej lub w formie zdalnego nauczania.

Należy sprawdzić działanie linków.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć