Czy jesteś mistrzem w dodawaniu liczb do 10?
Autor/autorka
Justyna Ligocka
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Czy jesteś mistrzem w dodawaniu liczb do 10?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Treści, które będą realizowane w czasie tych zajęć są zgodne z podstawą programową.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystane narzędzia cyfrowe stanowią ciekawą formę pracy oraz zaktywizują do działania wszystkich uczniów i ułatwią zapamiętywanie. Pozwolą również skuteczniej i szybciej zrealizować założone cele lekcji.
7. Cel ogólny zajęć
Kształcenie sprawności rachunkowej poprzez wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz myślenia matematycznego.
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń doskonali umiejętność dodawania liczb w zakresie 10
uczeń porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie
uczeń odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby
uczeń wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów
9. Metody i formy pracy
Zajęcia w formie stacjonarnej lub w formie nauki zdalnej
II. Formy pracy:
indywidualna jednolita
zbiorowa jednolita
III. Metody:
Aktywizujące wspierane TIK: ćwiczenia interaktywne
Metody przyśpieszonego uczenia się: wizualizacja, pedagogika zabawy
10. Środki dydaktyczne
Linki:
- https://www.youtube.com/watch?v=yEWmp54ogwk&ab_channel=MATMAG.pl
- https://jamboard.google.com/d/1ZChbvQMzPfAsgzyHk2awxwGZjmFvAG-K2siVpUsPIUM/viewer?f=0
- https://pisupisu.pl/klasa1/kolejnosc-liczb
- https://szaloneliczby.pl/dodawanie-w-zakresie-10/
- https://learningapps.org/757596
- https://wordwall.net/pl/resource/929149/matematyka/dodawanie-do-10
Pozostałe:
Ćwiczenia matematyczne część I Sprawdź siebie
Kartoniki z liczbami od 1 do 10
Monety 1zł -10 zł, kartoniki z cenami,
Patyczki z imionami dzieci do losowania uczniów do odpowiedzi
gwiazdy - trzy wielkości
11. Wymagania w zakresie technologii
Sprzęt:
Komputer ze stałym łączem do Internetu
Tablica interaktywna
Oprogramowanie:
E‑dziennik
platforma G‑Suite
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Co to jest dodawanie? - powtarzamy wiadomości
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Powitanie uczniów i czynności organizacyjne
Wprowadzenie do tematu - oglądanie filmu https://www.youtube.com/watch?v=yEWmp54ogwk&ab_channel=MATMAG.pl
Rozmowa kierowana na temat tresci przedstawionych w filmie. dzieci redagują odpowiedzi do pytań n‑la:
- Który sposób dodawania jest dla was łatwy : dodawanie na przedmiotach np.patyczkach, dodawanie na palcach czy może obliczanie w pamięci?
-Co oznacza stwierdzenie, że coś ,,sumujemy”?
Aktywność 2
Temat: Sprawdź siebie
Czas trwania: 25 minut
Opis aktywności:
Przeliczanie prezentowanych elementów i określanie ich liczby poprzez wskazanie lizaka matematycznego z odpowiednią liczbą
https://jamboard.google.com/d/1ZChbvQMzPfAsgzyHk2awxwGZjmFvAG-K2siVpUsPIUM/viewer?f=0Ustalanie kolejności liczb - wskazany przez n‑la uczeń podaje ustaloną kolejność występowania po sobie prezentowanych liczb https://pisupisu.pl/klasa1/kolejnosc-liczb
,,Dodajemy w zakresie liczby 10” - n‑l losuje dzieci do odpowiedzi za pomocą patyczka z imieniem. Każda odpowiedź ucznia otrzymuje ustną informację zwrotną.
https://szaloneliczby.pl/dodawanie-w-zakresie-10/,,Milionerzy” - zabawa matematyczna
https://learningapps.org/757596,,Jaka to liczba” - zabawa matematyczna
https://wordwall.net/pl/resource/929149/matematyka/dodawanie-do-10*Wg możliwości czasowych: ,,Jestem liczbą ..., o jakiej liczbie myślę, skoro jest ona wieksza o... ode mnie?- zabawa matematyczna kierowana przez n‑la. Uczeń wskazuje odpowiednią liczbę na lizaku matematycznym.
Aktywność 3
Temat: Zakupy w sklepie
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Każdy uczeń posiada swój komplet monet i przedstawia możliwości doboru wartości monet w zależności od podanej kwoty/ceny. (szacowanie)
Uczeń układa swoje propozycje doboru nominałów monet do podanej kwoty prezentowanego przedmiotu. (10 zł, 8 zł, 5 zł)
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie dokonują samooceny (Czy jesteś mistrzem w dodawaniu liczb?) i wybierają odpowiednią wielkość gwiazdy (wielkości gwiazd publikowane są uczniom za pomocą tablicy Jamboard):
największa - bardzo dobrze sobie poradziłem/łam
mniejsza - czasem się mylę
najmniejsza - muszę poćwiczyć
Ewaluacja zajęć przeprowadzona zostanie na tablicy Jamboard pod udostępnionym uczniom linkiem. Uczniowie wybierają gwiazdę dla nauczyciela:
malutka - lekcja nie podobała mi się,
większa - lekcja podobała mi się
największa - lekcja bardzo mi się podobała.
Uczniowie uzasadniają swoje wybory.
Publikacja w dzienniku elektronicznym oraz na classroom'ie linków do zabawy w ,,Dodajemy w zakresie liczby 10”, ,,Milionerzy”, ,,Jaka to liczba”
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz można dostosować do swoich potrzeb. Zajęcia mogą być realizowane zarówno w formie stacjonarnej lub w formie zdalnego nauczania.
Należy sprawdzić działanie linków.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć