Czy jesteś mistrzem w dodawaniu liczb do 5?
Autor/autorka
Bożena Żołnierz
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Czy jesteś mistrzem w dodawaniu liczb do 5?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Treści, które będą realizowane w czasie tych zajęć są zgodne z podstawą programową.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowane narzędzia cyfrowe są ciekawą formą pracy, które pobudzą do aktywności wszystkich uczniów i ułatwią zapamiętywanie. Pozwolą też skuteczniej i szybciej zrealizować założone cele lekcji.
7. Cel ogólny zajęć
Kształcenie sprawności rachunkowej poprzez wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz myślenia matematycznego
8. Cele szczegółowe zajęć
uczennica/uczeń doskonali umiejętność dodawania liczb w zakresie 5
uczennica/uczeń porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie
uczennica/uczeń odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby
uczennica/uczeń wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów
9. Metody i formy pracy
I. Zajęcia w formie stacjonarnej
II. Formy pracy:
indywidualna jednolita
zbiorowa jednolita
III. Metody:
Aktywizujące wspierane TIK: ćwiczenia interaktywne
Metody przyśpieszonego uczenia się: wizualizacja, pedagogika zabawy
10. Środki dydaktyczne
Linki:
https://www.youtube.com/watch?v=GG1ci5MT7Z8
https://jamboard.google.com/d/1zTq2M27rjmBpqYyS2YuMPYXNqnbDjJdDmPi9sHwNIvA/edit?usp=sharing
https://epodreczniki.pl/wczesnoszkolna/KL1_ORE_V9_JESIEN_1_1_11_61_p4
https://wordwall.net/pl/resource/5818202/dodawanie-do-5
https://learningapps.org/user/zolnierz
Pozostałe:
Ćwiczenia matematyczne część I ,,Gra w kolory” wydawnictwo JUKA s. 43
E‑podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej W świecie Zgrzyciaków, klasa 1 Blok 11 - Umiemy obserwować, Temat 61 - Sennie jesiennie
Kartoniki z liczbami od 1 do 5
Monety 5, kartoniki z cenami, naklejki do ,,zakupu” przez dzieci
Patyczki z imionami dzieci do losowania uczniów do odpowiedzi
Serduszka - trzy wielkości
11. Wymagania w zakresie technologii
Sprzęt:
Komputer ze stałym łączem do Internetu
Projektor
Ekran
Oprogramowanie:
E‑dziennik
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Cyferki w piosence
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Powitanie uczniów i czynności organizacyjne
Wprowadzenie do tematu - słuchanie piosenki i oglądanie filmu https://www.youtube.com/watch?v=GG1ci5MT7Z8
Układanie kartoników z liczbami rosnąco od 1 do 5 i malejąco od 5 do1
Aktywność 2
Temat: Najmilsza cyferka
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Rozmowa z dziećmi wg pytań:
O czym była piosenka?
W jakiej kolejności prezentowały się cyferki?
W jakiej kolejności wy układałyście cyferki na kartonikach?
Któro zadanie było trudniejsze -Jak układałyście cyferki od najmniejszej do największej, czy odwrotnie?
Która cyferka najbardziej się wam podoba?
Która z cyferek jest najłatwiejsza do zapisania?
Która z cyferek jest najtrudniejsza do zapisania?
Aktywność 3
Temat: Koło fortuny i Milionerzy
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
1. Przeliczanie prezentowanych elementów i określanie ich liczby poprzez wybieranie kartonika z odpowiednią liczbą
https://jamboard.google.com/d/1zTq2M27rjmBpqYyS2YuMPYXNqnbDjJdDmPi9sHwNIvA/edit?usp=sharing
2. Praca z ćwiczeniami w e- podręczniku
https://epodreczniki.pl/wczesnoszkolna/KL1_ORE_V9_JESIEN_1_1_11_61_p4
3.Praca w ćwiczeniach ,,Gra w kolory” s.43 wyd MAC
4. Zabawa w ,,Koło fortuny” nauczyciel losuje dzicko któro losuje swoje pytanie i odpowiada (za każdą poprawną odpowiedż dostaje liczman)
https://wordwall.net/pl/resource/5818202/dodawanie-do-5
5. Zabawa Milionerzy
Aktywność 4
Temat: Zakupy w sklepie
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Każdy uczeń otrzymuje menetę 5 i w sklepie może zrobić zakupy.
Musi wydać wszystkie pieniądze.
Może kupić naklejki w cenie: 1, 2, 3 i 4
Rozmowa między uczniami na temat zrobionych zakupów i sprawdzanie czy nie zostały oszukane przez sprzedającego.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie dokonują samooceny (Czy jesteś mistrzem w dodawaniu liczb?) i wybierają odpowiednią wielkość serduszka
największe - bardzo dobrze sobie poradziłem/łam
mniejsze - czasem się mylę
najmniejsze - muszę poćwiczyć
Uczniowie wybierają serduszko dla nauczyciela:
malutkie - lekcja nie podobała mi się,
większe - lekcja podobała mi się
największe - lekcja bardzo mi się podobała
Uzasadniają swoje wybory
Umieszczenie w edzienniku lektronicznym w zakładce prace domowe linków do zabawy w ,,Koło fortuny” i gry ,,Milionerzy”
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć