Czy jesteśmy dobrym zespołem klasowym?
Temat: Czy jesteśmy dobrym zespołem klasowym?
Cele lekcji
Cele
Diagnoza potrzeb i oczekiwań uczniów w stosunku do zespołu klasowego.
Ułatwienie wychowawcy nawiązania bliższego kontaktu z uczniami.
Kształtowanie potrzeby przynależności do klasy.
Kształtowanie umiejętności wyrażania opinii na dany temat.
Uświadamianie uczniom ponoszenia odpowiedzialności za swoje postępowanie.
Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Umiejętności
Uczeń potrafi wyrażać swoje opinie.
Uczeń odczuwa potrzebę przynależności do danej klasy.
Uczeń rozumie, że jego czyny i słowa wywołują skutki.
Uczeń umie współpracować w grupie.
Metody pracy
Rozmowa kontrolowana, uzewnętrznianie swoich przeżyć, doświadczeń i uczuć w formie rysunku.
Środki dydaktyczne
Kredki, ołówki, kartki papieru, karteczki samoprzylepne, magnesy do przypinania.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Powitanie klasy oraz sprawdzenie listy uczniów.
Organizacyjne sprawy klasowe (według potrzeb): usprawiedliwienia nieobecności, informacje klasowe.
Nauczyciel wiesza na tablicy duży plakat z napisem „Jak się czujesz w naszej klasie” oraz rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne. Każdy uczeń otrzymuje dwie karteczki.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
Jaką atmosferę w klasie może obrazować: słońce, chmura, błyskawica?
Uczniowie w czasie „burzy mózgów” udzielają odpowiedzi. Nauczyciel rysuje na tablicy symbole słońca, chmury i błyskawicy i pod symbolami zapisuje wypowiedzi uczniów.
Np.:
słońce — radość, przyjemność, coś miłego, ciepło
chmury — smutek, szarość, beznadziejność, nuda
błyskawica — strach, niepokój, niebezpieczeństwo
Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie symbolu, który według danego ucznia przedstawia/utożsamia atmosferę w klasie na małych karteczkach i umiejscowienie karteczek na plakacie „Jak się czujesz w naszej klasie?”.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi jednego z uczniów o przeliczenie liczby karteczek ze: słońcem, chmurą i błyskawicą. Wynik należy zapisać na tablicy, a uczniowie powinni na podstawie wyników ustalić, jaka atmosfera panuje generalnie w ich klasie.
Uczniowie są proszeni o pracę w czterech grupach. Każda grupa dostaje kartki papieru, na której ma wypisać:
dwie grupy — negatywne cechy zespołu klasowego,
dwie grupy — pozytywne cechy zespołu klasowego.Pozytywne i negatywne cechy zespołu klasowego są prezentowane przez uczniów. Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie na jednej karteczce samoprzylepnej napisali jedną, najbardziej według nich charakterystyczną cechę. Karteczki z wypisanymi cechami zostają umieszczone na plakacie.
Kilkoro poproszonych przez nauczyciela uczniów liczy, ile karteczek zawiera cechy pozytywne, a ile negatywne. Wynik zostaje zapisany na tablicy.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów, aby usiedli w kole i prowadzi krótką dyskusję. Uczniowie mają zastanowić się i odpowiedzieć na pytania:
Czy mieli problem z dokonaniem wyboru cechy?
Czy uważają, że wyniki przedstawione za pomocą karteczek są prawdziwe?
Czy można zmienić coś, co niepokoi uczniów w odniesieniu do klasy?
Nauczyciel prosi, aby uczniowie wrócili na swoje miejsca i za pomocą kartek papieru i kredek namalowali obrazek przedstawiający atmosferę w klasie.
Prace uczniów zostają wyeksponowane na klasowej gazetce.
Bibliografia
Bleja‑Sosna B., Oporska J., Składanowska M.: „Poradnik dydaktyczny – godziny wychowawcze dla klas IV‑VI”, Bea‑Bleja, Toruń, 2000.