Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Czy jesteśmy dobrym zespołem klasowym?

  1. Cele lekcji

    1. Cele

      • Diagnoza potrzeb i oczekiwań uczniów w stosunku do zespołu klasowego.

      • Ułatwienie wychowawcy nawiązania bliższego kontaktu z uczniami.

      • Kształtowanie potrzeby przynależności do klasy.

      • Kształtowanie umiejętności wyrażania opinii na dany temat.

      • Uświadamianie uczniom ponoszenia odpowiedzialności za swoje postępowanie.

      • Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.

    2. Umiejętności

      • Uczeń potrafi wyrażać swoje opinie.

      • Uczeń odczuwa potrzebę przynależności do danej klasy.

      • Uczeń rozumie, że jego czyny i słowa wywołują skutki.

      • Uczeń umie współpracować w grupie.

  2. Metody pracy

    • Rozmowa kontrolowana, uzewnętrznianie swoich przeżyć, doświadczeń i uczuć w formie rysunku.

  3. Środki dydaktyczne

    • Kredki, ołówki, kartki papieru, karteczki samoprzylepne, magnesy do przypinania.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      • Powitanie klasy oraz sprawdzenie listy uczniów.

      • Organizacyjne sprawy klasowe (według potrzeb): usprawiedliwienia nieobecności, informacje klasowe.

      • Nauczyciel wiesza na tablicy duży plakat z napisem „Jak się czujesz w naszej klasie” oraz rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne. Każdy uczeń otrzymuje dwie karteczki.

      • Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:

        • Jaką atmosferę w klasie może obrazować: słońce, chmura, błyskawica?
          Uczniowie w czasie „burzy mózgów” udzielają odpowiedzi. Nauczyciel rysuje na tablicy symbole słońca, chmury i błyskawicy i pod symbolami zapisuje wypowiedzi uczniów.
          Np.:
          słońce — radość, przyjemność, coś miłego, ciepło
          chmury — smutek, szarość, beznadziejność, nuda
          błyskawica — strach, niepokój, niebezpieczeństwo
          Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie symbolu, który według danego ucznia przedstawia/utożsamia atmosferę w klasie na małych karteczkach i umiejscowienie karteczek na plakacie „Jak się czujesz w naszej klasie?”.

    2. Faza realizacyjna

      • Nauczyciel prosi jednego z uczniów o przeliczenie liczby karteczek ze: słońcem, chmurą i błyskawicą. Wynik należy zapisać na tablicy, a uczniowie powinni na podstawie wyników ustalić, jaka atmosfera panuje generalnie w ich klasie.

      • Uczniowie są proszeni o pracę w czterech grupach. Każda grupa dostaje kartki papieru, na której ma wypisać:
        dwie grupy — negatywne cechy zespołu klasowego,
        dwie grupy — pozytywne cechy zespołu klasowego.

      • Pozytywne i negatywne cechy zespołu klasowego są prezentowane przez uczniów. Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie na jednej karteczce samoprzylepnej napisali jedną, najbardziej według nich charakterystyczną cechę. Karteczki z wypisanymi cechami zostają umieszczone na plakacie.

      • Kilkoro poproszonych przez nauczyciela uczniów liczy, ile karteczek zawiera cechy pozytywne, a ile negatywne. Wynik zostaje zapisany na tablicy.

    3. Faza podsumowująca

      • Nauczyciel prosi uczniów, aby usiedli w kole i prowadzi krótką dyskusję. Uczniowie mają zastanowić się i odpowiedzieć na pytania:

        • Czy mieli problem z dokonaniem wyboru cechy?

        • Czy uważają, że wyniki przedstawione za pomocą karteczek są prawdziwe?

        • Czy można zmienić coś, co niepokoi uczniów w odniesieniu do klasy?

      • Nauczyciel prosi, aby uczniowie wrócili na swoje miejsca i za pomocą kartek papieru i kredek namalowali obrazek przedstawiający atmosferę w klasie.

      • Prace uczniów zostają wyeksponowane na klasowej gazetce.

  5. Bibliografia

    1. Bleja‑Sosna B., Oporska J., Składanowska M.: „Poradnik dydaktyczny – godziny wychowawcze dla klas IV‑VI”, Bea‑Bleja, Toruń, 2000.

Ri8jtafDDBI8T

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 41.34 KB w języku polskim
R1Kxy41ctcpwd

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim