Czy Julia i Antygona mogły wybrać inaczej?
Czy Julia i Antygona mogły wybrać inaczej?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna: losy Antygony i Julii; stosunek do kobiet dawniej; pojęcie konfliktu tragicznego.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi: analizować tekst dramatyczny; odnajdywać treści uniwersalne; myśleć abstrakcyjnie; odnajdywać nowe interpretacje.
2. Metoda i forma pracy
Elementy dyskusji, elementy wykłady, praca zbiorowa, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Sofokles, Antygona, dowolne tłumaczenie polskie, dowolne wydanie.
Szekspir W., Romeo i Julia, dowolne tłumaczenie polskie, dowolne wydanie.
4. Przebieg lekcji
Uświadomienie celów lekcji.
Praca nad zagadnieniami do tekstów — w parach. Karta pracy.
Dyskusja: jaka jest rola społeczna kobiety? Jakie prawa ma kobieta? Jak było w czasach Antygony i Julii? Jakie zdanie na temat spraw ważnych miały bohaterki? (odpowiedź na podstawie opracowanych punktów) czy bohaterki były typowymi kobietami swoich czasów? jakich decyzji spodziewali się mężczyźni?
Co to jest konflikt tragiczny? — przypomnienie.
Nowy kontekst: Prawo boskie/prawo ludzkie/prawo kobiety do samostanowienia czyli: Pogrzeb/posłuszeństwo wobec króla/odwaga i upór oraz Ślub z ukochanym/posłuszeństwo wobec rodzica/odwaga i upór.
Zapisanie tematu: Czy Julia i Antygona mogły wybrać inaczej?
5. Bibliografia
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.
Sofokles, Antygona, dowolne tłumaczenie polskie, dowolne wydanie.
Szekspir W., Romeo i Julia, dowolne tłumaczenie polskie, dowolne wydanie.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Antygona
a „cela śmierci”
a odpowiedzialność za czyny
a kara śmierci
a tyrania
a zachowawczość
a równouprawnienie
a etyka/wiara
Julia
a konwenanse
a małżeństwo
a posłuszeństwo
a wiarołomstwo
a morderstwo
a miłość
a prawa córki
7. Czas trwania lekcji
45 minut.
8. Uwagi do scenariusza
Brak.