Czy kłamstwo może być lepsze od prawdy?
Scenariusz lekcji – Czy kłamstwo może być lepsze od prawdy?
Cele lekcji
Realizacja ścieżki filozoficznej na języku polskim: Wybrane zagadnienia moralne współczesności w ramach omawiania lektury: B. Prus, Kamizelka (lektura stanowi jedynie punkt wyjścia do rozważań).
Wiadomości
Znajomość definicji prawdy i kłamstwa (zwłaszcza klasycznej koncepcji Arystotelesa).
Umiejętności
Uczeń:
definiuje pojęcia prawdy i kłamstwa,
przytacza frazeologizmy odnoszące się do tych dwóch aspektów moralnych,
dyskutuje na temat etyki lekarskiej,
analizuje cytaty i sentencje,
interpretuje Kamizelkę Prusa w ujęciu etycznym,
dostrzega współczesny wymiar pozytywistycznej lektury.
Metoda i forma pracy
ćwiczenia w tworzeniu definicji,
dyskusja,
pogadanka,
analiza cytatu.
Środki dydaktyczne
Lista z sentenacajmi na temat prawdy i kłamstwa.
Przebieg lekcji
1. Ćwiczenie: Niech każdy uczeń w zeszycie napisze swoje definicje prawdy i kłamstwa.
2. W schemacie słońca zbieramy odpowiedzi uczniów na tablicy.
3. Nauczyciel podaję klasyczną definicję prawdy z Metafizyki Arystotelesa:
Powiedzieć, że istnieje, o czymś, czego nie ma, jest fałszem, powiedzieć o tym, co jest, że jest, a o tym, czego nie ma, że go nie ma, jest prawdą.
Uczniowie mają zapisać cytat z Arystotelesa w zeszycie (na kolorowo, podkreślając go itp.).
4. Podczas pogadanki próbujemy z uczniami zinterpretować powyższe zdanie.
5. Polecenie: Wymieńcie znane Wam przysłowia i sentencje dotyczące prawdy i kłamstwa:
Przykład:
- kłamstwo ma krótkie nogi,
- prawda zawsze wyjdzie na jaw,
- prawda cenniejsza jest niż złoto,
- prawda wygrywa, kłamstwo przegrywa,
- prawda leży pośrodku,
………
Podczas tego ćwiczenia można skorzystać ze Słownika frazeologicznego.
6. Nawiązanie do omówionej już wcześniej Kamizelki Prusa – Wiemy dobrze, że kłamstwo jest ocenianie jako zło, czy w przypadku bohaterów noweli musimy ocenić je też tak negatywnie?
Następuje dyskusja, która podejmuje problem: Czy kłamstwo jest zawsze gorsze od prawdy?
Ważne jest, żeby ten problem uwspółcześnić przez następujące zagadnienia:
- Czy człowiekowi, który umiera na raka, należy powiedzieć, że za kilka miesięcy umrze? (można tu ewentualnie podjąć problem eutanazji).
- Czy należy taką prawdę przekazać rodzinie?
- Czy niepowiedzenie prawdy jest równoznaczne z kłamstwem?
7. Rozdajemy uczniom kartki z różnymi sentencjami na temat prawdy i kłamstwa. Oto przykład takiej listy. Można ją sporządzić na podstawie jakiejś księgi cytatów lub internetowego serwisu z sentencjami np. http://www.cytaty.w.szu.pl
Cyceron
Wrogowie często mówią prawdę, przyjaciele nigdy.
Jan Paweł II (Karol Wojtyła)
Wolności nie można tylko posiadać, nie można jej zużywać. Trzeba ją stale zdobywać i tworzyć przez prawdę.
Mark Twain
Nigdy nie mów prawdy ludziom, którzy na nią nie zasługują.
Oscar Wilde
Powiedzieć komuś całą prawdę – to czasami więcej niż obowiązek, to przyjemność.
Emil Zola
Dziełami wielkimi i moralnymi są tylko dzieła prawdy.
Baruch Spinoza
Nie istnieją kłamstwa, a jedynie kalekie prawdy.
Stefan Kisielewski
Kłamstwo wynika ze zwątpienia w atrakcyjność prawdy
Morgan Charles Langbridge
Kłamstwo zabija przyjaźń, prawda zabija miłość.
Stendhal
Kłamstwo jest jedyną ucieczką słabych.
George Byron
Czym w końcu jest kłamstwo? Prawdą w masce.
Seneka Młodszy
Kłamią niewolnicy, wolni mówią prawdę.
Henryk Ibsen
Odbierz przeciętnemu człowiekowi jego kłamstwo życia, a wziąłeś mu zarazem całe szczęście.
8. Pytanie: Czy któraś z tych sentencji w jakiś sposób koresponduje z sytuacją przedstawioną w Kamizelce Prusa? Próba dyskusji chociażby wokół pierwszego cytatu z Cycerona.
Zadanie domowe:
Wybierz z listy sentencji tę, z którą najbardziej się zgadzasz. Następnie rozwiń myśl i uzasadnij swoje zdanie.
Załącznik – test z podstawowej wiedzy o filozofii.
Bibliografia
Przydatne lektury:
J. Gajda, Wychowywać do prawdy ?, Lublin 1995.
T. Gadacz, O prawdzie – o kłamstwie, Kraków 1996.
A. Łaski, O prawdzi: sentencje i myśli / wybór, Warszawa 1994.
J. Woleński, Epistemologia: poznanie, prawda, wiedza, realizm, Warszawa 2005.
6. Uwagi do scenariusza
Lekcja opiera się głównie na dyskusji i powinniśmy dać uczniom pełną dowolność w wyrażaniu poglądów. Dobrze, żeby młodzież miała już podstawową wiedzę o filozofii. Można ją przekazać w sposób, jaki prezentuje w scenariuszu: Filozofia – droga do prawdy. Te dwie lekcje można potraktować jako jedną całość. Proponuję przeprowadzić po tym cyklu krótki test, którego wzór prezentuję w załączniku.