Czy ktoś widział mojego pieska? - opis
Przykład scenariusza zajęć języka polskiego na poziom A2 dla uczniów w wieku 7‑9 l do realizacji poza granicami kraju.
Temat: Czy ktoś widział mojego pieska?
Krąg tematyczny: Ja i moi bliscy
Osiągnięcia:
Uczeń:
rozumie proste teksty pisane współczesną polszczyzną, wspierane obrazkami
zadaje proste pytania, stosując właściwe formy komunikowania się,
ustnie opisuje psa
układa zdanie, zwracając uwagę na szyk wyrazów w zdaniu
z pomocą nauczyciela redaguje proste ogłoszenie według podanego wzoru
za pomocą gestów wyraża różne stany emocjonalne
stosuje podstawowe formuły grzecznościowe,
Bohaterką dzisiejszej lekcji będzie dziewczynka Irena. Posłuchajcie, jak zaczyna się ta historia
Zadanie
Nauczyciel opowiada historyjkę. Uczniowie trzymają karty z „sekretnymi” słowami - karty z nazwami zwierząt: kot, chomik koń, krowa, papuga pies, królik, myszka, rybka, wąż, szczur, żaba (rysunek + słowo). Na dźwięk swojego „sekretnego” słowa dzieci wstają (powtórzenie nazw zwierząt) lub klaszczą w dłonie.
W sklepie ze zwierzętami.
Mała dziewczynka Irena mieszka w dużym domu na wsi. Irena ma 9 lat. Irena bardzo lubi zwierzęta. W swoim domu ma różne zwierzęta: kota, chomika. Lubi opiekować się nimi. Pomaga im, kiedy są chore. Jej rodzice mają konia i krowę. Pewnego dnia jej dziadek zabrał ją do sklepu z małymi zwierzętami. Było tam dużo zwierząt. Były tam koty, papugi, chomiki, i psy. Były tam również króliki, myszki i rybki. Jedno zwierzątko bardzo podobało się Irenie. Dziadek kupił je dziewczynce. To nie był kot. To nie był wąż, to nie był chomik, to nie była żaba. To nie była ani papuga, ani myszka, ani rybka, ani królik. Szczęśliwa Dziewczynka zabrała je do domu.
Jakie zwierzątko dziadek dał Irenie?
Następnego dnia w szkole dziewczynka opowiedziała o tym, co się wydarzyło.
Piosenka „Puszek okruszek” Natalii Kukulskiej
Jak ma na imię piesek?
Niestety pewnego dnia piesek zginął.
Jaka była Irena/ jak się czuła, kiedy zginął jej piesek?.
Ćwiczenie
Znajdź „buźki” (można skorzystać z dostępnych w internecie emotikonów), które pokazują, jak czuła się Irena. Dobieranie właściwych słów do rysunków, np.
zmartwiona, smutna, zła, przestraszona.
Irena postanowiła odnaleźć pieska i napisała ogłoszenie.
Zginął mały piesek. Dostałam go od dziadka i bardzo go lubię. Jest naprawdę śliczny. Proszę pomóżcie mi go znaleźć.
Irenka
Czy można znaleźć psa z tym ogłoszeniem? Dlaczego nie?
Pomóżmy znaleźć pieska.
Jaki jest piesek?
Zapisywanie określeń na kartkach i wieszanie ich na tablicy obok rysunku psa.
Ogon (jaki?) - ……………………
Cechy - ……………………………
Kolor - …………………………….
Wielkość - …………………………
Zadanie
Napiszmy wspólnie ogłoszenie, które pomoże znaleźć Irenie pieska
(karta ogłoszenia ). Praca w grupach.
OGŁOSZENIE
ZAGINĄŁ PIES!
MA NA IMIĘ/ WABI SIĘ ……………………………………
JEST ………………………………………
MA ………………………………………
ADRES ………………………………………………………..
TELEFON……………………………………………………..
Cała klas postanowiła pomóc Irenie w szukaniu psa.
Na ulicy spotykają starszą panią, koleżankę ze szkoły, starszego kolegę, policjanta.
Jak zapytają o pieska? Wybierzcie odpowiednie pytanie:
Przepraszam, czy widział/a może pan/ pani mojego pieska?
Czy widziałeś mojego pieska?
Opiszcie, jak wygląda piesek Ireny.
W grupach dzieci odgrywają scenki pt. Szukanie pieska
Zadanie
Niestety, nikt nie widział Puszka. Ale jedna dziewczynka otrzymała tajemniczą wiadomość. Odpowiedź jest ukryta w zdaniu. Ułóżcie zdanie z podanych słów, a otrzymacie odpowiedź, gdzie jest Puszek.
pod | w | parku | przy | Puszek | ławeczką | szkole | śpi | zieloną |
Zadanie
Irena znalazła psa. Pokażcie, jak się czują.
Dzieci dobierają się w pary (piesek i Irena) i w rytm piosenki pokazują uczucia bohaterów. Śpiewanie piosenki.