Czy łatwo jest zaplanować kształt działki?
Scenariusz lekcji
Temat: Czy łatwo jest zaplanować kształt działki?
Treści z Podstawy Programowej: Obwód i pole wielokąta
Cele lekcji
- Przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej w rozwiązywaniu problemów z zakresu życia codziennego;
- Rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie sprawnych obliczeń z zastosowaniem kalkulatora;
- Kształcenie umiejętności efektywnego współdziałania w zespole;
- Kształcenie umiejętności wzajemnego komunikowania się.
Przygotowanie uczniów - wiedza i umiejętności:
- Uczeń zna wzory na obliczanie pola figur płaskich, zna jednostki powierzchni;
- Uczeń potrafi zamieniać jednostki powierzchni.
Osiągnięcia uczniów - wiedza i umiejętności.
- Uczeń dostrzega problem i planuje jego rozwiązanie;
- Uczeń pracuje w grupie, dzięki czemu rozwija swoje zdolności interpersonalne;
- Uczeń potrafi posługiwać się kalkulatorem w rozwiązywaniu typowych zadań.
- Uczeń zna własności figur.
4. Metoda i forma pracy: rozwiązywanie problemów, praca w grupach.
Środki dydaktyczne
Sześć zwykłych kalkulatorów, sześć arkuszy papieru A – 4 w kratkę, załącznik 1.
Dzielimy uczniów na sześć grup (w przypadku 30‑osobowej klasy, dzielimy uczniów na sześć grup, po pięć osób w każdej). Podział na grupy następuje wg załącznika 1. Każda grupa otrzymuje arkusz papieru A – 4 oraz kalkulator.
Uczniowie wchodząc do klasy, otrzymują losowo karteczki, wg których muszą odszyfrować swoją przynależność do grupy. Każdej z grup zostało przydzielone zadanie zaplanowania kształtu działki. Rozwiązując zadanie, uczniowie muszą pamiętać o zamianie jednostek. W przypadku problemów, nauczyciel zapisuje na tablicy zależności:
1 ha = 100 a; 1 a = 100 m; 1 km = 100 ha; 1 m = 10 000 cm itd.
Uczniowie będą pracowali w grupach, zatem należy przypomnieć im zasady obowiązujące w czasie pracy w grupie oraz poinformować ich o tym, że praca ta będzie oceniana przez nauczyciela. Każdy uczeń zapisuje w zeszycie polecenia:
Zaplanuj kształt działki, która ma być wielokątem o minimum pięciu bokach i powierzchni 1000 m , ale w taki sposób, aby można było ją podzielić na co najmniej trzy znane wielokąty (trójkąty, kwadraty, trapezy, itp.).
Oblicz powierzchnię tej działki, aby uzasadnić swoje rozwiązanie.
Narysuj plan tej działki w skali oraz podaj tę skalę.
Oblicz, ile metrów bieżących siatki potrzeba na ogrodzenie twojej działki.
Uczniowie pracują w grupach. Nauczyciel ingeruje tylko w sytuacjach koniecznych, np. gdy zauważa, że kształt działki nie jest żądanym wielokątem albo wtedy, gdy plan działki nie jest przedstawiony za pomocą skali.
Faza podsumowująca (5 - 10 minut)
Liderzy poszczególnych grup przyczepiają na tablicy plany działek. Następnie uczniowie podchodzą do tablicy i porównują swoje projekty. Szczegółowe omówienie tych prac nastąpi podczas kolejnej lekcji, gdy nauczyciel oceni prace uczniów.
Zadanie domowe
Proszę uczniów, aby napisali w zeszytach, co sprawiło im największy problem w czasie rozwiązywania tego zadania.
Uwagi:
Ważnym etapem lekcji jest jej początek, czyli podział na grupy. Każda z grup musi pamiętać o zamianie poszczególnych jednostek. Uczniowie mogą mieć trudności z zamianą jednostek.
Załącznik 1
Podział na grupy
Grupa 1 | Grupa 2 | Grupa 3 | Grupa 4 | Grupa 5 | Grupa 6 |
10000 m | 2 m | 10000 mm | 2 km | 2 ha | 10 a |
1 ha | 2 × 10 a | 0,01 m | 2 × 10m | 200 a | 1 000 m |
100 a | 20 000 cm | 100 cm | 200 ha | 20 000 m | 0,1 ha |
10 km | 0,02 a | 10 mm | 20 000 a | 0,02 km | 10ha |
0,01 km | 2 × 10 ha | 10 m | 2 × 10a | 2 × 10m | 0,001km |
Bibliografia
Materiały Edukacyjne Kreatora, zeszyt 5, wyd. Smart, Warszawa 1997