Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Temat: Czy łatwo jest zaplanować kształt działki?

Treści z Podstawy Programowej: Obwód i pole wielokąta

Cele lekcji

- Przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej w rozwiązywaniu problemów z zakresu życia codziennego;

- Rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie sprawnych obliczeń z zastosowaniem kalkulatora;

- Kształcenie umiejętności efektywnego współdziałania w zespole;

- Kształcenie umiejętności wzajemnego komunikowania się.

Przygotowanie uczniów - wiedza i umiejętności:

- Uczeń zna wzory na obliczanie pola figur płaskich, zna jednostki powierzchni;

- Uczeń potrafi zamieniać jednostki powierzchni.

  1. Osiągnięcia uczniów - wiedza i umiejętności.

- Uczeń dostrzega problem i planuje jego rozwiązanie;

- Uczeń pracuje w grupie, dzięki czemu rozwija swoje zdolności interpersonalne;
- Uczeń potrafi posługiwać się kalkulatorem w rozwiązywaniu typowych zadań.

- Uczeń zna własności figur.

4. Metoda i forma pracy: rozwiązywanie problemów, praca w grupach.

Środki dydaktyczne

Sześć zwykłych kalkulatorów, sześć arkuszy papieru A – 4 w kratkę, załącznik 1.

Dzielimy uczniów na sześć grup (w przypadku 30‑osobowej klasy, dzielimy uczniów na sześć grup, po pięć osób w każdej). Podział na grupy następuje wg załącznika 1. Każda grupa otrzymuje arkusz papieru A – 4 oraz kalkulator.

Uczniowie wchodząc do klasy, otrzymują losowo karteczki, wg których muszą odszyfrować swoją przynależność do grupy. Każdej z grup zostało przydzielone zadanie zaplanowania kształtu działki. Rozwiązując zadanie, uczniowie muszą pamiętać o zamianie jednostek. W przypadku problemów, nauczyciel zapisuje na tablicy zależności:

1 ha = 100 a; 1 a = 100 m2; 1 km 2= 100 ha; 1 m 2= 10 000 cm 2 itd.

Uczniowie będą pracowali w grupach, zatem należy przypomnieć im zasady obowiązujące w czasie pracy w grupie oraz poinformować ich o tym, że praca ta będzie oceniana przez nauczyciela. Każdy uczeń zapisuje w zeszycie polecenia:

  • Zaplanuj kształt działki, która ma być wielokątem o minimum pięciu bokach i powierzchni 1000 m 2, ale w taki sposób, aby można było ją podzielić na co najmniej trzy znane wielokąty (trójkąty, kwadraty, trapezy, itp.).

  • Oblicz powierzchnię tej działki, aby uzasadnić swoje rozwiązanie.

  • Narysuj plan tej działki w skali oraz podaj tę skalę.

  • Oblicz, ile metrów bieżących siatki potrzeba na ogrodzenie twojej działki.

Uczniowie pracują w grupach. Nauczyciel ingeruje tylko w sytuacjach koniecznych, np. gdy zauważa, że kształt działki nie jest żądanym wielokątem albo wtedy, gdy plan działki nie jest przedstawiony za pomocą skali.

Faza podsumowująca (5 - 10 minut)

Liderzy poszczególnych grup przyczepiają na tablicy plany działek. Następnie uczniowie podchodzą do tablicy i porównują swoje projekty. Szczegółowe omówienie tych prac nastąpi podczas kolejnej lekcji, gdy nauczyciel oceni prace uczniów.

Zadanie domowe

Proszę uczniów, aby napisali w zeszytach, co sprawiło im największy problem w czasie rozwiązywania tego zadania.

Uwagi:

Ważnym etapem lekcji jest jej początek, czyli podział na grupy. Każda z grup musi pamiętać o zamianie poszczególnych jednostek. Uczniowie mogą mieć trudności z zamianą jednostek.

Załącznik 1

Podział na grupy

Grupa 1

Grupa 2

Grupa 3

Grupa 4

Grupa 5

Grupa 6

10000 m2

2 m2

10000 mm2

2 km2

2 ha

10 a

1 ha

2 × 10 2a

0,01 m2

2 × 106m2

200 a

1 000 m2

100 a

20 000 cm2

100 cm2

200 ha

20 000 m2

0,1 ha

102 km2

0,02 a

10 4mm2

20 000 a

0,02 km2

101ha

0,01 km2

2 × 10 4ha

102 m2

2 × 104a

2 × 104m2

0,001km2

  1. Bibliografia

Materiały Edukacyjne Kreatora, zeszyt 5, wyd. Smart, Warszawa 1997

R9aWgjtK4gp11

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 63.50 KB w języku polskim