Czy łatwo wzbudzić w ludziach zachwyt?- Adam Mickiewicz ,,Pan Tadeusz"( fragmenty księgi IV)
Autor/autorka
Bożena Niewczas
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VI
2. Przedmiot
język polski
3. Temat zajęć
Czy łatwo wzbudzić w ludziach zachwyt?- Adam Mickiewicz ,,Pan Tadeusz”( fragmenty księgi IV)
4. Czas trwania zajęć
90 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Zaproponowany temat realizuje zagadnienia ujęte w podstawie programowej i zgodne z planem pracy nauczyciela. W klasie VI kontynuuje się omawianie wybranych fragmentów ,,Pana Tadeusza”, przygotowując do pracy z całą lekturą w klasie 8.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystanie narzędzi TIK pozwala na zaktywizowanie do pracy na lekcji wszystkich uczniów. Atrakcyjny, dostosowany do możliwości i tempa pracy sposób prezentacji treści edukacyjnych usprawnia pracę na lekcji i pozwala na efektywniejsze wykorzystanie czasu. Dzięki narzędziom TIK w pracy zdalnej uczniowie podnoszą również swoje kompetencje cyfrowe, użytkując adekwatnie do wieku platformy i aplikacje internetowe.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń potrafi opowiedzieć o wydarzeniach przedstawionych w sposób poetycki i wskazać środki stylistyczne.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń umie wyodrębnić obrazy poetyckie w poezji.
Uczeń rozpoznaje w tekście środki stylistyczne: epitet, porównanie ,przenośnię, wyrazy dzwiękonaśladowcze.
Uczeń umie przygotować zaproszenie na koncert.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy
1.Praca z tekstem literackim.
2.Praca w oparciu o materiał filmowy i graficzny.
3. Praca z Kartą pracy Koncert Wojskiego
Formy pracy: indywidualna,zbiorowa.
10. Środki dydaktyczne
Podręcznik Nowe słowa na start dla klasy 6
Film na kanale You Tube.
Muzyka na kanale Youtube.
Zadania na platformie E- podręczniki.
Karta pracy.
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do internetu lub smartfon.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wstęp do zajęć:Kilka słów o lekturze
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel wyjaśnia, co to jest zwyczaj i mówi o tym, jak ważne jest w naszym życiu kultywowanie zwyczajów.
Podanie tematu i celów lekcji.
Uczniowie dowiadują się o roli szlachty i zwyczajach szlacheckich w Panu Tadeuszu https://www.youtube.com/watch?v=Z0J8VyLmfos
Aktywność 2
Temat: Rozmowa o historii opowiedzianej za pomocą dźwięków
Czas trwania: 35 minut
Opis aktywności:
1.Obejrzenie fotografii rogu myśliwskiego.
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/rog-mysliwski;3969471.html
2. Wysłuchanie muzyki Wojciecha Kilara do filmu Pan Tadeusz i przedstawienie wrażeń związanych z jej odbiorem.
https://www.youtube.com/watch?v=S1gXdQQQmF4, https://www.youtube.com/watch?v=FuPbhvAFcV
3. Czytanie fragmentu Pana Tadeusza -Gra Wojskiego na rogu .
4.Rozmowa o historii opowiedzianej za pomocą dźwięków- wypełnianie kart pracy.
5.Omówienie gry Wojskiego i jej wpływu na słuchaczy - zadania z podręcznika 5.,8.,s.203.
6.Obejrzenie fragmentu filmu w reż. Andrzeja Wajdy przedstawiającego Grę Wojskiego na rogu.https://www.youtube.com/watch?v=35r8qKXjgRA
Aktywność 3
Temat: Analiza środków poetyckich
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
1. Uczniowie dopisują do podanych wyrazów po jednym epitecie, porównaniu i wyrazie dźwiękonaśladowczym. Przykładowe wyrazy: chmura ,drzewo, muzyka, sad.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia związane wyszukaniem środków stylistycznych w Grze Wojskiego na rogu , wykorzystując ćwiczenia
z platformy E - podręczniki.
Aktywność 4
Temat: Przygotowanie zaproszenia na koncert Wojskiego
Czas trwania: 25 minut
Opis aktywności:
1.Uczniowie przypominają sobie formę zaproszenia.
2.Redagowanie zaproszenia na koncert Wojskiego, mistrza gry na rogu z wykorzystaniem platformy
3. Prezentacja zaproszeń.
4. Zadanie domowe- zaprojektowanie okładki płyty nagranej przez Wojskiego.
13. Sposób ewaluacji zajęć
https://www.edukacja.edux.pl/p-23605-ankieta-ewaluacyjna-lekcji-dla-ucznia.php
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz lekcji można wykorzystać w czasie lekcji prowadzonych tradycyjnie lub zdalnie.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć