Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czy literatura może stać się inspiracją dla malarza, muzyka i rzeźbiarza?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna epoki literackie,

  • wie, jak literatura oddziaływała na sztukę,

  • wie, jakie dzieła stały się inspiracją dla malarzy, rzeźbiarzy, architektów i muzyków.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi przygotować prezentację, wykorzystując wiele źródeł,

  • umie pracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Metoda problemowa, praca jednostkowa grupowa, prezentacja.

3. Środki dydaktyczne

Materiały przyniesione przez uczniów.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel robi krótkie wprowadzenie do tematu lekcji, zadając pytania:

  • Dlaczego literatura może stać się inspiracją dla artysty?

  • Od czego zależy, czy artysta stworzy dzieło w oparciu o utwór literacki?

  • Jakie wyznaczniki może brać pod uwagę autor dzieła?

  • Czy artysta może się kierować modą?

  • Co decyduje o ponadczasowości dzieła?

  • Jakie znacie wybitne dzieła związane z literaturą?

  • Jakich najbardziej kontrowersyjnych artystów (dzieła) znacie?

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel podaje uczniom wskazówki do wykonania prezentacji na temat związku literatury i innych sztuk, należy np. podać kilka zdań na temat literatury w danej epoce, przedstawić założenia w innych sztukach epoki, scharakteryzować wybrane dzieła (ogólne informacje), wskazać odniesienia do dzieła w innych sztukach w epoce lub na przestrzeni epok. Nauczyciel podzielił wcześniej klasę na 10 grup (dwójki, trójki). Noszą one takie same nazwy, jak nazwy epoki, którą się zajęły. Grupy miały wziąć pod uwagę jedno lub kilka dzieł literackich i odnaleźć odnośniki do tego dzieła w innych sztukach (na przestrzeni epok lub w ramach jednej epoki). Ponadto ich zadaniem było zdobyć informacje na temat konwencji, kanonów, mody w malarstwie, rzeźbiarstwie, architekturze, muzyce w danej epoce. Grupy prezentują swoją pracę. Inne grupy mogą zadawać pytania i dyskutować. Podczas każdej prezentacji wybrany uczeń zapisuje na tablicy najważniejsze informacje.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie przepisują notatkę z tablicy do zeszytów.

5.Bibliografia

Według własnego pomysłu

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R3e8a9I2VdCPN

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 74.95 KB w języku polskim
R1RrChLE88YkH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 15.50 KB w języku polskim