Czy literatura może stać się inspiracją dla malarza, muzyka i rzeźbiarza?
Czy literatura może stać się inspiracją dla malarza, muzyka i rzeźbiarza?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna epoki literackie,
wie, jak literatura oddziaływała na sztukę,
wie, jakie dzieła stały się inspiracją dla malarzy, rzeźbiarzy, architektów i muzyków.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi przygotować prezentację, wykorzystując wiele źródeł,
umie pracować w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Metoda problemowa, praca jednostkowa grupowa, prezentacja.
3. Środki dydaktyczne
Materiały przyniesione przez uczniów.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel robi krótkie wprowadzenie do tematu lekcji, zadając pytania:
Dlaczego literatura może stać się inspiracją dla artysty?
Od czego zależy, czy artysta stworzy dzieło w oparciu o utwór literacki?
Jakie wyznaczniki może brać pod uwagę autor dzieła?
Czy artysta może się kierować modą?
Co decyduje o ponadczasowości dzieła?
Jakie znacie wybitne dzieła związane z literaturą?
Jakich najbardziej kontrowersyjnych artystów (dzieła) znacie?
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel podaje uczniom wskazówki do wykonania prezentacji na temat związku literatury i innych sztuk, należy np. podać kilka zdań na temat literatury w danej epoce, przedstawić założenia w innych sztukach epoki, scharakteryzować wybrane dzieła (ogólne informacje), wskazać odniesienia do dzieła w innych sztukach w epoce lub na przestrzeni epok. Nauczyciel podzielił wcześniej klasę na 10 grup (dwójki, trójki). Noszą one takie same nazwy, jak nazwy epoki, którą się zajęły. Grupy miały wziąć pod uwagę jedno lub kilka dzieł literackich i odnaleźć odnośniki do tego dzieła w innych sztukach (na przestrzeni epok lub w ramach jednej epoki). Ponadto ich zadaniem było zdobyć informacje na temat konwencji, kanonów, mody w malarstwie, rzeźbiarstwie, architekturze, muzyce w danej epoce. Grupy prezentują swoją pracę. Inne grupy mogą zadawać pytania i dyskutować. Podczas każdej prezentacji wybrany uczeń zapisuje na tablicy najważniejsze informacje.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie przepisują notatkę z tablicy do zeszytów.
5.Bibliografia
Według własnego pomysłu
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak