Czy mity powracają jako żywe zjawisko?
Czy mity powracają jako żywe zjawisko?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
utrwala znajomość związków frazeologicznych pochodzenia mitologicznego,
umie podać przykłady archetypów wraz z ich znaczeniem,
rozumie pojęcie mitu‑kodu.
b) Umiejętności
Uczeń:
dostrzega funkcjonowanie frazeologizmów we współczesnej polszczyźnie,
potrafi uargumentować swoje stanowisko wobec danego zagadnienia.
2. Metoda i forma pracy
Elementy metody problemowej, podającej, heurystycznej, praca zbiorowa, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Mitologia – Jana Parandowskiego
Słownik frazeologiczny współczesnej polszczyzny
Teksty: Prometeusz, Historia Minotaura
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Powitanie. Sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel wyjaśnia uczniom cel lekcji, czyli zbadanie, czy to, co w starożytności było tak żywe, tłumaczy każdy element świata dziś, w jakiś sposób wpływa na rzeczywistość.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rysuje na tablicy schemat aktu komunikacji, objaśniając, że ta współczesna teoria aktów mowy wyjaśnia także to, jak funkcjonował niegdyś mit.
Nauczyciel prosi o interpretacje tego, znanego już uczniom, schematu na przykładzie hipotetycznej sytuacji komunikacyjnej między starożytnymi Grekami.
Nauczyciel podkreśla znaczenie mitu jako kodu, pewnego języka, dzięki któremu starożytni tłumaczyli rzeczywistość.
Nauczyciel prosi o przypomnienie znaczenia terminu archetyp, próbując uzasadnić to, dlaczego mówimy o tym przy mitach.
Nauczyciel prosi o mitologiczne przykłady archetypów i wnioski o stopniu przenikania ich do kultury współczesnej. Uczniowie podają np.:
Demeter – archetyp cierpienia
Ikar - lekkomyślność
Syzyf - bezowocnej pracy
Prometeusz - poświęcenia
Dedal - pomysłowości
Nauczyciel prosi o inne przykłady śladów pozostawionych przez mitologię, gdy padnie odpowiedź, że frazeologizmy, wówczas prosi o przykłady, zapisanie ich na tablicy, np. puszka Pandory, stajnia Augiasza, ogień prometejski, jabłko niezgody, koń trojański, pięta Achillesa, syzyfowa praca, męki Tantala, róg obfitości, paląca koszula Dejaniry.
Nauczyciel prosi o rozdanie słowników frazeologicznych (1 na 4 osoby) i znalezienie znaczeń wypisanych związków, następnie zapisanie ich w zeszytach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi ochotników (bądź ich wybiera) do przeczytania utworów współczesnych nawiązujących do mitologii w nieco nietypowy sposób(utwory Herberta).
Nauczyciel prosi o komentarz od klasy na temat przeczytanych utworów.
Nauczyciel zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
Bąba S., Słownik frazeologiczny współczesnej polszczyzny, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Bortnowski S., Konteksty dzieła literackiego. Inspiracje metodyczne dla nauczycieli szkół średnich, Warszawa 1991.
Herbert Z., Pan Cogito (Prometeusz, Historia Minotaura), Wydaw. Dolnośląskie, Wrocław 1993.
Parandowski J., Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Wydaw. Poznańskie, Poznań 1990.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Sięgnę do 4 mitologii innych kultur niż grecka i rzymska, podam ich tytuł i 3-, 4‑zdaniową charakterystykę.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak