Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czy mogę być designerem?

Zakres

III etap edukacyjny, uczeń gimnazjum

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe zgodne z podstawą programową nauczania ogólnego:

(3.2) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury, postrzegając je w kontekście miejsca tradycji we współczesnej kulturze, a także opisuje związki zachodzące miedzy nimi (posługując się̨ terminologią z zakresu danej dziedziny sztuki).

Temat lekcji:

Czy mogę być designerem?

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna pojęcie designu,

  • wymienia kierunki współczesnego designu,

  • wymienia nazwy dawnych stylów i tendencji we wzornictwie użytkowym.

umiejętności – uczeń:

  • potrafi wskazać powiązania pomiędzy współczesnymi a dawnymi kierunkami i tendencjami we wzornictwie użytkowym,

  • umie przyporządkować obiekt do danego stylu,

  • wskazuje cechy stylowe przedmiotów sztuki użytkowej,

  • potrafi korzystać z materiałów plastycznych w pracy twórczej.

postawy:

  • kształtowanie wizerunku opartego na otaczającym świecie,

  • czerpanie wartości z poznawania świata

  • szacunek dla wytworów człowieka,

  • krytyczna obserwacja zjawisk kulturowych,

  • włączenie w życie poprzez działanie twórcze.

Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (warsztatowe ćwiczenia plastyczne), eksponująca (pokaz materiału wizualnego)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

albumy ze zdjęciami sztuki użytkowej z różnych okresów;

Interaktywne narzędzie umożliwiające połącznie wytworów sztuki użytkowej z dziełami posiadającymi cechy wspólne z innymi dyscyplinami;

Prezentacja multimedialna ukazującą przedmioty sztuki użytkowej w stylach:

Materiały plastyczne:

Kubek do herbaty tektura falista bądź brystol, flamastry, farby akrylowe, taśma piankowa dwustronna, nożyczki

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(7 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Uczniowie wyciągają na ławki przyniesione kubki. Nauczyciel angażuje uczniów do dyskusji na temat przeznaczenia przedmiotów. Wprowadza pojęcie designu.

  3. Pokazuje uczniom przykłady z wzornictwa użytkowego w dawnych stylach, które zapowiedziały kierunek rozwoju we współczesny designie.

faza realizacyjna:

(25 min.)

  1. Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną ukazującą przedmioty sztuki użytkowej w stylach: skandynawskim , minimalistycznym, ekologicznym, high‑tech , postmodernistycznym , organicznym.

  2. Nauczyciel informuje uczniów, że wśród otaczającego ich świata jest wiele przedmiotów, którym mogą nadać niepowtarzalny, własny styl.

  3. Uczniowie wykonują proste zadanie twórcze, polegające na wykonaniu osłonki na swój kubek. Wykorzystują do tego tekturę falistą, na której mogą namalować lub narysować flamastrami ulubiony motyw, wzór czy napis.

  4. Nauczyciel udziela wskazówek, jak wyciąć ucho w tekturze, by osłonka była funkcjonalna.

  5. Gotową osłonkę uczniowie przyklejają do kubka piankową taśmą dwustronną.

faza podsumowująca:

(12 min.)

  1. Uczniowie porządkują stanowiska pracy. Nauczyciel ocenia prace.

  2. Nauczyciel prezentuje interaktywne narzędzie umożliwiające połącznie wytworów sztuki użytkowej z dziełami posiadającymi cechy wspólne z innymi dyscyplinami, Uczniowie ćwiczą z pomocą nauczyciela, następnie sprawdzają się sami.

R1dlNQruT7fmt

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 102.50 KB w języku polskim
RwhN8bFYjZWjk

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 52.15 KB w języku polskim