| III etap edukacyjny, uczeń gimnazjum |
| |
| |
| |
Wymagania szczegółowe zgodne z podstawą programową nauczania ogólnego: | (3.2) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury, postrzegając je w kontekście miejsca tradycji we współczesnej kulturze, a także opisuje związki zachodzące miedzy nimi (posługując się̨ terminologią z zakresu danej dziedziny sztuki). |
| |
| |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna pojęcie designu,
wymienia kierunki współczesnego designu,
wymienia nazwy dawnych stylów i tendencji we wzornictwie użytkowym.
|
| umiejętności – uczeń:
potrafi wskazać powiązania pomiędzy współczesnymi a dawnymi kierunkami i tendencjami we wzornictwie użytkowym,
umie przyporządkować obiekt do danego stylu,
wskazuje cechy stylowe przedmiotów sztuki użytkowej,
potrafi korzystać z materiałów plastycznych w pracy twórczej.
|
| postawy:
kształtowanie wizerunku opartego na otaczającym świecie,
czerpanie wartości z poznawania świata
szacunek dla wytworów człowieka,
krytyczna obserwacja zjawisk kulturowych,
włączenie w życie poprzez działanie twórcze.
|
| |
| podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (warsztatowe ćwiczenia plastyczne), eksponująca (pokaz materiału wizualnego) |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | albumy ze zdjęciami sztuki użytkowej z różnych okresów; Interaktywne narzędzie umożliwiające połącznie wytworów sztuki użytkowej z dziełami posiadającymi cechy wspólne z innymi dyscyplinami; Prezentacja multimedialna ukazującą przedmioty sztuki użytkowej w stylach: |
| Kubek do herbaty tektura falista bądź brystol, flamastry, farby akrylowe, taśma piankowa dwustronna, nożyczki |
| |
| |
faza wprowadzająca: (7 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Uczniowie wyciągają na ławki przyniesione kubki. Nauczyciel angażuje uczniów do dyskusji na temat przeznaczenia przedmiotów. Wprowadza pojęcie designu.
Pokazuje uczniom przykłady z wzornictwa użytkowego w dawnych stylach, które zapowiedziały kierunek rozwoju we współczesny designie.
|
faza realizacyjna: (25 min.) |
Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną ukazującą przedmioty sztuki użytkowej w stylach: skandynawskim , minimalistycznym, ekologicznym, high‑tech , postmodernistycznym , organicznym.
Nauczyciel informuje uczniów, że wśród otaczającego ich świata jest wiele przedmiotów, którym mogą nadać niepowtarzalny, własny styl.
Uczniowie wykonują proste zadanie twórcze, polegające na wykonaniu osłonki na swój kubek. Wykorzystują do tego tekturę falistą, na której mogą namalować lub narysować flamastrami ulubiony motyw, wzór czy napis.
Nauczyciel udziela wskazówek, jak wyciąć ucho w tekturze, by osłonka była funkcjonalna.
Gotową osłonkę uczniowie przyklejają do kubka piankową taśmą dwustronną.
|
faza podsumowująca: (12 min.) |
Uczniowie porządkują stanowiska pracy. Nauczyciel ocenia prace.
Nauczyciel prezentuje interaktywne narzędzie umożliwiające połącznie wytworów sztuki użytkowej z dziełami posiadającymi cechy wspólne z innymi dyscyplinami, Uczniowie ćwiczą z pomocą nauczyciela, następnie sprawdzają się sami.
|