Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czy można nazwać Ziemię planetą nadziei?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna tekst Broszkiewicza pt. „Ogłaszam Ziemię planetą nadziei.”,

  • rozumie pojecie wyrazu bliskoznacznego,

  • zna pojecie „sztucznej rzeczywistości”,

  • zna prawdę o kondycji moralnej człowieka w sytuacji niebezpieczeństwa,

  • poznaje nowe słownictwo, np. projekcja wirtualna.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • tworzyć oraz wskazać w tekście wyrazy bliskoznaczne,

  • jasno i zwięźle wypowiadać się na podany temat związany z tekstem,

  • pracować z tekstem – wyszukać fragmenty ilustrujące wypowiedziany wcześniej sąd,

  • samodzielnie oraz z pomocą nauczyciela sporządzić krótką notatkę,

  • samodzielnie wypowiadać się i wyrażać własne sądy.

2. Metoda i forma pracy

Heureza, metoda zajęć praktycznych, okazjonalne ćwiczenia sprawnościowe – ćwiczenia słownikowe, praca z tekstem.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy z notatką - „dziurawcem”

Jędrychowska M., Kłakówna Z. A., To lubię! - Teksty i zadania. Podręcznik do j. polskiego. Książka ucznia. Klasa VI, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2000.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Pytanie nauczyciela o wrażenia dotyczące tekstu. Pytanie do całej klasy:

Jak wy, biorąc pod uwagę ostatnie wydarzenia będące poważnym zagrożeniem, nazwalibyście Ziemię? Czy zasługuje ona na miano „planety nadziei”?

  1. Uczniowie wspólnie z prowadzącym formułują temat lekcji. Nauczyciel nawiązuje do lekcji z klasy V, na których uczniowie zapoznali się z fragmentami tekstu Broszkiewicza. Prośba nauczyciela o przypomnienie treści.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel zadaje pytania, na które uczniowie odpowiadają, popierając swój sąd odpowiednim fragmentem tekstu.

Pytania węzłowe:

  • Jakie wydarzenia zostały opisane we fragmencie książki Broszkiewicza?

  • Jakiej próbie zostali poddani Ika i Groszek, na czym ona polegała?

  • Charakterystyka postaci Vegów. Zapoznanie się z pozostałymi bohaterami.

  1. Za pomocą wskazówek prowadzącego uczniowie sporządzają na tablicy notatkę dotycząca czasu i miejsca zdarzeń, a także wypisują cechy zachowania bohaterów, podając jak najwięcej synonimów słowa „dzielny”.

  2. Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.

  • Jak wy zachowalibyście się w sytuacji, w której znaleźli się bohaterowie?

  • Jak wpłynęła na waszą ocenę czynu dzieci nieprawdziwość próby, której zostali poddani?

  • Jak postąpiliby, gdyby wiedzieli, że występują tylko w filmie?

  • Czego dowiedzieli się Vegowie o ludziach?

  • Jaki sąd o człowieku możemy sformułować na podstawie zachowania bohaterów w obliczu niebezpieczeństwa? – Sąd zostaje zapisany na tablicy.

  1. Uczniowie odpowiadają pisemnie, wraz z uzasadnieniem, na pytanie zawarte w temacie lekcji.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują „dziurawce”, które uzupełniają samodzielnie w czasie 10 minut. Kolejno odczytują uzupełnione notatki. Prowadzący ustala prawidłową formę, koryguje błędy.

5. Bibliografia

  1. Broszkowski J., Wielka, większa i największa, Impuls*,* Warszawa 1962, s. 239.

  2. Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Słownik terminów literackich, BN, Wrocław 1976.

  3. Jaworski S., Terminy literackie, Słownik szkolny, PWN, Warszawa1991.

  4. Jędrychowska M., Kłakówna Z. A., To lubię! - Teksty i zadania. Podręcznik do j. polskiego. Książka ucznia. Klasa VI, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2000.

  5. Szmidt J.K., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania, Impuls, Kraków 2003.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jeżeli istnieje możliwość, można wydrukować prace uczniów.

RB2JGS4AmJI8Z

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.27 KB w języku polskim
R19Dr3MR3Jpye

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim