Czy można umrzeć ze strachu? Śmierć urzędnika Antoniego Czechowa
Czy można umrzeć ze strachu? – Śmierć urzędnika Antoniego Czechowa
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna cechy groteski,
zna zasady pracy w grupie,
rozumie zasady rozwiązywania problemów metodą drzewka decyzyjnego.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wyszukiwać w utworze elementów groteskowych,
potrafi określać cechy charakteru głównego bohatera,
potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy,
rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,
potrafi wcielać się w rolę,
potrafi zredagować zaproszenie teatralne,
stosuje zasady pracy w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Drzewko decyzyjne, praca w grupach, wcielanie się w role, praca z tekstem
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy ucznia dotycząca elementów groteskowych w utworze (załącznik 1)
Schemat drzewka decyzyjnego (załącznik 2)
Mapa skojarzeń do określania cech charakteru bohatera (załącznik 3)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
Uczniowie przedstawiają inscenizację nowelki. (Zadanie to mieli przygotować w ramach pracy domowej). Prezentują również plakaty zapraszające na ich sztukę (była to również forma pracy domowej zadanej przez nauczyciela wcześniej). Do zadania zostali wybrani chętni uczniowie, 3 osoby miały brać udział w przedstawieniu scenki – Czerwiakow, dyrektor, żona Czerwiakowa, dwie osoby przygotowały plakat z zaproszeniem na przedstawienie. Uczniowie dostali odpowiednie wskazówki dotyczące zadania.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zastanawiają się, czy tekst Czechowa można zaliczyć do groteski. Uczniowie szukają w utworze Czechowa elementów groteski. Jeżeli nie ma jakiejś cechy, stawiają minus lub wpisują słowo brak na karcie pracy ucznia. Wniosek z ćwiczenia to stwierdzenie, że tekst zawiera jedynie wybrane elementy groteski (załącznik 1).
Uczniowie zostają podzieleni na grupy. W każdej grupie zostaje wybrany lider, sprawozdawca i sekretarz. Wszystkie zespoły dostają jednakowy problem do przeanalizowania i przedyskutowania. Uczniowie rozwiązują go przy pomocy schematu drzewka decyzyjnego. Sytuacja, z jaką będą się zmagać uczniowie, zostaje zapisana na tablicy: Czerwiakow boi się stracić pracę. Następnie grupy zastanawiają się, jakie mogą być propozycje rozwiązań zaistniałej sytuacji, wspólnie ustalają dwa najefektywniejsze i najszybsze. Kolejnym etapem pracy grup jest analiza skutków (pozytywnych i negatywnych) zaproponowanych rozwiązań, czyli poszukiwanie argumentów za i przeciw dla każdego rozwiązania. Pozytywne i negatywne skutki są zapisywane na schemacie drzewka. Ostatnim etapem jest ustalenie celów i wartości wybranego rozwiązania. Po wykonaniu plakatu każda grupa przedstawia wyniki swojej pracy. Inni włączają się do dyskusji nad wynikami pracy grup (załącznik 2).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie określają charakter Czerwiakowa: bez przebojowości, przerost ambicji, bał się utraty pracy z błahego powodu, żył w ciągłym napięciu emocjonalnym, słaby psychiczne, zakompleksiony. Dzięki dyskusji nad postawą Czerwiakowa uczniowie wyciągają wnioski na temat przyczyn śmierci urzędnika (załącznik 3).
5. Bibliografia
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS, Kielce 2000.
Czechow A., Śmierć urzędnika, Greg, Kraków 2001.
http://www.gifownik.pl/cliparty.php
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Podaj przykłady na występowanie w utworze elementów groteskowych | |
Elementy kontrastowe | |
Elementy absurdalne | |
Deformacja świata | |
Komizm | |
Elementy zaskoczenia | |
Karykaturalne sytuacje, postaci |
b) Schemat drzewka decyzyjnego
Załącznik 2.
c) Mapa skojarzeń do określania cech charakteru bohatera
Załącznik 3.
d) Zadanie domowe
Napisz mowę obronną Czerwiakowa.
Wskazówki:
Pisz w 1 osobie liczby pojedynczej.
Powołaj ludzi na świadków.
Pamiętaj o słownictwie typu: Wysoki Sądzie, Ławo Przysięgłych.
Ułóż mowę końcową.
Odwołuj się do sumień zebranych.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak