"Czy na pewno znasz Świętego Mikołaja?"
Autor/autorka
Katarzyna Korniłowicz
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
„Czy na pewno znasz Świętego Mikołaja?”
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawą programową ii tematyką klasy III. Realizowany w dniu 6 grudnia uatrakcyjnia i wzbogaca przeżywanie mikołajek.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie technologii komputerowej urozmaici i uatrakcyjni i tak ciekawy temat jakim są mikołajki. Będzie to forma radosnego przeżywania i świętowania mikołajek - nauka przez zabawę dzięki zastosowaniu różnorodnych pomocy z technologii komputerowej.
7. Cel ogólny zajęć
Poznanie historii życia Świętego Mikołaja.
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń wyszukuje w tekście informacje związane z życiem Świętego Mikołaja
uczeń uzupełnia tekst z lukami na podstawie poznanych informacji
uczeń wypowiada się na temat sposobów naśladowania Świętego Mikołaja
9. Metody i formy pracy
Metody:
pogadanka
rozmowa
pokaz
ćwiczenia
indywidualna
grupowa
10. Środki dydaktyczne
laptop lub komputer z podłączeniem do Internetu
tablica interaktywna
podręcznik i ćwiczenia „Elementarz odkrywców” klasa 3, część 2, wyd, Nowa Era
11. Wymagania w zakresie technologii
e‑podręczniki - Zintegrowana Platforma Edukacyjna
LearningApps
youtube
flipbook
wordwall
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie do tematu o Świętym Mikołaju.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Wprowadzenie do tematu: (e‑podręcznikistrona 2): strona 2 rebus
Uczniowie wypowiadają się na temat tego, co wiedzą o Świętym Mikołaju.
Poznanie historii życia Świętego Mikołaja: Historia Świętego Mikołaja , - Co nowego dowiedzieliście się o Świętym Mikołaju?
Aktywność 2
Temat: Czy na pewno go znasz?
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Głośne czytanie tekstu Wojciecha Widłaka pt.: „Czy na pewno go znasz?” i odpowiadanie na 3 pytania zamieszczone pod tekstem - podręcznik „Elemenarz odkrywców” cz.2, s.28, 29 (Nowa Era): Tekst z podręcznika
Uzupełnianie zdań na podstawie przeczytanego tekstu: Tekst z lukami
Aktywność 3
Temat: Ćwiczenia praktyczne.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Wykonywanie ćwiczeń - „Elementarz odkrywców” klasa 3, część 2, s. 30, 31: Ćwiczenia
-uzupełnianie zdań z podziękowaniami dla biskupa z Miry,
- uzupełnianie zdań podanymi wyrazami z „ż”,
- zapisywanie w zeszycie zdań i ich kończenie,
- uzupełnianie podpisów pod ilustracjami historyjki obrazkowej,
Aktywność 4
Temat: „I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem”
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Utrwalenie wiadomości o Świętym Mikołaju: film o Świętym Mikołaju
Co wiem o Świętym Mikołaju?: Test - Prawda czy fałsz? - Test o Świętym Mikołaju
-Czy warto naśladować Świętego Mikołaja? W czym i dlaczego?
Posłuchajcie piosenki, która przekonuje, że „I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem”. - Jakie pomysły tutaj są proponowane?: piosenka „I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem”
Wypowiedzi uczniów na temat: Jak my możemy naśladować Świetego Mikołaja? Opoowiedzkie, jakie macie pomysły.
Zintegrowana Platforma Edukacyjna (s.5): Jak mogę pomagać? (zdjęcia)
13. Sposób ewaluacji zajęć
„Worek pełen wiadomości” - Co zapamiętałeś z dzisiejszych zajęć na temat Świętego Mikołaja? Przyklej karteczkę do worka Świętego Mikołaja. (Na tablicy przyczepiona plansza z ilustracją worka.) Dorysuj też buźkę - emotikonkę, która powie, czy jesteś zadowolony z lekcji (uśmiechnięta), niezadowolony (smutna), czy tak pół na pół (zamiast uśmiechu - kreseczka).
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Zajęcia o Świętym Mikołaju moga zakończyć się rozdaniem drobych upominków- np. słodyczy, co w dniu mikołajek na pewno będzie radosnym akcentem.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna