Czy oczy to gwiazdy? – poznajemy przenośnię

Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • wie co to jest przenośnia,

  • zna zastosowanie przenośni.

Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi rozpoznać przenośnię,

  • rozumie znaczenie przenośni.

Metoda i forma pracy

Podająca, zajęć praktycznych, indywidualna.

Środki dydaktyczne

Karta pracy.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Nauczyciel pisze na środku tablicy:

Szukać dziury w całym –

Wiercić komuś dziurę w brzuchu –

Mieć sokole oczy –

Być wniebowziętym -

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie, co tak naprawdę oznaczają powyższe przenośnie.

  2. Następnie prosi uczniów o próbę wyjaśnienia, czym różnią się przenośnie od dosłownych znaczeń związków wyrazowych.

  3. Nauczyciel dyktuje uczniom definicję przenośni i jeszcze raz objaśnia czym ona jest. Robi to na przykładzie łatwych do zrozumienia przenośni np.: morze traw, rzeka kłamstw, itd.

  4. Uczniowie rozwiązują zadania zamieszczone na kartach pracy.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel prosi o odczytanie przez uczniów wykonanego zadania .

2. Uwagi do nauczyciela:

- kartę pracy można zastąpić zeszytem ćwiczeń.

5. Bibliografia

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Ćwiczenie 1. Jakie znaczenia kryją się za tymi przenośniami?

Niedźwiedzia przysługa –

Lodowate spojrzenie –

Oczy to gwiazdy –

Zegar chodzi –

Czas płynie -

b) Zadanie domowe

Uczeń ma za zadanie odnaleźć metafory w swoim ulubionym wierszu.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Brak

R15d2LM0xDTwW

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 76.00 KB w języku polskim
R1bcCqEyG7ZmU

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 16.50 KB w języku polskim