Czy oczy to gwiazdy? – poznajemy przenośnię
Czy oczy to gwiazdy? – poznajemy przenośnię
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
wie co to jest przenośnia,
zna zastosowanie przenośni.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi rozpoznać przenośnię,
rozumie znaczenie przenośni.
Metoda i forma pracy
Podająca, zajęć praktycznych, indywidualna.
Środki dydaktyczne
Karta pracy.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel pisze na środku tablicy:
Szukać dziury w całym –
Wiercić komuś dziurę w brzuchu –
Mieć sokole oczy –
Być wniebowziętym -
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie, co tak naprawdę oznaczają powyższe przenośnie.
Następnie prosi uczniów o próbę wyjaśnienia, czym różnią się przenośnie od dosłownych znaczeń związków wyrazowych.
Nauczyciel dyktuje uczniom definicję przenośni i jeszcze raz objaśnia czym ona jest. Robi to na przykładzie łatwych do zrozumienia przenośni np.: morze traw, rzeka kłamstw, itd.
Uczniowie rozwiązują zadania zamieszczone na kartach pracy.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel prosi o odczytanie przez uczniów wykonanego zadania .
2. Uwagi do nauczyciela:
- kartę pracy można zastąpić zeszytem ćwiczeń.
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Ćwiczenie 1. Jakie znaczenia kryją się za tymi przenośniami?
Niedźwiedzia przysługa –
Lodowate spojrzenie –
Oczy to gwiazdy –
Zegar chodzi –
Czas płynie -
b) Zadanie domowe
Uczeń ma za zadanie odnaleźć metafory w swoim ulubionym wierszu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak