Czy Polsce jest potrzebna energetyka jądrowa?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • różne źródła energii (energia jądrowa, z biomasy, z paliw kopalnych, słoneczna, geotermiczna, płynów, wodna, wiatrowa),

  • podział energii na odnawialną i nieodnawialną.

Uczeń wie:

  • na czym polega zasada działania reaktora jądrowego,

  • gdzie na świecie znajdują się elektrownie jądrowe.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wyjaśnić, na czym polega zjawisko promieniotwórczości,

  • określić wpływ promieniowania na organizmy żywe,

  • wyjaśnić zagrożenia dla człowieka i środowiska związane ze zjawiskiem promieniotwórczości,

  • omówić pozytywne i negatywne skutki stosowania energii jądrowej.

2. Metoda i forma pracy

Drzewko decyzyjne, burza mózgów, ranking, praca indywidualna, praca w grupach, praca z całym zespołem.

3. Środki dydaktyczne

Szary papier, markery, taśma klejąca lub magnesy, materiały źródłowe, „cenki”, kartki samoprzylepne, kartka z narysowanym koszem, kartka z narysowaną walizką, magnesy, taśma klejąca.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Podanie tematu lekcji.

  2. Dyskusja na temat różnych źródeł energii i możliwości ich wykorzystania.

b) Faza realizacyjna

  1. Wyjaśnienie metody drzewka decyzyjnego (załącznik 1).

  2. Praca w grupach nad zagadnieniem określonym w temacie lekcji.

  3. Prezentacja efektów pracy grup.

c) Faza podsumowująca

  1. Odpowiedzi uczniów na pytanie: Czy budować w Polsce elektrownie atomowe?

  2. Przyklejanie przez uczniów „cenek” przy zapisanej na tablicy odpowiedzi TAK lub NIE.

  3. Zliczenie glosów

  4. Ewaluacja lekcji metodą kosza i walizki – zapisanie przez uczniów na kartkach samoprzylepnych plusów i minusów.

5. Bibliografia

  1. Borowska B., Panfil V., Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej – propozycje scenariuszy, Wydawnictwo TEKST sp. z o. o., Bydgoszcz 2001.

  2. Czerwiński A., Energia jądrowa – nadzieje i niepokoje, „Chemia w szkole” nr 2, 1999.

6. Załączniki

załącznik 1

Zastanówcie się nad problemem określonym w temacie lekcji, wykorzystajcie metodę drzewka decyzyjnego. Wyniki swoich prac przedstawcie na plakacie.

R1LJojDdvwRST

Schemat drzewka decyzyjnego wg Rogera La Rausa i Richarda C. Remy’ego.

b) Zadanie domowe

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja może zostać przygotowana przy współpracy z nauczycielem technologii informacyjnej, który pomoże uczniom znaleźć materiały na temat plusów i minusów energetyki jądrowej.

RveHo3WVjdhQk

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 309.53 KB w języku polskim
Rk0PW6wBxptVm

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 247.00 KB w języku polskim