Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czy postaci biblijne mogą się stać wzorcem dla współczesnego człowieka?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna postaci biblijne,

  • zna reguły dobrej dyskusji,

  • zna historie postaci biblijnych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie określić cechy charakteru wybranych postaci,

  • uzasadnia i argumentuje,

  • umie pracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Metoda problemowa, heureza, praca grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Karty z imionami bohaterów i z zagadkami literackimi.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy.

  2. Uczniowie wypisują na kartkach jak najwięcej imion postaci biblijnych. Po wykonaniu zadania imiona są wypisywane na tablicy i przepisane do zeszytów. Grupy dostają tyle punktów, ile imion mają wypisanych na kartkach.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje każdej z grup kartkę z zagadkami literackimi (załącznik 1). Zadaniem uczniów jest dopisanie imion przy każdej zagadce. Grupy otrzymują jeden punkt za każdą prawidłową odpowiedź.

  2. Nauczyciel przechodzi do wyjaśnienia zadania pt. Dyskusja. Rozdaje każdej grupie kartki z kryteriami do oceny pracy kolegów i wyjaśnia, na czym polega dobra dyskusja.

  3. Nauczyciel rozdaje każdej grupie tezy (podane w punkcie 4) i pomoce (załącznik 2). Zadaniem uczniów jest przygotowanie się w grupach do dyskusji.

  4. Uczniowie wypisują argumenty w oparciu o tezy podane przez nauczyciela:

  • I GRUPA: Warto naśladować we współczesnym świecie postawę Hioba.

  • II GRUPA: Nie warto naśladować we współczesnym świecie postawy Hioba.

  • III GRUPA: Warto naśladować we współczesnym świecie postawę Abrahama.

  • IV GRUPA: Nie warto naśladować we współczesnym świecie postawy Abrahama.

  1. Nauczyciel otwiera pierwszy etap dyskusji, w której swoich argumentów broni pierwsza i druga grupa. Nauczyciel wraz z trzecią i czwartą grupą tworzą jury. Oceniają i podsumowują dyskusję według kilku wyznaczników, które nauczyciel rozdaje uczniom (załącznik 3). Przyznają punkty grupom.

  2. W drugim etapie dyskusji uczestniczy trzecia i czwarta grupa. Nauczyciel ocenia ich dyskusję z pierwszą i drugą grupą (jak w punkcie 5).

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel zamyka dyskusję i ocenia grupy.

  2. Nauczyciel zadaje pracę domową

5.Bibliografia

Według własnego pomysłu

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

ZAGADKI LITERACKIE

  1. Postać ze Starego Testamentu, zabija swojego brata.

......................................

  1. Jego żoną była Sara, spełnia rozkaz Boga i składa ofiarę ze swojego syna Izaaka.

.....................................

  1. Porzucony przez matkę na brzegu Nilu, wyprowadził Naród Wybrany z Egiptu.

.......................................

  1. Walczył z Goliatem.

.....................................

  1. Mądry król, rozsądził spór o dziecko między dwoma kobietami.

....................................

  1. Bracia sprzedali go do niewoli, przepowiadał faraonowi dzięki proroczym snom o plagach egipskich.

.....................................

  1. Wielki siłacz, pozbawiony swojej mocy przez żonę Dalilę.

.....................................

  1. Przeczekał potop na arce.

.....................................

  1. Bóg zesłał na niego wszystkie nieszczęścia, ale on nadal w niego wierzył.

......................................

  1. Pokutująca prostytutka, której Jezus odpuszcza grzechy.

......................................

  1. Sprzedał Jezusa za 30 srebrników.

......................................

  1. Urodził się kilka miesięcy przed Chrystusem, chrzcił ludzi w Jordanie.

......................................

załącznik 2.

TEZY

  • I GRUPA: Warto naśladować we współczesnym świecie postawę Hioba.

  • II GRUPA: Nie warto naśladować we współczesnym świecie postawy Hioba.

  • III GRUPA: Warto naśladować we współczesnym świecie postawę Abrahama.

  • IV GRUPA: Nie warto naśladować we współczesnym świecie postawy Abrahama.

POMOC PRZY ARGUENTOWANIU:

  • bo był….

  • bo dokonał…

  • bo wykazał się…

  • bo nie uległ…

załącznik 3.

WYZNACZNIKI DO OCENY DYSKUSJI:

  1. kultura dyskusji,

  2. ilość i jakość podanych argumentów,

  3. sposób uzasadniania,

  4. sposób wypowiedzi,

  5. postawa dyskutujących osób.

b) Zadanie domowe

Uczniowie piszą wypracowanie w oparciu o pytanie podane w temacie lekcji.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RHDED8mOMAyWE

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 85.91 KB w języku polskim
RFlqFWZ2YXREg

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim