Czy przyjaźń jest ważna? Analiza tekstu Leszka Kołakowskiego ,,O wrogu i przyjacielu".
Autor/autorka
Grażyna Magulska‑Plichta
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VII
2. Przedmiot
język polski
3. Temat zajęć
Czy przyjaźń jest ważna? Analiza tekstu Leszka Kołakowskiego ,,O wrogu i przyjacielu”.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Treści wybranego przeze mnie tematu występują w podstawie programowej z języka polskiego.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Lekcje z zastosowaniem TIK cieszą się bardzo dużą popularnością wśród uczniów, ponieważ taka forma organizacji zajęć jest bliska uczniom. Dzięki stosowaniu kreatywnych narzędzi cyfrowych nauczyciel inspiruje ucznia do uczenia się nowych treści i znacznie zwiększa jego aktywność podczas lekcji.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń zanalizuje treść tekstu literackiego, zaprezentuje argumenty na wskazany temat i zredaguje wypowiedź pisemną. Wykaże się umiejętnością pracy w zespole z wykorzystaniem narzędzi TIK.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (I 2.1)
Uczeń określa temat i główną myśl tekstu (I 2.3) oraz uczestniczy w rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens (III 1.1).
Uczeń tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: dialog, opowiadanie (twórcze, odtwórcze), opis, list, sprawozdanie (z filmu, spektaklu, wydarzenia), dedykacja, zaproszenie, podziękowanie, ogłoszenie (III 2.1).
9. Metody i formy pracy
Metody pracy: mapa myśli, ćwiczenia z materiałem literackim, metody aktywizujące z wykorzystaniem TIK.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
10. Środki dydaktyczne
Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego WSiP klasa VII ,,Myśli i słowa” autorstwa Ewy Nowak i Joanny Gaweł.
Zadania dla grup w aplikacji Canva
3. Ćwiczenia na platformie epodreczniki.pl
Ćwiczenie 1, 2 i 3- LINK: https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/963110
4. Wordwall (Zadanie- pytania do tekstu)- LINK: https://wordwall.net/pl/resource/13525680
11. Wymagania w zakresie technologii
Uczeń powinien posiadać komputer, laptop, smartfon lub tablet z dostępem do Internetu. Musi mieć również możliwość pracy w zespole w aplikacji MS Teams.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie do tematu lekcji.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Podanie tematu lekcji i określenie celów zajęć.
Wykonanie zadania wprowadzającego do treści wykorzystywanych podczas lekcji.
PRACA W GRUPACH:
Uczniowie zostają podzieleni na grupy i pracują w oddzielnych pokojach utworzonych w aplikacji Teams. Każdy zespół wykonuje inne zadanie nawiązujące tematycznie do przyjaźni. Następnie na forum klasy liderzy poszczególnych grup prezentują efekt pracy.
LINKI I ZADANIA DLA POSZCZEGÓLNYCH GRUP:
GRUPA I ( Tworzy definicję wyrazu ,,przyjaźń” oraz wypisuje skojarzenia epodreczniki.pl - ćwiczenie 1)- LINK: https://www.canva.com/design/DAEZ8_Wrqxw/share/preview?token=alQxmcpAgxAqdZf9oVs7nw&role=EDITOR&utm_content=DAEZ8_Wrqxw&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=sharebutton LINK DO ĆWICZENIA 1- https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/963110
GRUPA II (Wskazuje cztery cechy prawdziwego przyjaciela. Uzasadnia wybór.) - LINK: https://www.canva.com/design/DAEZ9C6Rj94/share/preview?token=iyBt7oDHlEAE6rj15nfzaw&role=EDITOR&utm_content=DAEZ9C6Rj94&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=sharebutton
GRUPA III ( Wykonuje ćwiczenia językowe związane z wyrazem ,,przyjaźń”- wskazuje synonimy, antonimy, związki frazeologiczne)- LINK: https://www.canva.com/design/DAEZ9Mw09K0/share/preview?token=Ufwc98rM3aPGOWFMJtOVYQ&role=EDITOR&utm_content=DAEZ9Mw09K0&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=sharebutton
GRUPA IV (Tworzy kodeks prawdziwej przyjaźni)- LINK: https://www.canva.com/design/DAEZ9Ph6bBg/share/preview?token=o94SNCo_z3vP158uhPRbsQ&role=EDITOR&utm_content=DAEZ9Ph6bBg&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=sharebutton
Aktywność 2
Temat: W kręgu przyjaźni.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Odczytanie tekstu literackiego Leszka Kołakowskiego pt. ,,O wrogu i przyjacielu” zamieszczonego w podręczniku dla klasy VII WSiP ,,Myśli i słowa” (strona 211‑212).
Analiza treści. Uczniowie na podstawie odczytanego tekstu odpowiadają na pytania. Prezentując wypowiedzi odnoszą się do konkretnych fragmentów tekstu literackiego.
Wordwall LINK: https://wordwall.net/pl/resource/13525680
3. Jak to poprawnie powiedzieć? Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie zamieszczone na platformie epodreczniki.pl
ĆWICZENIE 2 i 3 - LINK:https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/963110
Aktywność 3
Temat: Przekonujemy do przyjaźni- nasz głos w dyskusji.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel stawia pytanie: Czy zatem przyjaźń jest ważna w życiu człowieka?
Dzieli klasę na grupy i prosi o przygotowanie co najmniej czterech argumentów do udziału w dyskusji. Grupy wybierają osobę, która będzie ich reprezentowała podczas dyskusji na forum klasy.
GRUPA I i GRUPA III- ARGUMENTY ZA- LINK: https://www.canva.com/design/DAEZ9bD6ICk/share/preview?token=1YpL2MXGrQPPUwKrD21wRA&role=EDITOR&utm_content=DAEZ9bD6ICk&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=sharebutton
GRUPA II i GRUPA IV- ARGUMENTY PRZECIW- LINK: https://www.canva.com/design/DAEZ9biIBE8/share/preview?token=z7TkiHsMne2RCPCzRLS2JA&role=EDITOR&utm_content=DAEZ9biIBE8&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=sharebutton
3. Dyskusja i ocena koleżeńska z uzasadnieniem. Wybór osoby, która przekonała nas do słuszności swoich argumentów.
Aktywność 4
Temat: Czas na podsumowanie.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Określenie przez wybranego ucznia stopnia realizacji wyznaczonych celów lekcji.
Zadanie i omówienie pracy domowej.
Praca domowa (Uczeń wybiera jedno zadanie)
Napisz podziękowania dla przyjaciela, w których wyrazisz mu swoją wdzięczność. Pamiętaj o poprawnej formie. LINK: https://www.youtube.com/watch?v=ok2dv8EUp2Y
Szkolne Koło Literackie organizuje ,,Dzień Przyjaciela”. Napisz zaproszenie, które skierujesz do lokalnej społeczności. Pamiętaj o argumentach przekonujących do udziału w planowanym wydarzeniu. LINK:https://www.youtube.com/watch?v=dSpYw4KY03E
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypełniają ankietę ewaulacyjną w aplikacji Forms.
LINK:https://forms.office.com/r/CDfn5mM0V0
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Brak
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna