Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Grażyna Magulska‑Plichta

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VII

2. Przedmiot

język polski

3. Temat zajęć

Czy przyjaźń jest ważna? Analiza tekstu Leszka Kołakowskiego ,,O wrogu i przyjacielu”.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Treści wybranego przeze mnie tematu występują w podstawie programowej z języka polskiego.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Lekcje z zastosowaniem TIK cieszą się bardzo dużą popularnością wśród uczniów, ponieważ taka forma organizacji zajęć jest bliska uczniom. Dzięki stosowaniu kreatywnych narzędzi cyfrowych nauczyciel inspiruje ucznia do uczenia się nowych treści i znacznie zwiększa jego aktywność podczas lekcji.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń zanalizuje treść tekstu literackiego, zaprezentuje argumenty na wskazany temat i zredaguje wypowiedź pisemną. Wykaże się umiejętnością pracy w zespole z wykorzystaniem narzędzi TIK.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (I 2.1)

  2. Uczeń określa temat i główną myśl tekstu (I 2.3) oraz uczestniczy w rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens (III 1.1).

  3. Uczeń tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: dialog, opowiadanie (twórcze, odtwórcze), opis, list, sprawozdanie (z filmu, spektaklu, wydarzenia), dedykacja, zaproszenie, podziękowanie, ogłoszenie (III 2.1).

9. Metody i formy pracy

Metody pracy: mapa myśli,  ćwiczenia z materiałem literackim, metody aktywizujące z wykorzystaniem TIK.

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.

10. Środki dydaktyczne

  1. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego WSiP klasa VII ,,Myśli i słowa” autorstwa Ewy Nowak  i Joanny Gaweł.

  2. Zadania dla grup w aplikacji Canva

3. Ćwiczenia na platformie epodreczniki.pl

4. Wordwall (Zadanie- pytania do tekstu)- LINK: https://wordwall.net/pl/resource/13525680

11. Wymagania w zakresie technologii

Uczeń powinien posiadać komputer, laptop, smartfon lub tablet z dostępem do Internetu. Musi mieć również możliwość pracy w zespole w aplikacji MS Teams.

12. Przebieg zajęć

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie wypełniają ankietę ewaulacyjną w aplikacji Forms.

LINK:https://forms.office.com/r/CDfn5mM0V0

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Brak

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna