Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

IV etap edukacyjny, język polski, zakres podstawowy

Temat: Czy Ślązak dogada się z Kaszubem? – o odmianach polszczyzny

Treści kształcenia:

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.

3. Świadomość językowa. Uczeń:

5) wskazuje w czytanych tekstach i analizuje przykłady odmian terytorialnych, środowiskowych i zawodowych polszczyzny.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Redaguje różne odmiany wypowiedzi,

  • Ćwiczy umiejętność pracy w zespole,

  • Wyszukuje informacje o odmianach terytorialnych, środowiskowych i zawodowych polszczyzny,

  • Przygotowuje prezentacje.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Prezentuje kreatywne nastawienie do odmian polszczyzny,

  • Analizuje tekst pod kątem wskazania cech charakterystycznych dla danej odmiany języka,

  • Słucha mówców i sporządza notatki.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie.

Środki dydaktyczne:

  • Komputery z dostępem do internetu,

  • Kartki, kolorowe flamastry,

  • Sprzęt multimedialny: komputer, ewentualnie podłączony do telewizora/projektor multimedialny/tablica interaktywna,

  • Zasób multimedialny: film „Język ludzi filmu”.

Metody nauczania:

  • Problemowa: rozmowa kierowana,

  • Praktyczna: ćwiczenia redakcyjne,

  • Eksponujące: film, prezentacja,

  • Aktywizujące: drama (wejście w rolę, scenka improwizowana).

Formy pracy:

  • Zbiorowa,

  • Grupowa zróżnicowana.

Przebieg zajęć:

Etap wstępny

Nauczyciel wita się z klasą i przedstawia cele lekcji. Zapowiada projekcję filmu i prosi, aby uczniowie zapisali usłyszane sformułowania charakterystyczne dla prezentowanej odmiany języka slangowego, o których będzie anegdotycznie opowiadał Jerzy Stuhr. Mają zastanowić się nad następującymi zagadnieniami, np.:

  • W jakich zawodach/środowiskach występuje specyficzny język, „kod” językowy?

  • Do czego prowadzi posługiwanie się takim „kodem” w rozmowach z osobami spoza danej branży/danego środowiska?

  • Czy takie sytuacje mogą występować także w innych warunkach posługiwania się językiem polskim?

Po projekcji materiału uczniowie wymieniają swoje spostrzeżenia. Nauczyciel kieruje rozmową tak, by podkreślić zróżnicowanie odmian polszczyzny, slangów, „kodów” językowych w danych branżach czy środowiskach i wreszcie istnienie dialektów, gwar, które może prowadzić do nieporozumień wśród osób posługujących się tym samym językiem ojczystym.

Etap realizacji

Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda z nich ma do dyspozycji komputer z dostępem do internetu. Liderzy zespołów rozdzielają między członkami grup przygotowane przez nauczyciela zróżnicowane zadania do wykonania. Jedna grupa wyszukuje informacje dotyczące odmian terytorialnych polszczyzny, druga – środowiskowych, trzecia – zawodowych, czwarta charakteryzuje style językowe: artystyczny, publicystyczny, urzędowy i styl przemówień. Po zapoznaniu się z teorią uczniowie sporządzają notatki w formie mapy myśli. Zapisują przykładowe wyrazy i sformułowania charakterystyczne dla danej odmiany języka polskiego.

Następnie liderzy prezentują efekty pracy. Członkowie grup sporządzają notatki z wystąpień kolegów. Nauczyciel, w razie konieczności, uzupełnia informacje i wyjaśnia wątpliwości.

Po wystąpieniach uczniowie przygotowują scenki, w których wykorzystują najciekawsze, najdziwniejsze lub najzabawniejsze ich zdaniem frazy i słowa z różnych odmian polszczyzny. Grupa pierwsza wymyśla dialog górala ze Ślązakiem, druga – hydraulika z profesorem, trzecia wykorzystuje slang młodzieżowy, czwarta – gwarę lwowską i warszawską.

Po prezentacji scenek uczniowie zapisują wyrazy gwarowe lub środowiskowe użyte w dialogach i próbują je przyporządkować do określonej odmiany i konkretnego stylu języka.

Etap końcowy

Nauczyciel podsumowuje pracę wszystkich grup i wyjaśnia złożoność problemu, nad którym uczniowie pracowali na lekcji.

Zadaniem domowym jest stworzenie prezentacji w programie MS PowerPoint (lub podobnym) na temat odmian terytorialnych, środowiskowych i zawodowych polszczyzny oraz wypisanie muzycznych, literackich i filmowych przykładów zastosowań gwar i slangów.

Dodatkowo:

Uczniowie mogą przeprowadzić wywiad z osobą posługującą się nieoficjalną odmianą polszczyzny.

R135uJ7OViSJ3

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 101.00 KB w języku polskim
RRt1zEkzfTRQN

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 84.47 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3