Grafika przedstawia łąkę, na której stoi otwarta wielka książka. Pod jedną ze stron stoi ławka z czerwonym oparciem, pod drugą zielone drzewo. Do książki prowadzi ścieżka. W tle zachodzące słońce, pola i lasy. Na niebie widoczne są chmury.
Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, i Bogiem było Słowo. Ono było na początku u Boga. Wszystko przez Nie się stało, co się stało.
j0000007V4B1v50_00000_BIB_001 Źródło: Ewangelia według św. Jana, rodz. 1, w. 1‑3, [w:] Biblia Tysiąclecia - Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań 1999.
Powyższy fragment to początek Ewangelii św. Jana przedstawiający moc Boga, który stwarzał świat słowem. Czy słowa padające z ust zwykłych ludzi również mogą zmieniać rzeczywistość? Na to pytanie odpowiesz podczas tej lekcji.
Już wiesz
Znajdź w słowniku języka polskiego następujące terminy: 'zaklęcie', 'modlitwa', 'życzenie'.
R1Rh6e6dl9RdW
Miejsce na notatkę
Magiczna funkcja języka
Kiedy celem naszych wypowiedzi jest wpływanie na rzeczywistość (na przedmioty, zdarzenia), prowokowanie sił nadprzyrodzonych do działania, to wówczas możemy powiedzieć, że posługujemy się językiem w funkcji magicznej. Wynika ona zatem z wiary człowieka w to, że może on zmieniać świat, oddziaływać na przedmioty za pomocą słów.
Funkcja magiczna języka przejawia się w różnych gatunkach wypowiedzi, głównie w zaklęciach ('Rośnij chlebie jak słoneczko na niebie'), czarach oraz przekleństwach ('Żeby cię pokręciło!'), ale także w baśniach oraz w modlitwach i innych tekstach religijnych ('Niech Was błogosławi Bóg wszechmogący: Ojciec i Syn, i Duch Święty'). Dużo przykładów magicznej funkcji wypowiedzi odnajdujemy w Biblii, np.: 'Duchu niemy i głuchy, rozkazuję ci, wyjdź z niego i nie wchodź więcej w niego!' (słowa Jezusa z Ewangelii św. Marka 9, 25).
Z magiczną funkcją wypowiedzi mamy do czynienia również w codziennej komunikacji. Mówiąc, na przykład, 'dzień dobry', wierzymy, że dzięki naszym słowom ich adresat będzie miał dobry dzień. Podobną wiarę przejawiamy, składając życzenia, np. 'Niechaj zdrowie Ci dopisuje, a troski omijają'. Funkcję życzącą spełniają ponadto niektóre imiona – rodzice nadający dawniej dziecku np. imię Bogumił byli przekonani, że dziecko będzie miłe Bogu.
Mówiąc o magii i magiczności, warto też wspomnieć o magicznych słowach w reklamie. Są to takie wyrazy, które dobrze się kojarzą. Ich celem jest wprawienie nas – klientów – w dobry nastrój, wywołanie w nas pozytywnych uczuć, głównie po to, byśmy kupili reklamowany produkt. Opisaną tu funkcję pełnią takie słowa, jak np.: 'miłość', 'siła', 'matka', 'przyjaciel', 'dom', 'czysty', 'świeży'.
Wypowiedzi o funkcji magicznej mogą mieć zarówno charakter religijny (np. utrwalone w tradycji katolickiej powiedzenie 'Niech Cię Matka Boska ma w swojej opiece'), jak i wiązać się z zabobonami, czyli odwoływać się do wierzeń pogańskich lub czarnej magii. Wiele tego typu tekstów to również efekt zabawy, gry językowej, którą szczególnie upodobały sobie dzieci.
Ciekawostka
Czy wiesz, że znane zaklęcie 'Abrakadabra' pochodzi najprawdopodobniej z języka aramejskiego, w którym brzmiało 'Avra kehdabra' i oznaczało 'Stworzę to z mych słów'? Natomiast 'Sim Sala Bimj0000007V4B1v50_000tp001Sim Sala Bim' to formułka, którą posługiwał się znany magik Harry August Jansenj0000007V4B1v50_000tp002Harry August Jansen. Zapożyczył ją z niemieckiej piosenki ludowej, której źródłem najprawdopodobniej był utwór pochodzący z czasów średniowiecza.
Funkcję magiczną w tekstach literackich mogą też pełnić konkretne przedmioty. Przykładem jest miecz Ekskalibur z opowieści o królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu. Inne tego typu rekwizyty, używane głównie przez legendarne i baśniowe postaci, to np.: czarodziejski stolik, kije samobije, siedmiomilowe buty, latający dywan, pantofelek, wrzeciono, pierścień, krzesiwo, różdżki, czarodziejska kula, zaczarowany ołówek lub koralik.
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu tekstów na te, które mogą pełnić funkcję magiczną i te, które takie funkcji nie spełniają.
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu tekstów na te, które mogą pełnić funkcję magiczną i te, które takie funkcji nie spełniają.
Poniższe teksty przyporządkuj do odpowiedniej kolumny tabeli.
Wczoraj bolał mnie ząb., Na psa urok!, Bocian kiszka, przynieś mi braciszka., „Pan zesłał wielką rybę, aby połknęła Jonasza. I był Jonasz we wnętrznościach ryby trzy dni i trzy noce.” (Księga Jonasza 2, 1), Sezamie, otwórz się., Ja Ciebie chrzczę w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego., Powodzenia!, Jestem uczennicą pierwszej klasy gimnazjum.
Teksty, w których przejawia się funkcja magiczna
Teksty, w których nie przejawia się funkcja magiczna
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1AGPhXKxA1bg1
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu rodzajów wypowiedzi do tekstów.
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu rodzajów wypowiedzi do tekstów.
Jakie gatunki wypowiedzi reprezentują poniższe teksty?
Klara, bara, senna mara. Świetnie znamy się na czarach.
Aniele Boże, stróżu mój, Ty zawsze przy mnie stój.
Żeby cię ogień pochłonął!
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
Przyjrzyj się obrazowi Jana Matejki Wskrzeszenie Łazarza (1867), który ilustruje fragment Ewangelii św. Jana. Odszukaj w IX rozdziale tej Ewangelii wypowiedź Jezusa, w której realizuje się funkcja magiczna.
Rr4Q5BK9uXM0R
Obraz przedstawia mężczyznę ubranego w czerwoną i granatową szatę, który podnosi prawą rękę. Lewą rękę ma opuszczoną. Dotyka jej kobieta. Wokół jego głowy jest aureola. Na dole obrazu leży człowiek z zamkniętymi oczami i laską w lewej ręce. W tle postaci ludzkie o przejętych twarzach.
Wskrzeszenie Łazarza
Źródło: Jan Matejko, 1867, Parafia w Nowym Wiśniczu, domena publiczna.
R5FeataQO2vAM
Miejsce na notatkę
Ewangelię znajdziesz w Nowym Testamencie.
Wypowiedź Jezusa, w której realizuje się funkcja magiczna to: 'To powiedziawszy splunął na ziemię, uczynił błoto ze śliny i nałożył je na oczy niewidomego, i rzekł do niego : « Idź, obmyj się w sadzawce Siloam » - co się tłumaczy: Posłany'.
Ćwiczenie 3
Odszukaj w IX rozdziale tej Ewangelii wypowiedź Jezusa, w której realizuje się funkcja magiczna.
R1Mv6INIxEyeC
(Uzupełnij).
Ewangelię znajdziesz w Nowym Testamencie.
Wypowiedź Jezusa, w której realizuje się funkcja magiczna to: 'To powiedziawszy splunął na ziemię, uczynił błoto ze śliny i nałożył je na oczy niewidomego, i rzekł do niego : « Idź, obmyj się w sadzawce Siloam » - co się tłumaczy: Posłany'.
RyyQVT8Uon1xt
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4
Podaj przysłowie, które wyraża wiarę człowieka w to, że słowami możemy zmieniać rzeczywistość.
Rh4Cjct7LoSnV
Na zdjęciu znajduje się głowa wilka z profilu. Zwierzę ma szarą sierść i duże uszy. W tle rozmyty obraz ściółki leśnej.
Wilk
Źródło: Mariofan13, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Z143yri27Zn
Na zdjęciu znajdują się gęsto rosnące drzewa, przez które przebija światło słoneczne. Pomiędzy drzewami przebiega droga. Na ziemi rośnie krótka zielona trawa.
Las
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY 3.0.
RsOuqO6QN9eQW
Miejsce na notatkę
W odpowiedzi na to pytanie mogą ci pomóc skojarzenia związane z podanymi ilustracjami.
Przysłowie, które wyraża wiarę człowieka w to, że słowami możemy zmieniać rzeczywistość, kojarzące się z wilkiem i lasem, to: 'Nie wywołuj wilka z lasu'. Oznacza ono, że nie należy przewidywać pesymistycznie, gdyż może się to sprawdzić.
Ćwiczenie 5
Niechętnie słuchamy wypowiedzi wieszczących niepomyślne zdarzenia. Reagujemy na nie następującymi zdaniami: 'Cofnij to słowo!', 'Wypluj to słowo!'. Wskaż przykład czasownika, którego często używamy, by zapobiec przepowiadanemu przez kogoś nieszczęściu.
RYKi6k4bJsAha
Na zdjęciu znajduje się głowa ptaka ukazana z bliska. W górnej części jest czarna, potem zmienia kolor na szary. Ptak ma masywny dziób i małe, czarne, błyszczące oko. Tło jest zielone.
Wrona siwa
Źródło: Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY 3.0.
R1KOuefUpccN7
Na zdjęciu znajduje się ptak siedzący na obdrapanej z farby balustradzie. Ukazany jest z boku. Ma czarną głowę, skrzydła i ogon oraz szary tułów. Ma masywny dziób i małe, czarne, błyszczące oko. W tle znajduje się rozmyty krajobraz.
Wrona siwa
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY 3.0.
Rk2VPX9JVFQGm
Na zdjęciu znajduje się ptak z kawałkiem pieczywa w dziobie. Ma czarną głowę i skrzydło oraz szary tułów. W tle widoczna ściółka leśna i gałęzie.
Wrona siwa
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY 3.0.
R8LPO6ppHSHUp
Na zdjęciu znajduje się ptak z rozpostartymi skrzydłami do lotu. Ma czarne błyszczące pióra, długie szpony, długi masywny dziób i małe czarne błyszczące oko. W tle znajduje się trawa.
Gawron
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY 3.0.
R3qeEGILlFjKs
Na zdjęciu znajdują się dwa czarne ptaki, które siedzą na gałęzi. Mają długie, szpiczaste dzioby. Patrzą w lewo. W tle widoczne są gałęzie.
Gawrony
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY 3.0.
R1SxF2TyyE652
Na zdjęciu znajduje się czarny ptak w trakcie lotu na tle niemal bezchmurnego nieba. Widoczny jest z dołu. Z lewej strony widoczny jest fragment drzewa.
Kruk
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY 3.0.
RnDDqBpHxMqBD
Na zdjęciu znajduje się czarny ptak patrzący na wprost. Ma masywny zakrzywiony dziób i małe czarne oczy. Siedzi. W tle widoczne rozmyte szare drzewa.
Kruk
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ANsM3ZYDOgt
Miejsce na notatkę
Czasownik ten może się kojarzyć z odgłosami wydawanymi przez ptaki przedstawione na powyższych ilustracjach.
Przykładem wyrazu, którego często używamy, by zapobiec przepowiadanemu przez kogoś nieszczęściu, jest czasownik 'krakać'. Używamy go w zwrocie: 'Nie kracz'.
Ćwiczenie 6
R1PwecCFq84ZT1
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu imion do ich znaczenia.
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu imion do ich znaczenia.
Jakie życzenia wiążą się z imionami: Sławomir, Zofia, Bogusław, Justyna, Tadeusz i Eugeniusz? Połącz imię z odpowiednim życzeniem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
Czy z imieniem, które nosisz, wiąże się jakaś funkcja życząca? W odpowiedzi na to pytanie może ci pomóc m.in. Słownik imion Jana Grzeni. Jeżeli możesz, zapytaj rodziców, jaka intencja towarzyszyła im, kiedy wybierali dla ciebie imię.
R14QlQNzLI63Q
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7
Nadzieja, Miłosz, Wiktoria... Uzupełnij tę listę imion życzących, pochodzących od wyrazów pospolitych.
R1JS86LcCI3nM
Miejsce na notatkę
W razie wątpliwości możesz skorzystać np. ze Słownika imion Jana Grzeni. Pamiętak, że hasła w słowniku zamieszczone są w kolejności alfabetycznej.
Imiona pochodzące od wyrazów pospolitych to: Jagoda - pochodzi od nazwy owocu, Malina - pochodzi od nazwy owocu, Laura - pochodzi od nazwy rośliny.
RFgFm1umHOMsI
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne. Wśród podanych wyrazów znajdź synonimy słowa "imię".
Wyrazy: nazwa, miano, nazwisko, reputacja, pojęcie, słowo, anonimowość
Zadanie interaktywne. Wśród podanych wyrazów znajdź synonimy słowa "imię".
Wyrazy: nazwa, miano, nazwisko, reputacja, pojęcie, słowo, anonimowość
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9
Wyjaśnij znaczenie związku frazeologicznego 'nazywać rzeczy po imieniu'.
R1Ss4YgvjoQPb
Miejsce na notatkę
W razie wątpliwości możesz skorzystać ze słownika frazeologicznego. Pamiętaj, że hasła w słowniku zamieszczone są w kolejności alfabetycznej.
Związek frazeologiczny 'nazywać rzeczy po imieniu' oznacza mówić szczerze, bez ogródek.
1
Polecenie 2
Dokończ poniższe zaklęcia w taki sposób, by powstał tekst rymowany.
Hokus‑pokus, trzy jabłuszka... Czary‑mary, promyk słońca... Sim Sala Bim, niech... Hokus‑pokus, czarowanie, teraz stanie się... Czary‑mary, czary‑mary, niechaj będą tu...
uzupełnij treść
Ćwiczenie 10
Zastanów się i odpowiedz, z jakimi rymowankami o funkcji magicznej kojarzą ci się poniższe ilustracje.
RSoJFNHiS7yRG
Ilustracja przedstawia dwa połączone zdjęcia. Po lewej stronie ślimak wspina się po łodydze. Ma dużą, zakręconą muszlę i wystawione czułki. Tło jest zielone. Z prawej strony czerwona biedronka siedzi na jasnozielonym liściu. Widoczne jest na jej grzbiecie pięć kropek i małe krople wody. Tło jest czerwone.
Ślimak winniczek i biedronka siedmiokropka
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY-NC-SA 4.0.
RLPgrV3J11Mip
Miejsce na notatkę
Rymowanka to potoczne określenie krótkiego wiersza o prostych rymach.
Rymowanki o funkcji magicznej, z którymi kojarzy się biedronka i ślimak to np.: 'Biedronka, biedronka! Gdzie twoja żonka? Czy deszcz, czy pogoda, czy będzie uroda?', 'Biedronka, biedronka! Ona nie ma ogonka, ona skacze i biega. Czy kiedyś pofrunie do nieba? Błyszczą jej kropki w promieniach słonka, gdy się po łąkach błąka biedronka. Lubi pić nektar w wiosennych sadach, zielone mszyce z liści wyjada', 'Ślimak, ślimak, pokaż rogi. Dam ci sera na pierogi. Jak nie sera, to kapusty. Od kapusty będziesz tłusty'.
Ćwiczenie 11
Wskaż przykładowe teksty literackie, w których pojawiają się czarodziejskie przedmioty, a następnie omów magiczną funkcję każdego z nich.
R1JS9GI1t6MP0
Miejsce na notatkę
Magiczne przedmioty najczęściej pojawiają się w baśniach i legendach.
Przykłady tekstów literackich, w których pojawiają się czarodziejskie przedmioty to np.: Stoliczku nakryj się - w baśni występuje stoliczek, który po wymówieniu zaklęcia zapełniał się potrawami, Legenda o Bazyliszku - w legendzie lustro w magiczny sposób zamieniło Bazyliszka w kamień, Kopciuszek - różdżka, za pomocą której wróżka wyczarowała dla bohaterki piękną suknię i powóz, Siedmiomilowe buty - buty, dzięki którym bohater mógł pokonywać duże odległości.
Polecenie 3
Wyszukaj pięć reklam zawierających tzw. magiczne słowa, które wywołują w tobie miłe skojarzenia.
RLcI5q2NanSSL
Miejsce na notatkę
R1NTGO27kF7U31
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: magiczna funkcja języka, imię, życzenie, zaklęcie, modlitwa, przekleństwo, Ewangelia.
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: magiczna funkcja języka, imię, życzenie, zaklęcie, modlitwa, przekleństwo, Ewangelia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.