Czy substancje o takiej samej masie mają takie same objętości?
Co to jest masa?
Jedną z konkurencji, rozgrywanych podczas zawodów siłaczy, jest podniesienie z podłoża kamiennej lub betonowej kuli (o masie ) i umieszczenie jej w jak najkrótszym czasie na podeście. Czy wykonane ze styropianu kule, o porównywalnej objętości, mają podobną masę? Czym właściwie jest masa?
RLCXXHD125724
Za pomocą dwóch umieszczonych jedno nad drugim zdjęć, porównano ze sobą dwa rodzaje kul. Na górnym znajdują się trzy kule styropianowe o zróżnicowanych rozmiarach, a na dolnym cztery kule kamienne wykorzystywane podczas zawodów siłaczy.
Na pierwszej fotografii widoczne są kule wykonane ze styropianu, o średnicach takich samych jak średnice kul kamiennych lub betonowych, używanych w zawodach siłaczy. Na drugiej fotografii przedstawiono załadunek kul – konkurencję zawodów siłaczy
Źródło: Artur Andrzej (http://commons.wikimedia.org), domena publiczna.
Materia to wszystko, co nas otacza – ma masę i określoną objętość.
MasamasaMasa to miara ilości materii, wyznaczana za pomocą wagi. Jednostką masy w układzie jest kilogram (). Wzorcem kilograma do maja był walec wykonany ze stopu platyny (stanowiącej masy walca) i irydu (stanowiącego masy walca), przechowywany w Międzynarodowym Biurze Wag i Miar w Sѐvres pod Paryżem. Obecnie do wyznaczania kilograma stosuje się obliczenia, które wykorzystują odpowiednie wzory oraz stałe fizyczne, wynikające z praw natury. Metoda ta jest dosyć skomplikowana, ale bardziej dokładna niż wzorzec z Sѐvres.
RRSHG89BBDOCE
Zdjęcie przedstawia wzorzec kilograma przechowywany w biurze miar w Sèvres. Ma postać niewielkiego bloczku metalu trzymanego na specjalnej podstawce nakrytej dwoma szklanymi kloszami wyposażonymi w uchwyty.
Wzorzec kilograma w Sèvres – walec o wysokości i średnicy podstawy równych 39 mm
Źródło: Japs 88, dostępny w internecie: http://commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
(fr. Système international d'unités – czytaj: sistem internacional diuniti) – Międzynarodowy Układ Jednostek Miar to układ jednostek fizycznych – takich jak np. metr, kilogram, sekunda – oraz ich wielokrotności, określonych przy użyciu przedrostków.
Wybrane przedrostki w układzie
Przedrostek
Znaczenie
Symbol
Wartość
nano-
mikro-
mili-
centy-
decy-
kilo-
Co oznacza objętość?
ObjętośćobjętośćObjętość jest wielkością, która określa, jak wiele miejsca w przestrzeni zajmuje dane ciało. Jednostką objętości w układzie jest metr sześcienny (). W życiu codziennym najczęściej stosujemy mniejszą jednostkę – litr (). Sposoby określania objętości substancji zależą od jej stanu skupienia.
W jaki sposób wyznacza się objętość cieczy?
Objętość cieczy odmierza się, używając naczyń z podziałką. W laboratorium do tego celu służą cylindry miarowe i pipety, a stosowanymi najczęściej jednostkami są decymetr sześcienny () oraz centymetr sześcienny (). W poniższej galerii zdjęć przedstawiono szkło laboratoryjne, służące do odmierzania dokładnej objętości cieczy.
RPEX8EQ1Q1D81
Zdjęcie przedstawia cztery szklane cylindry miarowe o różnych pojemnościach, a co za tym idzie różnych wysokościach i grubościach. Ustawione są jeden obok drugiego w tendencji wzrostowej. Cylindry te mają kształt podłużnej rury o podstawie mocno płaskiej. Pierwszy cylinder ma pojemność maksymalną pięćdziesiąt mililitrów, drugi sto mililitrów, trzeci dwieście pięćdziesiąt mililitrów, a czwarty pięćset mililitrów.
Szklane cylindry miarowe o różnych pojemnościach
Źródło: Lilly_M, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1G48XDL7GDUF
Zdjęcie przedstawia trzy pipety szklane. Mają one kształt prostych, podłużnych, cienkich rurek o przewężającej się stopniowo końcówce i prostym wlocie, cieńszym od reszty pipety. Pipety szklane mają na powierzchni podziałkę.
Pipeta szklana wielomiarowa. Za jej pomocą można odmierzać różne objętości cieczy (w zależności od pojemności danej pipety wielomiarowej)
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1QK7TM192BEZ
Na ilustracji przedstawiono trzy leżące obok siebie plastikowe pipety. Mają one kształt długich, prostych i cienkich rurek. Mniej więcej w połowie długości każdej z pipet znajduje się pękate rozszerzenie.
Pipeta szklana jednomiarowa. Za jej pomocą można odmierzyć jedynie określoną objętość cieczy (np. 25 ml)
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R13VQ2SEL8L6F
Na zdjęciu znajduje się plastikowy statyw z zawieszonymi pięcioma plastikowymi pipetami. Pipety są koloru szarego, każda z nich ma dodatkowe wstawki w innym kolorze. Pipeta na pierwszym planie różni się od pozostałych. Jest to pipeta wielokanałowa o pojemności od dwudziestu do dwustu mikrolitów, zawierająca osiem wyrzutników.
Pipety automatyczne. Służą do odmierzania niewielkich, ściśle określonych objętości cieczy
Źródło: Angelika Chomicka, licencja: CC BY-SA 4.0.
W domu możemy korzystać ze szklanek lub łyżek. Poniżej podano przykładowe, przybliżone przeliczniki objętości.
Jednostki objętości
Objętość naczynia
Objętość w – zamiana na
Objętość w – zamiana na
Objętość w
szklanki
szklanka
łyżka
łyżeczka
W jaki sposób wyznacza się objętość gazów?
Objętość gazów zależy od rozmiaru ich „opakowania”, ponieważ gazy wypełniają całą dostępną dla nich przestrzeń. Na przykład podczas picia wody z butelki, powietrze zajmuje miejsce po wodzie. A zatem taka pusta litrowa butelka zawiera powietrza.
W jaki sposób wyznacza się objętość ciał stałych o regularnych kształtach?
Objętości ciał stałych o regularnych kształtach można obliczyć, znając ich wymiary. Przykładowo, objętość sześcianu obliczamy, korzystając ze wzoru: (gdzie a to długość krawędzi sześcianu), a prostopadłościanu – wg wzoru: (gdzie a, b i c to długości krawędzi prostopadłościanu).
W jaki sposób wyznacza się objętość ciał stałych o nieregularnych kształtach?
Objętość ciała stałego o nieregularnym kształcie można wyznaczyć, zanurzając ten przedmiot w cylindrze z wodą. Jest to różnica pomiędzy objętością końcową (po zanurzeniu przedmiotu) a objętością początkową wody w cylindrze.
Polecenie 1
Przygotuj wodę i cylinder miarowy o pojemności minimum . Następnie do cylindra miarowego wlej wody i wykonaj poniższe polecenia.
Zwróć uwagę na to, czy woda wypełnia równomiernie przestrzeń w cylindrze, i czy powierzchnia cieczy w pobliżu ścianek zakrzywia się w górę, czy w dół. Napisz odpowiedni komentarz.
R12M1417U839O
Odpowiedź:
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Odczytaj objętość wody w cylindrze, patrząc pod różnymi kątami, i napisz, czy odczyt każdorazowo jest taki sam.
R13SVHS38Z9UJ
Odpowiedź:
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, który z poniższych schematów (A czy B) lepiej odzwierciedla ułożenie powierzchni wody w przygotowanym przez Ciebie cylindrze.
RS23BRFVXG5UL
Rysunek prezentujący dwa rodzaje menisków tworzących się na powierzchniach cieczy. Przedstawia dwie probówki oraz przecinającą je kropkowaną linię poziomą podpisaną centymetrów sześciennych. W lewej probówce, w której znajdujący płyn podpisany jest A, menisk wygina się na krawędziach w górę. W prawej probówce, w której znajdujący się płyn podpisany jest B, menisk wygina się na krawędziach w dół.
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Odczytaj objętość wody w cylindrze, patrząc na powierzchnię wody z trzech różnych poziomów, jak na poniższym schemacie.
R1M15M177SBKM
Na ilustracji narysowana jest menzurka z płynem oraz linie wzroku osób patrzących na podziałkę z góry, prosto i z dołu. Na skutek optycznego przesunięcia podziałki względem powierzchni płynu, osoba obserwująca skalę z góry obserwuje odczyt mniejszy, a obserwująca z góry – większy od rzeczywistego.
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1
Zapoznaj się z poniższym opisem doświadczenia. Następnie zastanów się, dlaczego tak się dzieje?
Co było potrzebne:
cylinder miarowy o pojemności minimum ;
wody.
Przebieg doświadczenia:
Do przygotowanego cylindra miarowego przelano wody. Kolejnym krokiem był odczyt objętości, wykorzystując podziałkę na powierzchni cylindra. Odczyt wykonano z trzech wysokości: ponad poziomem wody, na poziomie wody i pod poziomem wody.
Obserwacje:
Woda znajdująca się wewnątrz naczynia zakrzywia się ku górze przy wewnętrznych ściankach cylindra, przybierając kształt wklęsły.
Odczyt objętości cieczy wykonywany z różnych poziomów wysokości różnił się wartością. Z poziomu wody objętość odczytywana wynosiła , odczyt z niższego poziomu objętość wynosiła więcej niż , z kolei z wyższego mniej niż .
RULLVEFXG5JQH
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podczas pomiaru objętości cieczy powinniśmy zwrócić uwagę na dwa zagadnienia: menisk oraz błąd paralaksy.
MeniskiemmeniskMeniskiem nazywamy miejsce zakrzywienia (przylegania) powierzchni cieczy w miejscu jej zetknięcia z ciałem stałym (w przypadku polecenia z cylindrem miarowym). Wyróżnia się menisk wklęsły (który udało Ci się zaobserwować podczas pomiaru objętości wody) i wypukły (np. w przypadku rtęci) – w zależności od wartości sił przylegania między cząsteczkami cieczy a ściankami naczynia oraz sił oddziaływania między cząsteczkami cieczy.
R1HGJDR2UETFG
Rysunek prezentujący dwa rodzaje menisków tworzących się na powierzchniach wody i rtęci. Przedstawia dwie probówki oraz przecinającą je kropkowaną linię poziomą. W lewej probówce, w której znajdujący płyn podpisany jest: woda, a menisk wygina się na krawędziach w górę. Podpis obok głosi, że siła przylegania jest większa niż siła oddziaływania międzycząsteczkowego. W prawej probówce, w której znajdujący się płyn podpisany jest: rtęć, menisk wygina się na krawędziach w dół. Podpis obok głosi, że siła przylegania jest mniejsza od siły oddziaływania międzycząsteczkowego.
Menisk: A – wklęsły B – wypukły
Źródło: Krzysztof Jaworski, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
ParalaksąparalaksaParalaksą nazywamy zjawisko błędnego odczytu wskazania przyrządu pomiarowego. Przyczyną jest nieodpowiedni kąt, pod jakim osoba patrzy. Linia wzroku, przechodząc przez element wskazujący, np. słupek cieczy w cylindrze miarowym, obejmuje w niewłaściwym miejscu znajdującą się za tym elementem skalę odczytu. Różnica pomiędzy odczytem rzeczywistym a wartością odczytu poprawnego jest nazywana błędem paralaksy.
RMUS1XLUE6PKH
Dwa umieszczone obok siebie rysunki prezentujące zasadę błędu paralaksy. Na pierwszym, podpisanym: Odczyt z cylindra miarowego, narysowana jest menzurka z płynem oraz linie wzroku osób patrzących na podziałkę z góry, prosto i z dołu. Na skutek optycznego przesunięcia podziałki względem powierzchni płynu osoba obserwująca skalę z góry obserwuje odczyt mniejszy, a obserwująca z góry – większy od rzeczywistego. Zakres pomiędzy tymi dwiema błędnymi wartościami oznaczony jest na rysunku jako błąd paralaksy. Na drugim rysunku podpisanym: Odczyt z wagi, znajduje się skala wagi ze strzałką wskazującą połowę odległości pomiędzy liczbami i oraz profile twarzy dwóch obserwatorów – jednego z lewej i jednego z prawej strony. Zaznaczona linia wzroku obserwatora z lewej sugeruje, że odczytuje on na wadze wartość , a linia wzroku obserwatora z prawej wskazuje na wartość .
Błąd paralaksy
Źródło: Dariusz Adryan, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
m1fd73e065fee3267_d5e397
Czym jest gęstość?
GęstośćgęstośćGęstość to stosunek określonej masy substancji do zajmowanej przez nią objętości. Jest to właściwość fizyczna, charakterystyczna dla danej substancji.
Zazwyczaj największą gęstość mają ciała stałe, mniejszą ciecze, a najmniejszą gazy.
Gęstość danej substancji o stałym stanie skupienia wyznacza się modelowo, wykonując z niej kostkę sześcienną o krawędzi (czyt. jednego metra), a następnie ważąc ją. Masa takiej kostki, wyrażona w kilogramach, jest równa liczbowo gęstości substancji (ale ma inną jednostkę).
1
Polecenie 2
Na poniższym zdjęciu zestawiono piłkę do gry w siatkówkę oraz kulę do gry w kręgle. Zwróć uwagę, że kule te mają podobne rozmiary. Zastanów się i odpowiedz na pytanie, czy kule te mają również podobne masy. Odpowiedź krótko uzasadnij w oparciu o budowę wewnętrzną tych przedmiotów.
R1PVEFV9RKEJG
Obrazek przedstawia dwa umieszczone obok siebie kuliste przedmioty o zbliżonych wielkościach. Piłka po lewej stronie to biało‑niebieska piłka do gry w siatkówkę. Po prawej stronie znajduje się ciemnoniebieska kula do gry w kręgle.
Piłka do siatkówki, kula do gry w kręgle
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., Sam Howzit (https://www.flickr.com), licencja: CC BY-SA 3.0.
Zestawiono ze sobą piłkę do gry w siatkówkę oraz kulę do gry w kręgle. Kule te miały podobne rozmiary. Zastanów się i odpowiedz na pytanie, czy mają one również podobne masy. Odpowiedź krótko uzasadnij w oparciu o budowę wewnętrzną tych przedmiotów.
R1M63P62H48PL
Odpowiedź:
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W dostępnych źródłach wiedzy odszukaj informacje na temat materiałów, z jakich tworzy się piłki do gry w siatkówkę i kule do kręgli.
Czy w Twojej odpowiedzi zawarte są poniższe informacje?
Piłka do siatkówki i kula do gry w kręgle są tej samej wielkości. Jednak kula do kręgli ma większą masę. Różnica w masach analizowanych przedmiotów wynika z ich budowy wewnętrznej. Kula do kręgli jest wykonana z plastiku, który zawiera wiele ściśle upakowanych cząstek materii.
Zewnętrzną, stosunkową cienką część piłki siatkowej stanowi najczęściej skóra i znajdujący się pod nią tak zwany pęcherz (który może być wykonany z lateksu). Największą część (objętość) piłki siatkowej stanowi jednak powietrze zawierające stosunkowo niewiele cząstek materii, które są bardziej od siebie oddalone niż cząstki tworzące materiał kuli do kręgli. W uproszczeniu można powiedzieć, że materiał, z którego wykonana jest kula do kręgli jest bardziej zbity niż materiał, z którego wykonana jest piłka do gry w siatkówkę.
R191D6Z68JFS1
Ilustracja pojęcia gęstości odnosząca się do obrazka zamieszczonego wcześniej. Po lewej stronie znajduje się rysunek białej piłki siatkowej, na którą naniesiono luźno rozmieszczone niewielkie kuleczki symbolizujące cząstki materii. Po prawej stronie kula do gry w kręgle, w kolorze zielonym, zawiera identyczne kuleczki, ale w znacznie większej liczbie i znacznie ciaśniej upchnięte.
Piłki
Źródło: Dariusz Adryan, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
W jaki sposób oblicza się gęstość?
GęstośćgęstośćGęstość () to stosunek masy () substancji do objętości (), jaką ta masa zajmuje. Wyraża się ją wzorem:
Gęstość ciał stałych i cieczy podaje się najczęściej w , a gęstość gazów – w . Chemicy zwykle oznaczają gęstość symbolem (od ang. density, czyt. densiti), fizycy zaś grecką literą (ro).
Gęstość substancji zależy od:
temperatury – na ogół maleje ze wzrostem jej wartości;
ciśnienia – w przypadku gazów, ponieważ wpływ ciśnienia na ciecze i ciała stałe jest na tyle niewielki, że je pomijamy.
RG93QSA6429TV
Na grafice przedstawiony został sposób na przypomnienie sobie wzoru na obliczanie gęstości. Z lewej strony znaku „równa się” zapisano literkę d, a po prawej stornie narysowano serce przecięte poziomą linią w połowie jego wysokości.
Wzór pozwalający na obliczenie gęstości. Jeśli zapomnisz, jaką postać ma ten wzór, narysuj serce i przetnij je poziomą linią
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3
Oblicz gęstość pewnej cieczy, wiedząc, że tej cieczy ma masę . Wynik wyraź w (gramach na centymetr sześcienny). Następnie przeanalizuj zamieszczony w odpowiedzi film i zweryfikuj poprawność swojego rozwiązania.
R1V28N79G5MTF
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1D956JDUAF7L
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pamiętaj, że gęstość to stosunek masy substancji do zajmowanej przez nią objętości. Zwróć uwagę na jednostki.
Przeanalizuj poniższy film i sprawdź, czy udało Ci się poprawnie rozwiązać zadanie.
RUSJT9KXHBNQH
W animacji omówiony został sposób rozwiązania zadania.
W animacji omówiony został sposób rozwiązania zadania.
Animacja pt. Obliczanie gęstości cieczy
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W animacji omówiony został sposób rozwiązania zadania.
1
Polecenie 4
Gęstość pewnego materiału wynosi . Oblicz masę wykonanej z tego materiału sześciennej kostki o krawędziach długości . Wynik podaj w gramach. Następnie przeanalizuj zamieszczoną w odpowiedzi analizę wykonania zadania. Zweryfikuj poprawność swojego rozwiązania.
RBSCFF6DO5OT8
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R17S5Z67GLPED
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przekształć wzór, który pozwala na obliczenie gęstości substancji, w taki sposób, aby można było z niego obliczyć masę tej substancji. Zwróć uwagę na jednostki.
Dane i szukane:
Dane i szukane:
Dane:
– gęstość materiału, z którego wykonano sześcienną kostkę
– długość krawędzi sześciennej kostki
Szukane:
Obliczanie objętości kostki:
Obliczanie objętości kostki:
Aby obliczyć masę kostki, należy najpierw obliczyć jej objętość. Wzór na objętość sześcianu o krawędzi długości a ma postać:
Podstawiając daną z zadania:
– objętość kostki
W dalszej części rozwiązania, masę kostki można obliczyć na dwa sposoby.
Obliczanie masy kostki – sposób :
Obliczanie masy kostki – sposób :
Obliczanie masy kostki, z wykorzystaniem wzoru wyrażającego gęstość substancji:
po przekształceniu:
Podstawiając dane z zadania:
Obliczanie masy kostki – sposób :
Obliczanie masy kostki – sposób :
Obliczanie masy kostki z wykorzystaniem proporcji.
Znając gęstość materiału, z którego wykonana jest kostka, możemy stwierdzić, że tego materiału ma masę .
Odpowiedź:
Odpowiedź:
Masa kostki jest równa .
Wyznaczanie gęstości wody w temperaturze pokojowej
Wyznaczanie gęstości wody w temperaturze pokojowej.
Wyznaczanie gęstości wody w temperaturze pokojowej.
R5SBENBN4EJRL
Ilustracja przedstawia rysunek wagi z pustą zlewką. Podpis pod rysunkiem: masa pustej zlewki: trzydzieści gramów.
Zależność masy od objętości – obliczanie gęstości wody
Źródło: Dariusz Adryan, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1G4ZLNZJ7G9T
Ilustracja przedstawia rysunek wagi ze zlewką napełnioną wodą. Podpis pod rysunkiem: masa zlewki z wodą: sto trzydzieści gramów.
Zależność masy od objętości – obliczanie gęstości wody
Źródło: Dariusz Adryan, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R2LQJ5PB22B9S
Ilustracja prezentuje równanie wyrażone rysunkami. Wymieniając od lewej: rysunek zlewki z wodą, znak minus, rysunek pustej zlewki, znak równości, rysunek przedstawiający samą wodę bez naczynia. Pod rysunkiem równanie: sto trzydzieści gramów minus trzydzieści gramów równa się sto gramów.
Zależność masy od objętości – obliczanie gęstości wody
Źródło: Dariusz Adryan, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1S6CXLK4CQL3
Ilustracja przedstawia rysunek zlewki z wodą. Strzałka wskazuje linię powierzchni płynu, obok napis: objętość sto centymetrów sześciennych.
Zależność masy od objętości – obliczanie gęstości wody
Źródło: Dariusz Adryan, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
RXS21QN3DHS4E
Ilustracja prezentuje równanie wyrażone rysunkami. Gęstość równa się masa wody w zlewce minus masa zlewki podzielone przez objętość. Obie masy przedstawione są w postaci rysunków pełnego i pustego naczynia na wagach.
Zależność masy od objętości – obliczanie gęstości wody
Źródło: Dariusz Adryan, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1K53K8ONP8OD
Ilustracja prezentuje równanie wyrażone rysunkami, będące nieco zmienioną formą równania poprzedniego. Tym razem w liczniku równania widoczne są: naczynie z wodą minus puste naczynie równa się masa wody. Pełniące rolę podpisów liczby również tworzą równanie: sto trzydzieści gramów minus trzydzieści gramów równa się sto gramów.
Zależność masy od objętości – obliczanie gęstości wody
Źródło: Dariusz Adryan, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
RP9H2MFCKRN17
Ilustracja ponownie prezentuje równanie wyrażone rysunkami, będące zmienioną formą równania poprzedniego. Gęstość równa się sto gramów podzielone przez rysunek zlewki z wodą i podpisem: objętość sto centymetrów sześciennych.
Zależność masy od objętości – obliczanie gęstości wody
Źródło: Dariusz Adryan, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1AQDJDESQA7T
Ostateczna postać równania. Gęstość równa się sto gramów dzielone przez sto centymetrów sześciennych. To z kolei po skróceniu równa się jednemu gramowi na centymetr sześcienny.
Zależność masy od objętości – obliczanie gęstości wody
Źródło: Dariusz Adryan, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 5
Oblicz masę jednego litra wody.
RDVHOE8SX9MHZ
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EFUUTH1KCAN
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przyjmij, że gęstość wody wynosi .
Masa litra wody to ().
Gęstość substancji porównujemy często do gęstości wody, mówiąc, że jest ona mniejsza lub większa od gęstości wody. Substancje stałe o gęstości mniejszej od gęstości wody unoszą się na jej powierzchni lub są w niej częściowo zanurzone.
RJ44G3U13FA39
Ilustracja przedstawia rysunki trzech identycznych naczyń z wodą, w której zanurzone są trzy różnokolorowe przedmioty w kształcie prostokątów. Przedmiot z lewej strony ma kolor zielony i jest zanurzony w bardzo niewielkim stopniu. Podpis pod nim głosi: gęstość jedna dziesiąta grama na centymetr sześcienny, zanurzenie dziesięć procent. Przedmiot w środkowym naczyniu ma kolor żółty i jest zanurzony do połowy. Podpis pod nim głosi: gęstość pół grama na centymetr sześcienny, zanurzenie pięćdziesiąt procent. Poziom wody jest nieco wyższy niż w przypadku naczynia po lewej stronie. Przedmiot z prawej strony ma kolor pomarańczowy i jest zanurzony prawie w całości. Podpis pod nim głosi: gęstość dziewięć dziesiątych grama na centymetr sześcienny, zanurzenie dziewięćdziesiąt procent. Poziom wody jest wyższy niż w przypadku naczyń lewego i środkowego.
Zależność pomiędzy gęstością substancji stałej a wielkością jej zanurzenia w wodzie
Źródło: Dariusz Adryan, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Jeśli gęstość substancji stałej jest większa od gęstości wody, to wtedy ciało wykonane z tej substancji tonie. W przypadku, kiedy gęstość wody i substancji stałej jest taka sama – substancja ta jest w wodzie całkowicie zanurzona.
Doświadczenie 1
Sprawdź, w jaki sposób zachowują się względem siebie ciecze o różnej gęstości. W tym celu wykonaj doświadczenie .
Postępuj zgodnie z załączoną instrukcją. Wybierz hipotezę. Zapisz obserwacje i wnioski. Jeśli nie masz możliwości samodzielnego wykonania doświadczenia, obejrzyj zamieszczony w podpowiedzi film.
RFLSTR8ERALPN
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj.
Hipoteza 1:
Hipoteza 2:
Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne:
;. Instrukcja:
1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Sprawdzono, w jaki sposób zachowują się względem siebie ciecze o różnej gęstości. W tym celu wykonano doświadczenie .
Problem badawczy:
Jak zachowują się względem siebie roztwory o różnej gęstości?
Hipoteza:
Roztwory o większej gęstości opadają na dno.
Co było potrzebne:
sól kamienna (kuchenna);
ciepła woda;
bagietka lub łyżeczka do mieszania;
łyżeczka lub miarka;
barwniki spożywcze lub farbki (w sześciu różnych kolorach);
przezroczysta słomka;
sześć zlewek o pojemności lub sześć wysokich szklanek.
Przebieg doświadczenia:
Do sześciu zlewek (szklanek lub plastikowych kubków) dodano odpowiednio od jednej do sześciu łyżeczek (lub miarek) soli kamiennej (do pierwszego naczynia wprowadzono jedną łyżeczkę soli, do drugiego dwie, do trzeciego trzy itd.). Następnie do każdego z tych naczyń wlano po około (pół szklanki) ciepłej wody i wymieszano, aż do całkowitego rozpuszczenia soli. Rozpuszczono barwniki w wodzie tak, że w każdym naczyniu uzyskano inny kolor roztworu. Następnie wzięto słomkę i, zatykając i odtykając jeden z jej końców, zanurzono kolejno drugi jej koniec w kolorowych roztworach o różnych stężeniach soli.
Obserwacje:
Wewnątrz słomki umieszczono sześć warstw roztworów o różnych kolorach. Górną warstwę stanowił roztwór uzyskany przez rozpuszczenie jednej łyżeczki soli kamiennej w wodzie. W dolnej zaś znajdował się roztwór uzyskany przez rozpuszczenie sześciu łyżeczek soli kamiennej w wodzie.
Wnioski:
W doświadczeniu, do tej samej objętości wody dodano różne ilości soli kamiennej, otrzymując roztwory o różnej gęstości. Im więcej soli rozpuszczono w wodzie, tym gęstość uzyskanego roztworu była większa. Roztwór o największej gęstości stanowił dolną warstwę w słomce, a roztwór o najmniejszej gęstości – górną warstwę. Można więc wnioskować, że roztwory o mniejszej gęstości unoszą się na powierzchni roztworów o większej gęstości.
Jeśli nie masz możliwości samodzielnego wykonania doświadczenia zapoznaj się z poniższym materiałem filmowym, który obrazuje jego przebieg.
RPJCKO1C376J2
Film przedstawia powstawanie różnokolorowego słupa cieczy w plastikowej słomce, poprzez pobieranie do niej roztworów o rożnych gęstościach i zabarwionych na różne kolory.
Film przedstawia powstawanie różnokolorowego słupa cieczy w plastikowej słomce, poprzez pobieranie do niej roztworów o rożnych gęstościach i zabarwionych na różne kolory.
Film przedstawia powstawanie różnokolorowego słupa cieczy w plastikowej słomce, poprzez pobieranie do niej roztworów o rożnych gęstościach i zabarwionych na różne kolory.
1
Polecenie 6
RJQVX5ZZXSJ88
Obserwacje:
(Uzupełnij). Wnioski:
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Formułując wniosek, zastanów się, jaką gęstość miały roztwory wprowadzane kolejno do słomki.
Czy w zapisanych przez Ciebie obserwacjach i wnioskach znajdują się poniższe informacje? Czy w Twoim wniosku znajduje się odniesienie do postawionej hipotezy?
Obserwacje:
Wewnątrz słomki umieszczono sześć warstw roztworów o różnych kolorach. Górną warstwę stanowił roztwór, uzyskany przez rozpuszczenie jednej łyżeczki soli kamiennej w wodzie. W dolnej zaś znajdował się roztwór, uzyskany przez rozpuszczenie sześciu łyżeczek soli kamiennej w wodzie.
Wnioski:
W doświadczeniu, do tej samej objętości wody dodano różne ilości soli kamiennej, otrzymując roztwory o różnej gęstości. Im więcej soli rozpuszczono w wodzie, tym gęstość uzyskanego roztworu była większa. Roztwór o największej gęstości stanowił dolną warstwę w słomce, a roztwór o najmniejszej gęstości – górną warstwę. Można więc wnioskować, że roztwory o mniejszej gęstości unoszą się na powierzchni roztworów o większej gęstości.
RGKQBN5UHTBS8
W której zlewce gęstość roztworu była największa? Możliwe odpowiedzi: 1. w pierwszej, 2. w drugiej, 3. w trzeciej, 4. w czwartej, 5. w piątej, 6. w szóstej
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Dla zainteresowanych
Wykonaj ponownie doświadczenie , używając tym razem cukru buraczanego (sacharozy) zamiast soli kamiennej. Jak myślisz, czy przebieg obydwu doświadczeń będzie identyczny?
Do szklanki wlej powoli po ściance: miód, wodę zabarwioną niebieskim atramentem, olej i denaturat. Zrób zdjęcie, a następnie określ, która z cieczy ma najmniejszą, a która największą gęstość. Korzystając z dowolnego programu graficznego, zaznacz na zdjęciu strzałką wzrost gęstości cieczy.
1
Polecenie 7
Zastanów się i odpowiedz na pytanie, jak będą wyglądały obserwacje do doświadczenia , jeśli zanurzysz słomkę w roztworach w odwrotnej kolejności.
RHX9TA5SGHUPH
Odpowiedź:
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby poprawnie udzielić odpowiedzi, możesz ponownie wykonać doświadczenie , zmieniając kolejność wprowadzania roztworów do słomki.
Czy w Twojej odpowiedzi zostały uwzględnione poniższe informacje?
Jeśli będziemy nabierali roztwory do słomki w odwrotnej kolejności (najpierw roztwór uzyskany po rozpuszczeniu sześciu łyżeczek soli kamiennej w wodzie, a na końcu roztwór uzyskany po rozpuszczeniu jednej łyżeczki soli w wodzie), to nie otrzymamy w słomce sześciu różnokolorowych warstw, lecz jednobarwny (prawdopodobnie brązowy) roztwór – roztwory użyte w doświadczeniu od razu się ze sobą wymieszają.
Doświadczenie 2
Porównaj gęstość dwóch napojów – jednego typu cola classic i drugiego typu cola light.
W tym celu wykonaj doświadczenie .
Postępuj zgodnie z załączoną instrukcją. Zapisz niezbędne obliczenia, obserwacje i wnioski. Jeśli masz taką możliwość, wyniki doświadczenia przedstaw na forum klasy i porównaj z wynikami Twoich koleżanek i kolegów.
R1Z1JZRKXZ27Z
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj.
Hipoteza 1:
Hipoteza 2:
Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne:
;. Instrukcja:
1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Problem badawczy: W jaki sposób możemy porównać gęstość napojów?
W doświadczeniu zweryfikowano dwie hipotezy.
Hipoteza : Znając masę i objętość, można obliczyć gęstość każdego napoju.
Hipoteza : Umieszczając puszki z napojem w pojemniku z wodą, można porównać gęstość napojów.
Co było potrzebne:
puszka napoju typu cola classic;
puszka napoju typu cola light;
akwarium lub wysokie naczynie;
woda;
waga;
cylinder miarowy (opcjonalnie).
Przebieg doświadczenia:
Część : Puszki z napojami classic i light zanurzono w naczyniu napełnionym wodą.
Część : Zważono puszki z napojami typu cola classic i light (pamiętając, że aby otrzymać masę napoju, od odczytanej z wagi masy napoju w puszce należy odjąć masę pustej puszki). Sprawdzono objętość napoju podaną na puszce i obliczono gęstość każdego z napojów.
Obserwacje: Puszki obydwu analizowanych napojów toną w wodzie. Gęstości obydwu napojów różnią się między sobą, ale jednocześnie obydwa badane napoje mają gęstość nieco większą od gęstości wody.
Wnioski: Można zatem wnioskować, że w celu dokładnego porównania gęstości dwóch napojów, należy dokonać odpowiednich obliczeń i porównać liczbowe wartości ich gęstości.
Uwaga: W obliczeniach i wnioskach nie uwzględniono wpływu aluminiowych puszek na tonięcie obydwu napojów (z puszkami). Przedmiot (w naszym przypadku puszka z napojem) tonie w wodzie, jeśli jego średnia gęstość jest większa od gęstości wody. W średniej gęstości badanych przedmiotów należy uwzględnić w każdym przypadku zarówno gęstość samego napoju, jak i gęstość puszki. Ponieważ puszki wykonane są z tego samego materiału, mają taką samą gęstość. Można zatem przyjąć, że na tonięcie każdego z przedmiotów, będzie miała wpływ gęstość napojów, a gęstość puszek pominąć.
1
Polecenie 8
R1VH3X1G6VEKD
Obliczenia:
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu. Obserwacje i wnioski:
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W obliczeniach wykorzystaj wzór, który pozwala na obliczenie gęstości roztworu: (gdzie – masa napoju, – objętość napoju).
Przyjmij, że gęstość wody wynosi .
Swoje obserwacje i wnioski sformułuj w oparciu o poniższe wytyczne.
A. W zapisanych przez Ciebie obserwacjach i wnioskach powinna znaleźć się informacja o stopniu zanurzenia puszki, z każdym z badanych napojów, w wodzie. Pamiętaj, że:
jeśli gęstość napoju , to przedmiot (puszka z napojem) pływa w wodzie;
jeśli gęstość napoju , to przedmiot (puszka z napojem) tonie w wodzie.
B. Porównaj wyniki doświadczenia uzyskane w i jego części.
C. Pamiętaj, aby odnieść się do postawionej w doświadczeniu hipotezy.
Poniżej znajdują się obliczenia, obserwacje i wnioski dla losowo wybranych napojów typu cola. Porównaj je ze swoją notatką.
Obliczenia:
Badana puszka napoju typu cola light, razem z napojem ma masę . Pusta puszka tego napoju ma masę około . Objętość napoju w puszce (odczytana z etykiety) wynosi . Zatem:
Badana puszka napoju typu cola classic, razem z napojem ma masę . Pusta puszka tego napoju ma masę około . Objętość napoju w puszce (odczytana z etykiety) wynosi . Zatem:
Obserwacje i wnioski: Puszki obydwu analizowanych napojów toną w wodzie. Gęstości obydwu napojów różnią się między sobą, ale jednocześnie obydwa badane napoje mają gęstość nieco większą od gęstości wody. Można zatem wnioskować, że w celu dokładnego porównania gęstości dwóch napojów, należy dokonać odpowiednich obliczeń i porównać liczbowe wartości ich gęstości.
Uwaga: W obliczeniach i wnioskach nie uwzględniono wpływu aluminiowych puszek na tonięcie obydwu napojów (z puszkami). Przedmiot (w naszym przypadku puszka z napojem) tonie w wodzie, jeśli jego średnia gęstość jest większa od gęstości wody. W średniej gęstości badanych przedmiotów należy uwzględnić w każdym przypadku zarówno gęstość samego napoju, jak i gęstość puszki. Ponieważ puszki wykonane są z tego samego materiału, mają taką samą gęstość. Można zatem przyjąć, że na tonięcie każdego z przedmiotów, będzie miała wpływ gęstość napojów, a gęstość puszek pominąć.
1
Polecenie 8
Puszka napoju typu cola light, razem z napojem ma masę . Pusta puszka tego napoju ma masę okolo . Natomiast puszka napoju typu cola classic, razem z napojem ma masę , a pusta puszka tego napoju ma masę około . Objętość napoju w obu puszkach (odczytana z etykiety) wynosi . Oblicz gęstość obu napojów.
RRCQNQTPZTGJD
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Skorzystaj ze wzoru:
Badana puszka napoju typu cola light, razem z napojem ma masę . Pusta puszka tego napoju ma masę około . Objętość napoju w puszce (odczytana z etykiety) wynosi . Zatem:
Badana puszka napoju typu cola classic, razem z napojem ma masę . Pusta puszka tego napoju ma masę około . Objętość napoju w puszce (odczytana z etykiety) wynosi . Zatem:
Doświadczenie 3
Sprawdź, co ma większą gęstość – lód czy woda (w ciekłym stanie skupienia).
W tym celu wykonaj doświadczenie .
Postępuj zgodnie z załączoną instrukcją. Zapisz niezbędne obliczenia i wnioski.
R1ORJLKCV7D5C
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj.
Hipoteza 1:
Hipoteza 2:
Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne:
;. Instrukcja:
1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Problem badawczy:
Co ma większą gęstość: lód (ciało stałe) czy woda (ciecz)?
Hipoteza:
Lód (ciało stałe) ma gęstość mniejszą od wody (cieczy).
Co było potrzebne:
sześcienna kostka lodu;
woda (ciekła);
linijka;
cylinder miarowy;
zlewka;
waga.
Przebieg doświadczenia:
Część – wyznaczanie gęstości lodu
Zmierzono linijką bok kostki lodu i obliczono jej objętość. Następnie kostkę lodu zważono i obliczono jej gęstość.
Część – wyznaczanie gęstości wody (ciekłej)
Za pomocą cylindra miarowego odmierzono określoną objętość wody. Następnie zważono odmierzoną objętość wody (pamiętając, że w obliczeniach należy uwzględnić masę wody bez masy naczynia, w którym była ważona). Obliczono gęstość wody.
Wnioski: W oparciu o odpowiednie pomiary i obliczenia stwierdzono, że gęstość lodu jest mniejsza od gęstości wody destylowanej (w ciekłym stanie skupienia).
1
Polecenie 9
R15P2QTQ21QUV
Obliczenia:
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu. Obserwacje i wnioski:
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W obliczeniach wykorzystaj wzory:
wzór pozwalający na obliczenie objętości sześcianu:
– długość krawędzi sześcianu);
wzór pozwalający na obliczenie gęstości substancji:
(gdzie – masa substancji, – objętość substancji).
Czy w zapisanych przez Ciebie wnioskach znajduje się odniesienie do postawionej hipotezy?
Niezależnie od rozmiarów kostki lodu, użytej w doświadczeniu, i objętości wykorzystanej wody, w Twoich obserwacjach i wnioskach powinna znaleźć się informacja, że woda (ciekła) ma większą gęstość niż lód.
Poniżej znajdują się obliczenia, obserwacje i wnioski dla przykładowo zbadanych próbek lodu oraz ciekłej wody destylowanej.
Obliczenia:
Analizowano sześcienną kostkę lodu o długości krawędzi .
Analizowano próbkę wody destylowanej o objętości .
Obserwacje i wnioski: W oparciu o odpowiednie pomiary i obliczenia stwierdzono, że gęstość lodu jest mniejsza od gęstości wody destylowanej (w ciekłym stanie skupienia).
1
Polecenie 9
Wykonaj obliczenia dla przykładowo zbadanych próbek. Oblicz gęstość sześciennej kostki lodu o długości krawędzi i masie oraz gęstość próbki wody destylowanej o objętości i masie .
W obliczeniach wykorzystaj wzory:
wzór pozwalający na obliczenie objętości sześcianu:
(gdzie – długość krawędzi sześcianu);
wzór pozwalający na obliczenie gęstości substancji:
(gdzie – masa substancji, – objętość substancji).
RSOD39A158N9G
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Skorzystaj ze wzoru:
Obliczenia gęstości kostki lodu:
Obliczenia gęstości próbki wody destylowanej:
Zazwyczaj największą gęstość mają ciała stałe, mniejszą ciecze, a najmniejszą gazy. Inaczej jest w przypadku lodu, którego gęstość jest mniejsza od gęstości wody. Dlatego kostki lodu wrzucone do napoju albo kra na jeziorze unoszą się na powierzchni wody. Przeprowadzone doświadczenie pozwala również wyciągnąć jeszcze jeden wniosek – ponieważ stan skupienia substancji zależy od temperatury, to również gęstość będzie zależała od temperatury. Na ogół maleje ona wraz ze wzrostem temperatury.
Ciekawostka
W poniższej galerii zawarto przykłady zjawisk i czynności, podczas których wykorzystujemy pojęcie gęstość. To słowo ma wiele znaczeń i nie zawsze dotyczy gęstości definiowanej jako stosunek masy do objętości substancji.
R8GEV4J7VH553
Zdjęcie przedstawiające górę lodową z szerszej perspektywy. Dzięki dużej przezroczystości morza wyraźnie rozpoznawalna jest znacznie większa ilość lodu pod wodą, niż część wynurzająca się nad powierzchnię.
Góra lodowa. Gęstość lodu jest mniejsza od gęstości wody. Stosunek objętości zanurzonej części góry lodowej do całej objętości tej góry, jest taki sam, jak stosunek gęstości lodu tworzącego górę lodową do gęstości wody . Znając gęstość wody i lodu, można obliczyć zanurzenie góry lodowej. Gęstość wody słonej wynosi około . Jeśli lód tworzący górę lodową ma gęstość około , to na podstawie odpowiednich obliczeń można stwierdzić, że pod wodą znajduje się około góry
Źródło: NOAA's National Ocean Service (https://www.flickr.com), licencja: CC BY-SA 3.0.
R1JKDSAH85LJF
Rysunek przedstawia wykres wskaźnika T‑score opisujący stosunek gęstości mineralnej kości badanego do średniej gęstości kości osoby młodej. Wykres ma postać linii ukośnej, którego wysokość, czyli wartość, jest najwyższa z prawej strony, gdzie argumenty (liczby na osi poziomej) wynoszą plus jeden lub więcej, a najniższa jest z lewej strony dla argumentów mniejszych od minus cztery. Obszar dla wskaźnika, od minus jeden wzwyż, zaznaczony jest na zielono i oznacza stan prawidłowy, dla zakresu od minus dwa i pół do minus jeden na żółto i oznacza osteopenię, a poniżej minus dwa i pół na czerwono i wskazuje osteoporozę.
Wskaźnik T‑score Wskaźnik T‑Score to stosunek gęstości mineralnej kości osoby badanej do średniej gęstości mineralnej kości u młodych osób. Wskaźnik ten jest wykorzystywany do oceny stopnia zaawansowania osteoporozy. Jeśli wskaźnik ma wartość większą od , mamy do czynienia z kością zdrową. Jeśli ma wartość mniejszą od , wówczas stwierdza się osteoporozę. Pośrednią wartość interpretuje się jako gęstość mineralną mniejszą niż normalnie, która może świadczyć o początkach osteoporozy
Źródło: Krzysztof Jaworski, licencja: CC BY 3.0.
R7CU26RLF9UCF
Mapa gęstości zaludnienia na świecie według danych dotyczących średniej gęstości zaludnienia państw. Barwna legenda opisuje liczbę mieszkańców na kilometr kwadratowy. Przykładowo dla Polski jest to od około stu do stu pięćdziesięciu osób, dla Stanów Zjednoczonych od dwudziestu pięciu do pięćdziesięciu osób, a dla Indii od trzystu do tysiąca osób na kilometr kwadratowy.
Gęstość zaludnienia Gęstość zaludnienia podaje się dla poszczególnych regionów świata (kontynentów, krajów, państw, miast itd.). Określa ona liczbę osób, która przypada w danym regionie na powierzchni
Źródło: Kohelet, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
m1fd73e065fee3267_d5e770
Podsumowanie
Jedną z właściwości fizycznych substancji jest gęstość.
Gęstość to wielkość charakteryzująca substancję równa ilorazowi masy i objętości danej substancji.
Jednostką gęstości w układzie jest . Inne często stosowane jednostki gęstości to i ).
Gęstość substancji zależy od temperatury – na ogół maleje ze wzrostem temperatury.
Największą gęstością charakteryzują się zazwyczaj ciała stałe, mniejszą ciecze, a najmniejszą gazy.
Substancje stałe, o gęstości mniejszej od gęstości wody, swobodnie w niej pływają lub unoszą się na jej powierzchni, a substancje stałe, o gęstości większej od gęstości wody, toną.
Słownik
masa
masa
miara ilości substancji; w układzie (Międzynarodowy Układ Jednostek Miar) określa się ją w kilogramach ()
objętość
objętość
miara przestrzeni, jaką zajmuje dane ciało; w układzie (Międzynarodowy Układ Jednostek Miar) określa się ją w metrach sześciennych ()
gęstość
gęstość
właściwość fizyczna, określająca stosunek masy pewnej ilości substancji do zajmowanej przez tę substancję objętości; można ją zapisać za pomocą wzoru (gdzie – masa substancji, – objętość substancji); podstawową jednostką gęstości w układzie jest
menisk
menisk
(gr. mēnískos „półksiężyc”) zakrzywienie powierzchni cieczy (np. wody) w miejscu jej zetknięcia z ciałem stałym (np. szkłem cylindra miarowego); dla naczyń szklanych wyróżnia się menisk wklęsły (np. w przypadku wody) lub wypukły (np. w przypadku rtęci)
paralaksa
paralaksa
zjawisko błędnego odczytu wskazania przyrządu pomiarowego; związane jest z możliwością odczytywania wskazań przyrządu przez obserwatora pod różnym kątem