Co to jest masa?

Jedną z konkurencji, rozgrywanych podczas zawodów siłaczy, jest podniesienie z podłoża kamiennej lub betonowej kuli (o masie 110–190   kg) i umieszczenie jej w jak najkrótszym czasie na podeście. Czy wykonane ze styropianu kule, o porównywalnej objętości, mają podobną masę? Czym właściwie jest masa?

RLCXXHD125724
Na pierwszej fotografii widoczne są kule wykonane ze styropianu, o średnicach takich samych jak średnice kul kamiennych lub betonowych, używanych w zawodach siłaczy.
Na drugiej fotografii przedstawiono załadunek kul – konkurencję zawodów siłaczy
Źródło: Artur Andrzej (http://commons.wikimedia.org), domena publiczna.

Materia to wszystko, co nas otacza – ma masę i określoną objętość.

MasamasaMasa to miara ilości materii, wyznaczana za pomocą wagi. Jednostką masy w układzie SI jest kilogram (kg). Wzorcem kilograma do 20 maja 2019 r. był walec wykonany ze stopu platyny (stanowiącej 90 % masy walca) i irydu (stanowiącego 10 % masy walca), przechowywany w Międzynarodowym Biurze Wag i Miar w Sѐvres pod Paryżem. Obecnie do wyznaczania kilograma stosuje się obliczenia, które wykorzystują odpowiednie wzory oraz stałe fizyczne, wynikające z praw natury. Metoda ta jest dosyć skomplikowana, ale bardziej dokładna niż wzorzec z Sѐvres.

RRSHG89BBDOCE
Wzorzec kilograma w Sèvres – walec o wysokości i średnicy podstawy równych 39 mm
Źródło: Japs 88, dostępny w internecie: http://commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

*   SI (fr. Système international d'unités – czytaj: sistem internacional diuniti) – Międzynarodowy Układ Jednostek Miar to układ jednostek fizycznych – takich jak np. metr, kilogram, sekunda – oraz ich wielokrotności, określonych przy użyciu przedrostków.

Wybrane przedrostki w układzie SI

Przedrostek

Znaczenie

Symbol

Wartość

nano-

10-9

n

0,000000001

mikro-

10-6

μ

0,000001

mili-

10-3

m

0,001

centy-

10-2

c

0,01

decy-

10-1

d

0,1

kilo-

103

k

1000

Co oznacza objętość?

ObjętośćobjętośćObjętość jest wielkością, która określa, jak wiele miejsca w przestrzeni zajmuje dane ciało. Jednostką objętości w układzie SI jest metr sześcienny (m3). W życiu codziennym najczęściej stosujemy mniejszą jednostkę – litr (1 l). Sposoby określania objętości substancji zależą od jej stanu skupienia.

W jaki sposób wyznacza się objętość cieczy?

Objętość cieczy odmierza się, używając naczyń z podziałką. W laboratorium do tego celu służą cylindry miarowe i pipety, a stosowanymi najczęściej jednostkami są decymetr sześcienny (1 dm3=1 l) oraz centymetr sześcienny (1 cm3=1 ml). W poniższej galerii zdjęć przedstawiono szkło laboratoryjne, służące do odmierzania dokładnej objętości cieczy.

W domu możemy korzystać ze szklanek lub łyżek. Poniżej podano przykładowe, przybliżone przeliczniki objętości.

Jednostki objętości

Objętość naczynia

Objętość w ml – zamiana na l

Objętość w  cm 3 – zamiana na dm 3

Objętość w  m 3

4 szklanki

1000 ml = 1 l

1000 cm3 =1 dm3

0,001 m3

1 szklanka

250 ml = 0,25 l

250 cm3= 0,25 dm3

0,00025 m3

1 łyżka

15 ml= 0,015 l

15 cm3 = 0,015 dm3

15·10-6 m3

1 łyżeczka

5 ml = 0,005 l

5 cm3=0,005 dm3

5·10-6 m3

W jaki sposób wyznacza się objętość gazów?

Objętość gazów zależy od rozmiaru ich „opakowania”, ponieważ gazy wypełniają całą dostępną dla nich przestrzeń. Na przykład podczas picia wody z butelki, powietrze zajmuje miejsce po wodzie. A zatem taka pusta litrowa butelka zawiera 1   l powietrza.

W jaki sposób wyznacza się objętość ciał stałych o regularnych kształtach?

Objętości ciał stałych o regularnych kształtach można obliczyć, znając ich wymiary. Przykładowo, objętość sześcianu obliczamy, korzystając ze wzoru: V = a 3 (gdzie a to długość krawędzi sześcianu), a prostopadłościanu – wg wzoru: V = a b c (gdzie a, bc to długości krawędzi prostopadłościanu).

W jaki sposób wyznacza się objętość ciał stałych o nieregularnych kształtach?

Objętość ciała stałego o nieregularnym kształcie można wyznaczyć, zanurzając ten przedmiot w cylindrze z wodą. Jest to różnica pomiędzy objętością końcową (po zanurzeniu przedmiotu) a objętością początkową wody w cylindrze.

Polecenie 1

Przygotuj wodę i cylinder miarowy o pojemności minimum 10 cm3. Następnie do cylindra miarowego wlej 10 cm3 wody i wykonaj poniższe polecenia.

1. Zwróć uwagę na to, czy woda wypełnia równomiernie przestrzeń w cylindrze, i czy powierzchnia cieczy w pobliżu ścianek zakrzywia się w górę, czy w dół. Napisz odpowiedni komentarz.

R12M1417U839O
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

2. Odczytaj objętość wody w cylindrze, patrząc pod różnymi kątami, i napisz, czy odczyt każdorazowo jest taki sam.

R13SVHS38Z9UJ
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższym opisem doświadczenia. Następnie zastanów się, dlaczego tak się dzieje?

Co było potrzebne:

  • cylinder miarowy o pojemności minimum 10 cm3;

  • 10 cm3 wody.

Przebieg doświadczenia:

Do przygotowanego cylindra miarowego przelano 10 cm3 wody. Kolejnym krokiem był odczyt objętości, wykorzystując podziałkę na powierzchni cylindra. Odczyt wykonano z trzech wysokości: ponad poziomem wody, na poziomie wody i pod poziomem wody.

Obserwacje:

Woda znajdująca się wewnątrz naczynia zakrzywia się ku górze przy wewnętrznych ściankach cylindra, przybierając kształt wklęsły.

Odczyt objętości cieczy wykonywany z różnych poziomów wysokości różnił się wartością. Z poziomu wody objętość odczytywana wynosiła 10 cm3, odczyt z niższego poziomu objętość wynosiła więcej niż 10 cm3, z kolei z wyższego mniej niż 10 cm3.

RULLVEFXG5JQH
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podczas pomiaru objętości cieczy powinniśmy zwrócić uwagę na dwa zagadnienia: menisk oraz błąd paralaksy.

MeniskiemmeniskMeniskiem nazywamy miejsce zakrzywienia (przylegania) powierzchni cieczy w miejscu jej zetknięcia z ciałem stałym (w przypadku polecenia 1 z cylindrem miarowym). Wyróżnia się menisk wklęsły (który udało Ci się zaobserwować podczas pomiaru objętości wody) i wypukły (np. w przypadku rtęci) – w zależności od wartości sił przylegania między cząsteczkami cieczy a ściankami naczynia oraz sił oddziaływania między cząsteczkami cieczy.

R1HGJDR2UETFG
Menisk:
A – wklęsły
B – wypukły
Źródło: Krzysztof Jaworski, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

ParalaksąparalaksaParalaksą nazywamy zjawisko błędnego odczytu wskazania przyrządu pomiarowego. Przyczyną jest nieodpowiedni kąt, pod jakim osoba patrzy. Linia wzroku, przechodząc przez element wskazujący, np. słupek cieczy w cylindrze miarowym, obejmuje w niewłaściwym miejscu znajdującą się za tym elementem skalę odczytu. Różnica pomiędzy odczytem rzeczywistym a wartością odczytu poprawnego jest nazywana błędem paralaksy.

RMUS1XLUE6PKH
Błąd paralaksy
Źródło: Dariusz Adryan, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
m1fd73e065fee3267_d5e397

Czym jest gęstość?

GęstośćgęstośćGęstość to stosunek określonej masy substancji do zajmowanej przez nią objętości. Jest to właściwość fizyczna, charakterystyczna dla danej substancji.

Zazwyczaj największą gęstość mają ciała stałe, mniejszą ciecze, a najmniejszą gazy.

Gęstość danej substancji o stałym stanie skupienia wyznacza się modelowo, wykonując z niej kostkę sześcienną o krawędzi 1 m (czyt. jednego metra), a następnie ważąc ją. Masa takiej kostki, wyrażona w kilogramach, jest równa liczbowo gęstości substancji (ale ma inną jednostkę).

1
Polecenie 2

Na poniższym zdjęciu zestawiono piłkę do gry w siatkówkę oraz kulę do gry w kręgle. Zwróć uwagę, że kule te mają podobne rozmiary. Zastanów się i odpowiedz na pytanie, czy kule te mają również podobne masy. Odpowiedź krótko uzasadnij w oparciu o budowę wewnętrzną tych przedmiotów.

R1PVEFV9RKEJG
Piłka do siatkówki, kula do gry w kręgle
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., Sam Howzit (https://www.flickr.com), licencja: CC BY-SA 3.0.

Zestawiono ze sobą piłkę do gry w siatkówkę oraz kulę do gry w kręgle. Kule te miały podobne rozmiary. Zastanów się i odpowiedz na pytanie, czy mają one również podobne masy. Odpowiedź krótko uzasadnij w oparciu o budowę wewnętrzną tych przedmiotów.

R1M63P62H48PL
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W jaki sposób oblicza się gęstość?

GęstośćgęstośćGęstość (d) to stosunek masy (m) substancji do objętości (V), jaką ta masa zajmuje. Wyraża się ją wzorem:

gęstość=masa kgobjętość m3
d=m kgV m3

Gęstość ciał stałych i cieczy podaje się najczęściej w gcm3, a gęstość gazów –
gdm3. Chemicy zwykle oznaczają gęstość symbolem d (od ang. density, czyt. densiti), fizycy zaś grecką literą ρ (ro).

Gęstość substancji zależy od:

  • temperatury – na ogół maleje ze wzrostem jej wartości;

  • ciśnienia – w przypadku gazów, ponieważ wpływ ciśnienia na ciecze i ciała stałe jest na tyle niewielki, że je pomijamy.

RG93QSA6429TV
Wzór pozwalający na obliczenie gęstości. Jeśli zapomnisz, jaką postać ma ten wzór, narysuj serce
i przetnij je poziomą linią
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Oblicz gęstość pewnej cieczy, wiedząc, że 60 ml tej cieczy ma masę 0,6 kg. Wynik wyraź w gcm3(gramach na centymetr sześcienny). Następnie przeanalizuj zamieszczony w odpowiedzi film i zweryfikuj poprawność swojego rozwiązania.

R1V28N79G5MTF
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1D956JDUAF7L
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 4

Gęstość pewnego materiału wynosi 3000 kgm3. Oblicz masę wykonanej z tego materiału sześciennej kostki o krawędziach długości 3 cm. Wynik podaj w gramach. Następnie przeanalizuj zamieszczoną w odpowiedzi analizę wykonania zadania. Zweryfikuj poprawność swojego rozwiązania.

RBSCFF6DO5OT8
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R17S5Z67GLPED
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wyznaczanie gęstości wody w temperaturze pokojowej

Wyznaczanie gęstości wody w temperaturze pokojowej.
1
Polecenie 5

Oblicz masę jednego litra wody.

RDVHOE8SX9MHZ
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EFUUTH1KCAN
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gęstość substancji porównujemy często do gęstości wody, mówiąc, że jest ona mniejsza lub większa od gęstości wody. Substancje stałe o gęstości mniejszej od gęstości wody unoszą się na jej powierzchni lub są w niej częściowo zanurzone.

RJ44G3U13FA39
Zależność pomiędzy gęstością substancji stałej a wielkością jej zanurzenia w wodzie
Źródło: Dariusz Adryan, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli gęstość substancji stałej jest większa od gęstości wody, to wtedy ciało wykonane z tej substancji tonie. W przypadku, kiedy gęstość wody i substancji stałej jest taka sama – substancja ta jest w wodzie całkowicie zanurzona.

Doświadczenie 1

Sprawdź, w jaki sposób zachowują się względem siebie ciecze o różnej gęstości. W tym celu wykonaj doświadczenie 1.

Postępuj zgodnie z załączoną instrukcją. Wybierz hipotezę. Zapisz obserwacje i wnioski. Jeśli nie masz możliwości samodzielnego wykonania doświadczenia, obejrzyj zamieszczony w podpowiedzi film.

RFLSTR8ERALPN
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Sprawdzono, w jaki sposób zachowują się względem siebie ciecze o różnej gęstości. W tym celu wykonano doświadczenie 1.

Problem badawczy:

Jak zachowują się względem siebie roztwory o różnej gęstości?

Hipoteza:

Roztwory o większej gęstości opadają na dno.

Co było potrzebne:

  • sól kamienna (kuchenna);

  • ciepła woda;

  • bagietka lub łyżeczka do mieszania;

  • łyżeczka lub miarka;

  • barwniki spożywcze lub farbki (w sześciu różnych kolorach);

  • przezroczysta słomka;

  • sześć zlewek o pojemności 250 cm3 lub sześć wysokich szklanek.

Przebieg doświadczenia:

Do sześciu zlewek (szklanek lub plastikowych kubków) dodano odpowiednio od jednej do sześciu łyżeczek (lub miarek) soli kamiennej (do pierwszego naczynia wprowadzono jedną łyżeczkę soli, do drugiego dwie, do trzeciego trzy itd.). Następnie do każdego z tych naczyń wlano po około 125 cm3 (pół szklanki) ciepłej wody i wymieszano, aż do całkowitego rozpuszczenia soli. Rozpuszczono barwniki w wodzie tak, że w każdym naczyniu uzyskano inny kolor roztworu. Następnie wzięto słomkę i, zatykając i odtykając jeden z jej końców, zanurzono kolejno drugi jej koniec w kolorowych roztworach o różnych stężeniach soli.

Obserwacje:

Wewnątrz słomki umieszczono sześć warstw roztworów o różnych kolorach. Górną warstwę stanowił roztwór uzyskany przez rozpuszczenie jednej łyżeczki soli kamiennej w wodzie. W dolnej zaś znajdował się roztwór uzyskany przez rozpuszczenie sześciu łyżeczek soli kamiennej w wodzie.

Wnioski:

W doświadczeniu, do tej samej objętości wody dodano różne ilości soli kamiennej, otrzymując roztwory o różnej gęstości. Im więcej soli rozpuszczono w wodzie, tym gęstość uzyskanego roztworu była większa. Roztwór o największej gęstości stanowił dolną warstwę w słomce, a roztwór o najmniejszej gęstości – górną warstwę. Można więc wnioskować, że roztwory o mniejszej gęstości unoszą się na powierzchni roztworów o większej gęstości.

Jeśli nie masz możliwości samodzielnego wykonania doświadczenia zapoznaj się z poniższym materiałem filmowym, który obrazuje jego przebieg.

RPJCKO1C376J2
Film przedstawia powstawanie różnokolorowego słupa cieczy w plastikowej słomce, poprzez pobieranie do niej roztworów o rożnych gęstościach i zabarwionych na różne kolory.
1
Polecenie 6
RJQVX5ZZXSJ88
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RGKQBN5UHTBS8
W której zlewce gęstość roztworu była największa? Możliwe odpowiedzi: 1. w pierwszej, 2. w drugiej, 3. w trzeciej, 4. w czwartej, 5. w piątej, 6. w szóstej
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Dla zainteresowanych
  • Wykonaj ponownie doświadczenie 1, używając tym razem cukru buraczanego (sacharozy) zamiast soli kamiennej. Jak myślisz, czy przebieg obydwu doświadczeń będzie identyczny?

  • Do szklanki wlej powoli po ściance: miód, wodę zabarwioną niebieskim atramentem, olej i denaturat. Zrób zdjęcie, a następnie określ, która z cieczy ma najmniejszą, a która największą gęstość. Korzystając z dowolnego programu graficznego, zaznacz na zdjęciu strzałką wzrost gęstości cieczy.

1
Polecenie 7

Zastanów się i odpowiedz na pytanie, jak będą wyglądały obserwacje do doświadczenia 1, jeśli zanurzysz słomkę w roztworach w odwrotnej kolejności.

RHX9TA5SGHUPH
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Doświadczenie 2

Porównaj gęstość dwóch napojów – jednego typu cola classic i drugiego typu cola light.

W tym celu wykonaj doświadczenie 2.

Postępuj zgodnie z załączoną instrukcją. Zapisz niezbędne obliczenia, obserwacje i wnioski. Jeśli masz taką możliwość, wyniki doświadczenia przedstaw na forum klasy i porównaj z wynikami Twoich koleżanek i kolegów.

R1Z1JZRKXZ27Z
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy: W jaki sposób możemy porównać gęstość napojów?

W doświadczeniu zweryfikowano dwie hipotezy.

Hipoteza 1: Znając masę i objętość, można obliczyć gęstość każdego napoju.

Hipoteza 2: Umieszczając puszki z napojem w pojemniku z wodą, można porównać gęstość napojów.

Co było potrzebne:

  • puszka napoju typu cola classic;

  • puszka napoju typu cola light;

  • akwarium lub wysokie naczynie;

  • woda;

  • waga;

  • cylinder miarowy (opcjonalnie).

Przebieg doświadczenia:

Część 1: Puszki z napojami classic i light zanurzono w naczyniu napełnionym wodą.

Część 2: Zważono puszki z napojami typu cola classic i light (pamiętając, że aby otrzymać masę napoju, od odczytanej z wagi masy napoju w puszce należy odjąć masę pustej puszki). Sprawdzono objętość napoju podaną na puszce i obliczono gęstość każdego z napojów.

Obserwacje: Puszki obydwu analizowanych napojów toną w wodzie. Gęstości obydwu napojów różnią się między sobą, ale jednocześnie obydwa badane napoje mają gęstość nieco większą od gęstości wody.

Wnioski: Można zatem wnioskować, że w celu dokładnego porównania gęstości dwóch napojów, należy dokonać odpowiednich obliczeń i porównać liczbowe wartości ich gęstości.

Uwaga: W obliczeniach i wnioskach nie uwzględniono wpływu aluminiowych puszek na tonięcie obydwu napojów (z puszkami). Przedmiot (w naszym przypadku puszka z napojem) tonie w wodzie, jeśli jego średnia gęstość jest większa od gęstości wody. W średniej gęstości badanych przedmiotów należy uwzględnić w każdym przypadku zarówno gęstość samego napoju, jak i gęstość puszki. Ponieważ puszki wykonane są z tego samego materiału, mają taką samą gęstość. Można zatem przyjąć, że na tonięcie każdego z przedmiotów, będzie miała wpływ gęstość napojów, a gęstość puszek pominąć.

1
Polecenie 8
R1VH3X1G6VEKD
Obliczenia: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu. Obserwacje i wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 8

Puszka napoju typu cola light, razem z napojem ma masę 350 g. Pusta puszka tego napoju ma masę okolo 16 g. Natomiast puszka napoju typu cola classic, razem z napojem ma masę 370 g, a pusta puszka tego napoju ma masę około 20 g. Objętość napoju w obu puszkach (odczytana z etykiety) wynosi 330 cm3. Oblicz gęstość obu napojów.

RRCQNQTPZTGJD
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Doświadczenie 3

Sprawdź, co ma większą gęstość – lód czy woda (w ciekłym stanie skupienia).

W tym celu wykonaj doświadczenie 3.

Postępuj zgodnie z załączoną instrukcją. Zapisz niezbędne obliczenia i wnioski.

R1ORJLKCV7D5C
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy:

Co ma większą gęstość: lód (ciało stałe) czy woda (ciecz)?

Hipoteza:

Lód (ciało stałe) ma gęstość mniejszą od wody (cieczy).

Co było potrzebne:

  • sześcienna kostka lodu;

  • woda (ciekła);

  • linijka;

  • cylinder miarowy;

  • zlewka;

  • waga.

Przebieg doświadczenia:

Część 1 – wyznaczanie gęstości lodu

Zmierzono linijką bok kostki lodu i obliczono jej objętość. Następnie kostkę lodu zważono i obliczono jej gęstość.

Część 2 – wyznaczanie gęstości wody (ciekłej)

Za pomocą cylindra miarowego odmierzono określoną objętość wody. Następnie zważono odmierzoną objętość wody (pamiętając, że w obliczeniach należy uwzględnić masę wody bez masy naczynia, w którym była ważona). Obliczono gęstość wody.

Wnioski: W oparciu o odpowiednie pomiary i obliczenia stwierdzono, że gęstość lodu jest mniejsza od gęstości wody destylowanej (w ciekłym stanie skupienia).

1
Polecenie 9
R15P2QTQ21QUV
Obliczenia: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu. Obserwacje i wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 9

Wykonaj obliczenia dla przykładowo zbadanych próbek. Oblicz gęstość  sześciennej kostki lodu o długości krawędzi 2 cm i masie 7,36 g oraz gęstość próbki wody destylowanej o objętości 20 cm3 i masie 20 g.

W obliczeniach wykorzystaj wzory:

  • wzór pozwalający na obliczenie objętości sześcianu:

V = a 3  (gdzie a – długość krawędzi sześcianu);

  • wzór pozwalający na obliczenie gęstości substancji:

d=mV (gdzie m – masa substancji, V – objętość substancji).

RSOD39A158N9G
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zazwyczaj największą gęstość mają ciała stałe, mniejszą ciecze, a najmniejszą gazy. Inaczej jest w przypadku lodu, którego gęstość jest mniejsza od gęstości wody. Dlatego kostki lodu wrzucone do napoju albo kra na jeziorze unoszą się na powierzchni wody. Przeprowadzone doświadczenie pozwala również wyciągnąć jeszcze jeden wniosek – ponieważ stan skupienia substancji zależy od temperatury, to również gęstość będzie zależała od temperatury. Na ogół maleje ona wraz ze wzrostem temperatury.

Ciekawostka

W poniższej galerii zawarto przykłady zjawisk i czynności, podczas których wykorzystujemy pojęcie gęstość. To słowo ma wiele znaczeń i nie zawsze dotyczy gęstości definiowanej jako stosunek masy do objętości substancji.

m1fd73e065fee3267_d5e770

Podsumowanie

  • Jedną z właściwości fizycznych substancji jest gęstość.

  • Gęstość to wielkość charakteryzująca substancję równa ilorazowi masy i objętości danej substancji.

  • Jednostką gęstości w układzie SI jest kgm3. Inne często stosowane jednostki gęstości to gcm3gdm3).

  • Gęstość substancji zależy od temperatury – na ogół maleje ze wzrostem temperatury.

  • Największą gęstością charakteryzują się zazwyczaj ciała stałe, mniejszą ciecze, a najmniejszą gazy.

  • Substancje stałe, o gęstości mniejszej od gęstości wody, swobodnie w niej pływają lub unoszą się na jej powierzchni, a substancje stałe, o gęstości większej od gęstości wody, toną.

Słownik

masa
masa

miara ilości substancji; w układzie SI (Międzynarodowy Układ Jednostek Miar) określa się ją w kilogramach (kg)

objętość
objętość

miara przestrzeni, jaką zajmuje dane ciało; w układzie SI (Międzynarodowy Układ Jednostek Miar) określa się ją w metrach sześciennych (m3)

gęstość
gęstość

właściwość fizyczna, określająca stosunek masy pewnej ilości substancji do zajmowanej przez tę substancję objętości; można ją zapisać za pomocą wzoru d=mV (gdzie m – masa substancji, V – objętość substancji); podstawową jednostką gęstości w układzie SI jest kgm3

menisk
menisk

(gr. mēnískos „półksiężyc”) zakrzywienie powierzchni cieczy (np. wody) w miejscu jej zetknięcia z ciałem stałym (np. szkłem cylindra miarowego); dla naczyń szklanych wyróżnia się menisk wklęsły (np. w przypadku wody) lub wypukły (np. w przypadku rtęci)

paralaksa
paralaksa

zjawisko błędnego odczytu wskazania przyrządu pomiarowego; związane jest z możliwością odczytywania wskazań przyrządu przez obserwatora pod różnym kątem

m1fd73e065fee3267_d5e957
bg‑gold

Notatnik

RjgzD1zA0ZOgm
(Uzupełnij).