| III etap edukacyjny, uczeń gimnazjum |
| |
| |
| |
Wymagania szczegółowe zgodne z podstawą programową nauczania ogólnego: | (1.1) uczestniczy w kulturze poprzez kontakt z zabytkami i dziełami sztuki współczesnej, mając poczucie związku ze śródziemnomorskim dziedzictwem kultury i tradycją narodową, szanując jednocześnie odrębności innych kręgów kulturowych (zna wybrane krajowe i zagraniczne placówki kultury i instytucje artystyczne); |
| |
| Czy sztuka nowoczesna zawsze jest nowa? |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
wyjaśnia pojęcie awangardy,
zna dzieła współczesnej architektury,
wymienia artystów współczesnych i ich dzieła,
zna dzieła sztuki dawnej, które były inspiracją dla artystów współczesnych
|
| umiejętności – uczeń:
wskazuje inspiracje dziełami dawnymi w sztuce współczesnej,
potrafi wskazać, na czym polegały inspiracje sztuką dawną w dziełach współczesnych,
potrafi wyjaśnić, na czym polega przełomowe znaczenie wskazanych dzieł architektury współczesnej,
omawia znaczenie inspiracji w sztuce.
|
| postawy:
rozwijanie postaw poznawczych,
kształtowanie postawy poszukującej,
wyrabianie świadomości oddziaływania sztuki dawnej na sztukę współczesną.
|
| |
| podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (ćwiczeniowa – karty pracy), eksponująca (pokaz materiału wizualnego) |
| |
| |
| |
| karty pracy; zestaw ilustracji – przykłady dzieł awangardowych ukazujących nawiązanie twórców awangardowych do sztuki dawnej; prezentacja multimedialna ukazująca przełomowe dzieła współczesnej architektury. |
w tym zasoby multimedialne: | |
| |
| |
| Lekcja do przeprowadzenia w porządku chronologicznym, po realizacji zajęć na temat stylów w sztuce dawnej. |
faza wprowadzająca: (5 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Uczniowie przypominają nazwy stylów i kierunków dawnych, które zapamiętali z poprzednich lekcji. Nauczyciel zapisuje ich nazwy na tablicy.
Nauczyciel informuje uczniów, że tematem lekcji jest sztuka XX i XXI wieku, ale podczas zajęć trzeba będzie odwołać się do kilku dzieł dawnych.
|
faza realizacyjna: (35 min.) |
Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną ukazującą przełomowe dzieła współczesnej architektury.
Podczas prezentacji uczniowie wykonują ćwiczenie na skserowanych kartkach: uzupełniają tabelę, wpisując cechy wskazanych budowli, według wzoru:
Jako wniosek uczniowie przy pomocy nauczyciela wyjaśniają przełomowy charakter pokazanych budowli, wskazując na nietypowe jak na czas ich powstania rozwiązania techniczne, ideologiczne lub konstrukcyjne.
Nauczyciel informuje, że niektóre dzieła dawne stały się inspiracją dla artystów współczesnych.
Na podstawie zestawu ilustracji uczniowie doszukują się wspólnych cech w zestawionych ze sobą dziełach. Spostrzeżenia uczniowie zapisują na tablicy. Nauczyciel wyświetla ilustracje w następujących zestawieniach:
Wenus wśród szmat Pistoletta/Afrodyta z Knidos Praksytelesa,
West Wind Henriego Moore’a/ Ewa-płaskorzeźba z Autun,
Piazza d’Italia w Nowym Orleanie Charlesa Moore’a/ ilustracja łuku rzymskiego.
Jako wniosek uczniowie podają powiązanie stylistyczne dzieł współczesnych z dawnymi, naśladownictwo lub czerpanie w sposób swobodny z dawnych dzieł, celowe nawiązanie do dawnych stylów, inspirację tematem.
|
faza podsumowująca: (5 min.) |
Nauczyciel nagradza oceną wyrażoną stopniem najbardziej aktywnych uczniów.
Zadanie domowe: Wybierz jedno z dzieł rzeźby współczesnej (inne, niż prezentowane podczas lekcji), które zostało zainspirowane sztuką dawną i opisz, jakie spostrzegasz cechy wspólne.
|