Czy tryumfy nauki niosą jakieś niebezpieczeństwo? „Nowy wspaniały świat” A. Huxleya
Czy tryumfy nauki niosą jakieś niebezpieczeństwo? „Nowy wspaniały świat” A. Huxleya
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcia: utopia i antyutopia (podaje uproszczone definicje),
zna treść Konwencji bioetycznej.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
zanalizować fragment powieści i wskazać w nim odniesienia do współczesności,
dostrzec kontrowersyjność niektórych osiągnięć naukowych człowieka,
sformułować wnioski i wyrazić je w trakcie klasowej dyskusji,
znaleźć w tekście potrzebne mu informacje,
płynnie czytać nowy tekst.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, metoda oglądowa, dyskusja
3. Środki dydaktyczne
Fragment powieści z podręcznika, treść Konwencji Bioetycznej (z podręcznika To lubię), wywiad z Markiem Safjanem (z podręcznika To lubię), słownik terminów literackich
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prosi, by uczniowie zapoznali się z notką biograficzną o A. Huxleyu (w podręczniku) i wskazali najważniejsze informacje na temat jego życia i twórczości.
b) Faza realizacyjna
Kolejnym etapem jest głośna lektura tekstu Huxleya.
Po jej zakończeniu nauczyciel stawia pytania ułatwiające interpretację np.: Czy jest to sympatyczny świat (gdzie dzieje się akcja, jakie kolory dominują w opisie, co tam się odbywa)?
Prosi, by uczniowie, odwołując się do tekstu, ustalili, jak hoduje się człowieka. Nauczyciel moderuje polemikę pytaniami: Jaki jest człowiek? Czy ma szansę być tym, kim chce? Czy jest szczęśliwy? Co to jest warunkowanie? Po krótkiej dyskusji następuje wyjaśnienie problemu społeczeństwa kastowego.
Nauczyciel rozdaje kartki z wywiadem z M. Safjanem. Prosi jednego z uczniów o głośne odczytanie. Inicjuje krótką dyskusję, pytając: Jak daleko nam do „nowego wspaniałego świata” Huxleya? Czy świat utworu jest dla nas nowy?
Następnie wspólnie z uczniami uzupełnia tabelę na tablicy.
Nowy wspaniały świat Huxleya np. butlowanie warunkowanie ............... .......................... | Nasz świat XXI wieku np. klonowanie zapłodnienia in vitro ................. .................. |
Po jej uzupełnieniu proponuje klasową dyskusję: Czy eksperymenty są moralne? Czy pęd człowieka do wiedzy niesie ze sobą jakieś niebezpieczeństwa? Jak daleko może posunąć się człowiek w zgłębianiu tajników natury? Prosi, by uczniowie odwołali się do innych tekstów kultury mówiących o tym problemie np. film Park Jurajski, Seksmisja.
Po dyskusji proponuje interpretuję rysunku Czeczota pt. Sklonowany nietopniejący bałwan.
Nauczyciel wprowadza termin utopia – uczniowie szukają go w słowniku i zapisują definicję w zeszytach.
Pytanie nauczyciela: „Czy przedstawiony świat jest utopią?” ma służyć utrwaleniu terminu i wprowadzeniu pojęcia antyutopia.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie dostają kartki z Konwencją Bioetyczną. Zakończeniem lekcji jest wspólne omówienie punktów Konwencji.
5. Bibliografia
Huxley A., Nowy wspaniały świat (fragmenty), w: W. Bobiński, Świat w słowach i obrazach, WSiP, Warszawa 2001.
Jędrychowska M., Kłakówna Z. A., To lubię. Podręcznik dla klasy 3 gimnazjum, Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa 2001.
6. Załączniki
Kartki z materiałami (Konwencję, wywiad i rysynek można znaleźć w podręcznkiu To lubię).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak