Czy tryumfy nauki niosą jakieś niebezpieczeństwo? „Nowy wspaniały świat” A. Huxleya

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcia: utopia i antyutopia (podaje uproszczone definicje),

  • zna treść Konwencji bioetycznej.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zanalizować fragment powieści i wskazać w nim odniesienia do współczesności,

  • dostrzec kontrowersyjność niektórych osiągnięć naukowych człowieka,

  • sformułować wnioski i wyrazić je w trakcie klasowej dyskusji,

  • znaleźć w tekście potrzebne mu informacje,

  • płynnie czytać nowy tekst.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, metoda oglądowa, dyskusja

3. Środki dydaktyczne

Fragment powieści z podręcznika, treść Konwencji Bioetycznej (z podręcznika To lubię), wywiad z Markiem Safjanem (z podręcznika To lubię), słownik terminów literackich

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi, by uczniowie zapoznali się z notką biograficzną o A. Huxleyu (w podręczniku) i wskazali najważniejsze informacje na temat jego życia i twórczości.

b) Faza realizacyjna

  1. Kolejnym etapem jest głośna lektura tekstu Huxleya.

  2. Po jej zakończeniu nauczyciel stawia pytania ułatwiające interpretację np.: Czy jest to sympatyczny świat (gdzie dzieje się akcja, jakie kolory dominują w opisie, co tam się odbywa)?

  3. Prosi, by uczniowie, odwołując się do tekstu, ustalili, jak hoduje się człowieka. Nauczyciel moderuje polemikę pytaniami: Jaki jest człowiek? Czy ma szansę być tym, kim chce? Czy jest szczęśliwy? Co to jest warunkowanie? Po krótkiej dyskusji następuje wyjaśnienie problemu społeczeństwa kastowego.

  4. Nauczyciel rozdaje kartki z wywiadem z M. Safjanem. Prosi jednego z uczniów o głośne odczytanie. Inicjuje krótką dyskusję, pytając: Jak daleko nam do „nowego wspaniałego świata” Huxleya? Czy świat utworu jest dla nas nowy?

  5. Następnie wspólnie z uczniami uzupełnia tabelę na tablicy.

Nowy wspaniały świat Huxleya

np. butlowanie

warunkowanie

...............

..........................

Nasz świat XXI wieku

np. klonowanie

zapłodnienia in vitro

.................

..................

  1. Po jej uzupełnieniu proponuje klasową dyskusję: Czy eksperymenty są moralne? Czy pęd człowieka do wiedzy niesie ze sobą jakieś niebezpieczeństwa? Jak daleko może posunąć się człowiek w zgłębianiu tajników natury? Prosi, by uczniowie odwołali się do innych tekstów kultury mówiących o tym problemie np. film Park Jurajski, Seksmisja.

  2. Po dyskusji proponuje interpretuję rysunku Czeczota pt. Sklonowany nietopniejący bałwan.

  3. Nauczyciel wprowadza termin utopia – uczniowie szukają go w słowniku i zapisują definicję w zeszytach.

  4. Pytanie nauczyciela: „Czy przedstawiony świat jest utopią?” ma służyć utrwaleniu terminu i wprowadzeniu pojęcia antyutopia.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie dostają kartki z Konwencją Bioetyczną. Zakończeniem lekcji jest wspólne omówienie punktów Konwencji.

5. Bibliografia

  1. Huxley A., Nowy wspaniały świat (fragmenty), w: W. Bobiński, Świat w słowach i obrazach, WSiP, Warszawa 2001.

  2. Jędrychowska M., Kłakówna Z. A., To lubię. Podręcznik dla klasy 3 gimnazjum, Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa 2001.

6. Załączniki

Kartki z materiałami (Konwencję, wywiad i rysynek można znaleźć w podręcznkiu To lubię).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RamqT2NjHoOiD

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 110.66 KB w języku polskim
R1AhBMdUisrq9

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim