Autor/autorka

Barbara Rut

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa III

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna

3. Temat zajęć

Czy warto zostać odkrywcą?

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Realizacja tematu wynika z programu nauczania - Szkolni Przyjaciele, autorstwa Jadwigi Hanisz, wyd. WSiP.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Technologie informacyjno‑komunikacyjne (TIK) wykorzystywane podczas zajęć przyczyniają się do

  • przygotowania uczniów do korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych,

  • rozwijania kompetencji kluczowych uczniów.

7. Cel ogólny zajęć

Poszukiwanie, porządkowanie oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń/Uczennica poznaje nazwiska wielkich podróżników i ich odkrycia.

  2. Uczeń/ Uczennica wskazuje na mapie i nazywa kontynenty i oceany.

  3. Uczeń/ Uczennica zna pojęcie „wielkie odkrycie geograficzne”

  4. Uczeń/ Uczennica tworzy wypowiedź ustną na podany temat.

9. Metody i formy pracy

Metody pracy:

  • słowne - rozmowa, opowiadanie, praca z tekstem:

  • oglądowe - pokaz, obserwacja;

  • praktyczne - wskazywanie na mapie, zaznaczanie na globusie, odkodowywanie i zapisywanie wyrazów;

  • ćwiczenia interaktywne: e‑puzzle, Wordwall, LearningApps

  • prezentacja multimedialna.

10. Środki dydaktyczne

1. Globusy - 6 sztuk, 6 kawałków nitki w kolorze czerwonym i 6 w kolorze zielonym oraz kredki.
2. Naklejki „cenki” oraz środki transportu: samochód osobowy, autokar, pociąg, samolot.
3. Nagranie piosenki - Kill Water „Morza psy” (YouTube) https://www.youtube.com/watch?v=aKNAeKlezYs
4. Puzzle - statek Krzysztofa Kolumba - https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/pojazdy/231848-santa-maria/4x3
5. Tablica interaktywna - prezenatacja multimedialna -  Epodręczniki - https://epodreczniki.pl/a/temat-52-slawni-podroznicy/D19Ck5zZP
6. Podręcznik „Szkolni Przyjaciele” wyd. WSiP - wiersz M. Strzałkowskiej pt. „Odkrycie Ameryki” oraz tekst „Wielkie odkrycia geograficzne” (P4 s.88, 89),  pliki z tekstami załączone w materiałach pomocniczych.
7. Grafika - Krzysztof Kolumb https://pl.wikipedia.org/wiki/Krzysztof_Kolumb#/media/Plik:Portrait_of_a_Man,_Said_to_be_Christopher_Columbus.jpg
8. Grafika - Amerigo Vespucci http://grafik.rp.pl/g4a/753399,366773,9.jpg
9. Karta pracy z wykreślanką wyrazową (WSiP, Szkolni przyjaciele, Poradnik nauczyciela kl. 3 część 4 - plik z kartą pracy załączony w materiałach pomocniczych)
10. Wordwall - ćwiczenia interaktywne - kontynenty, https://wordwall.net/pl/resource/861070/geografia/kontynenty-i-oceany-klasa-5
11. LearningApps - ćwiczenie posumowujące poznane wiadomości, https://learningapps.org/display?v=pkogg6qan21
12. Mapa fizyczna świata.

11. Wymagania w zakresie technologii

  1. Komputer
    2. Tablica interaktywna

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Pracujemy z mapą, słuchamy piosenki, układamy puzzle. Doświadczenie.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      • Zaznaczanie na mapie świata miejsc związanych z podróżowaniem dzieci lub pobytem ich najbliższych - praca w grupach.

      Chętni uczniowie podchodzą do mapy fizycznej świata i przyklejają karteczki w miejscach ich podróży lub rodziców.

      • Zachęcenie do wysłuchania piosenki szantowej -

      https://www.youtube.com/watch?v=aKNAeKlezYs 
      Nauczyciel zaprasza do wspólnego wysłuchania piosenki Killa Waltera pt. „Morza Psy”. Prezentuje nagranie, uczniowie słuchają, określają nastrój, tempo i tematykę utworu. Nauczyciel wyświetla grafikę przedstawiającą statek Krzysztofa Kolumba Santa Maria.
      Układanie puzzli - „Statek Krzysztofa Kolumba” https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/pojazdy/231848-santa-maria/4x3
      Nauczyciel na tablicy interaktywnej wyświetla puzzle, wybrana grupa uczniów rozwiązuje układankę.

  • Aktywność 2

    • Temat: „Gdybym miał/ miała taki statek to...”. Refleksja

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel inicjuje dyskusję wzbudzając u uczniów refleksję na temat wskazanych na mapie miejsc podróży, wysłuchanej piosenki żeglarskiej i ułożonego statku Krzysztofa Kolumba motywuje do dyskusji na temat podróży, zadając pytania: Kto z was lubi podróżować?
      Jakie miejsca odwiedziliście samodzielnie lub z rodzicami? Czym poróżujecie najczęściej? A kto z was płynął statkiem?  Dokąd? Czy chcielibyście wypłynąć w podróż takim stakiem jak z układanki puzzli? Dokąd popłynęlibyście?

      Zabawa słowna - kończenie zdania: „Gdybym miał taki statek to .....” Uczniowie prezentują swoje wypowiedzi.

      Ten statek nazywa się Santa Maria i jest to statek odkrywcy -  Krzysztofa Kolumba. Czy ktoś z was o nim słyszał? 
      Czy chcielibyście dowiedzieć się więcej o jego  podrózach?

  • Aktywność 3

    • Temat: Wielkie odkrycia geograficzne. Teoria

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      1. Prezentacja multimedialna -  https://epodreczniki.pl/a/temat-52-slawni-podroznicy/D19Ck5zZP 
      Nauczyciel przedstawia prezentację o Krzysztofie Kolumbie. Uczniowie wysłuchują informacji ina podstawie tekstu wypowiadają sie na temat podróży Krzysztofa Kolumba.
      Następnie nauczyciel pokazuje mapę fizyczną świata, uczniowie podczhodzą do tablicy i wskazują miejsca, o których usłyszeli. Link do mapy: https://epodreczniki.pl/a/temat-52-slawni-podroznicy/D19Ck5zZP

      2. Czytanie wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej „Odkrycie Ameryki”. Nauczyciel odczytuje uczniom wiersz z podręcznika (Szkolni Przyjaciele, WSiP - P4 s. 88) Uczniowie po wysłuchaniu wiersza, pracując z podręcznikiem wyjaśniają niezrozumiałe słowa. Wymieniają skojarzenia związane z Ameryką. 
      3. Słuchanie tekstu „Wielkie odkrycia geograficzne” - Nauczyciel wyświetla uczniom na tablicy grafikę z portretami K. Kolumba oraz A. Vespucciego i  odczytuje tekst z podręcznika (Szkolni Przyjaciele, WSiP - P4 s. 89). Po wysłuchaniu tekstu następuje rozmowa na temat dokonań obu podróżników.  
      4. Zaznaczenie  dróg, które przepłynęli obaj podróżnicy - praca z globusem. Uczniowie pracują w czteroosobowych grupach. Każda grupa ma przed sobą globus, mapkę świata, 2 nitki- czerwoną i zieloną oraz kredki. Uczniowie na globusie przyklejają kolorowe nitki - czerwoną zaznaczają drogę Kolumba z Hiszpanii do Ameryki, a niebieską nitką trasę Vepuccciego z Hiszpanii do Ameryki Południowej. Każdy uczeń dodatkowo zaznacza drogi na mapce za pomocą kolorowych kredek.
      4. Karta pracy - nauczyciel zachęca uczniów do odkrycia innych nazw statków, które brały udział w wyprawie Kolumba. Każde dziecko ma kartę pracy - wykreślankę (Szkolni przyjaciele, Poradnik nauczyciela kl. 3 część 4 - plik z kartą pracy w materiałach pomocniczych). Zadaniem ucznia jest skreślenie powtarzającego się wyrazu i poznanie trzech nazw statków oraz nazwy okresu przypadającego na wiek XV i XVI, który charakteryzował się licznymi dalekomorskimi wyprawami. Następnie  uczniowie uzupełniają zdanie w karcie pracy.

  • Aktywność 4

    • Temat: Praktyka: Utrwalamy i sprawdzamy wiedzę o kontynentach, oceanach i podróżnikach

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      1. Utrwalenie materiału:
      - Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej układankę „Kontynenty i oceany” https://wordwall.net/pl/resource/861070/geografia/kontynenty-i-oceany-klasa-5 Następnie losuje ucznia, (np. korzysta z patyczków z imionami uczniów), a wybrany losowo uczeń podchodzi do tablicy i łączy kontynent lub ocean z nazwą. 
      - Nauczyciel prezentuje aplikację LearningApps.org „Podróżnicy, odkrywcy” - https://learningapps.org/display?v=pkogg6qan21  a wybrani losowo uczniowie umieszczają fiszki na właściwym miejscu.
      2. Podsumowanie zajęć - ocena słowna aktywności uczniów.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Technika: Światła drogowe. Każde dziecko otrzymuje 3 karteczki: czerwoną, żółtą i zieloną. Dokonują samooceny i pokazują poziom zrozumienia materiału. Czerwony oznacza - „nie zrozumiałem/nie zrozumiałam”, żółty - częściowo zrozumiałem/zrozumiałam, zielony - zrozumiałem.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

R135z63lz64fG
R1EEOGCQFLCuB

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna