Czy wszystkie religie są zbawcze?
Czy wszystkie religie są zbawcze?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
1. zna nauczanie Kościoła w sprawie zbawienia w innych religiach.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
1. wskazać elementy zbawcze w innych religiach.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja dydaktyczna, metoda podawcza, praca indywidualna ucznia.
3. Środki dydaktyczne
Lumen gentium, Sobór Watykański II, 1964.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zapoznanie uczniów z tematem lekcji: utarta opinia mówi, że Kościół jest zamknięty na inne religie, że uzurpuje sobie prawo do nazywana chrześcijaństwa jedyną religia zbawczą. Celem tej lekcji będzie przedstawienie nauczania Kościoła na temat zbawienia w innych religiach.
b) Faza realizacyjna
Zadajemy uczniom pytanie: „Dzięki komu dostępujemy zbawienia?” (Dzięki Jezusowi Chrystusowi).
Zwracamy się do uczniów: „Punktem wyjścia naszych rozważań, będzie właśnie ta prawda, że tylko dzięki Jezusowi Chrystusowi człowiek może zostać zbawiony. Więc, co z religiami, które nie wierzą w Jezusa Chrystusa?”.
Rozdajemy uczniom encykliki Lumen gentium (albo fragmenty nr 1 i 2). Prosimy, aby w ciszy zapoznali się z tekstem i spróbowali podąć, jaki jest stosunek Kościła do zbawieniia w innych religiach.
Podsumowanie: Kościół naucza, że wszędzie tam, gdzie ludzie wierzą w jednego Boga (judaizm, monoteizm) i tam, gdzie szukają boga „po omacku” poprzez kult natury (hinduizm) jest Jezus Chrystus. Chrystus otacza swoją łaską także tych, którzy Boga w ogóle nie poznali, ale żyją według sumienia. W religiach pozachrześcijańskich łaska Boża jest obecna, więc jest obecny Jezus Chrystus, dzięki któremu dostępujemy zbawienia. (Lumen gentium)
Podajemy uczniom jeszcze inne elementy zbawcze występujące w religiach (przepisy religijno‑moralne, wiara w Istotę Najwyższą (Boga), znaki będące namiastką chrztu – obrzezanie, obnycia)
c) Faza podsumowująca
Rozmowa podsumowująca. Trzeba krytycznie podchodzić do obiegowych opinii, docierać do prawdy.
5. Bibliografia
Rusiecki M., Istota i geneza religii, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz 1997.
Lumen gentium, Sobór Watykański II, 1964.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak