Czy znam części mowy? ─ Powtórzmy je

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • teorię dotyczącą wszystkich części mowy,

  • odmianę poszczególnych części mowy (koniugację i deklinację).

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • rozpoznawać poszczególne części mowy (wskazać, nazwać, powiedzieć, na jakie pytania odpowiadają),

  • podawać przykłady poszczególnych części mowy,

  • odmieniać części mowy.

2. Metoda i forma pracy

ćwiczenia powtórzeniowe i utrwalające

3. Środki dydaktyczne

tablica, kolorowe flamastry, ksero z tabelą

4. Przebieg lekcji

Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę (uczniowie dostają identyczną na kartkach). Prosi kolejnych uczniów, aby wypełniali pionowo wolne pola tabeli.

Ćwiczenie. Nauczyciel zapisuje na tablicy kilka przykładów. Prosi uczniów, aby w zeszytach nazwali wszystkie części mowy w każdym ze zdań.

1) Ech, nie zapomnę tego pięknego zachodu słońca!

2) Czy ktoś mi pomoże?

3) Jest czwarta nad ranem!

4) Na dworze jest jaśniej niż przed chwilą.

5) Niech ktoś otworzy okno!

5. Bibliografia

W. Gawdzik (Profesor Przecinek), Gramatyka na wesoło i na serio, Wydawnictwo Oświata, Warszawa 2002.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Wyraz

kot

wesołe

pięć

ktoś

robię

dobrze

i

Znaczenie wyrazu

nazwa zwierzęcia

Czy odpowiada na pytanie?

tak

Na jakie?

kto?, co?

Rodzaj

męski

Czy się odmienia?

tak

Przez co?

liczby, przypadki

Czy się stopniuje?

nie

Wierszyk o tej części mowy

Nazwa rzeczy to rzeczownik: gwóźdź, komputer, stół, kątownik.

Przymio‑tnikiem przymiot określ: szkolny, miejska, kwaśne, mokre.

Cyfry liczebni‑kiem zastąp: pięć, sto, piątą, jedenastą…

Więc konkluzja z tego prosta, że liczebnik z liczby powstał.

Zaimku, posłuż przez chwilę za „imię”: jakiś, ktoś, ileś.

Jakiś - zły? dobry? zielony?

Ktoś? – tata? dzidek? brat żony?

Ileś? – pięć? dwieście? czy milion?

Zaimek zastępcą jest imion!

Czynność się odbywa w czasie, stąd czasownik: pasłeś, pasiesz.

Przysłówka użyj przy słowie. Słowo: czuję się – jak? –zdrowiej.

Spójnik spaja słowa, zdania: Wiem, że przyjdą Stach

i Ania.

Jaka to część mowy?

RZECZOWNIK

Ciąg dalszy tabeli:

Wyraz

na

halo!

no

Znaczenie

Wyrazu

Czy odpowiada na pytanie?

Na jakie?

Rodzaj

Czy się odmienia?

Przez co?

Czy się stopniuje?

Wierszyk o tej części mowy

Przy imieniu – co? – przyimek! Rządzi nim: do Stacha, w zimie.

Hej! Bums! Hola! – słowem „dzikim” wykrzykuj‑jesz wykrzykniki!

Cząstka, co wśród słów się tuła: no, czy, niech – to partykuła.

Jaka to część mowy?

b) Zadanie domowe

Wybierz 5 zdań z twojej ulubionej książki. W każdym zdaniu nazwij wszystkie części mowy.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja dla klasy VI szkoły podstawowej.

REayS664wWoGK

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 118.17 KB w języku polskim
RqutBJ2j0YvSQ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 27.50 KB w języku polskim