Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna określenie regionu,

  • wie, w jakim mieszka województwie, w powiecie, w gminie,

  • zna krainę geograficzną miejsca zamieszkania,

  • zna ciekawe miejsca w swojej okolicy,

  • zna tradycje i obyczaje swojego regionu.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wyjaśnić słowo region,

  • potrafi wskazać na mapie krainę geograficzną miejsca zamieszkania,

  • potrafi praktycznie posługiwać się mapą, wskazać województwo, powiat, gminę,

  • potrafi opowiedzieć o interesujących miejscach w swoim regionie.

c) Postawy

Uczeń:

  • utożsamia się ze swoim regionem,

  • współpracuje w grupie,

  • dostrzega piękno „ małej ojczyzny”,

  • przestrzega dyscypliny pracy .

2. Metoda i forma pracy

Słowne: pogadanka, praca z tekstem, praca z mapą, sesja plakatowa, indywidualna, grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Mapa administracyjna Polski, mapa powiatu, mapa gminy, karta pracy, widokówki, zdjęcia miejsca zamieszkania, encyklopedia, atlas, arkusze papieru, mazaki, stare czasopisma, klej.

4. Przebieg zajęć

a) Faza wprowadzająca

1. Czynności organizacyjno – porządkowe.

2. Nauczyciel zadaje pytania kontrolne dotyczące podziału administracyjnego Polski.

3. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

b) Faza realizacyjna

1. Uczniowie wyjaśniają określenie słowa region, sprawdzają określenie w encyklopedii.

2. Uczniowie korzystając z atlasu uzupełniają w zeszytach tabelkę( załącznik nr1).

3. Wybrani uczniowie odczytują uzupełnioną tabelkę, wskazują omawiane miejsca na mapie.

4. Uczniowie wymieniają tradycje i obyczaje regionu.

5. Podział uczniów na 4 grupy, praca w grupach ( załącznik nr2).

c) Faza podsumowująca

1. Sesja plakatowa, uczniowie sprawozdawcy przedstawiają wyniki pracy w grupach.

2. Ocena uczniów.

3. Praca domowa – podaj pomysł na zareklamowanie swojej miejscowości lub regionu.

5. Bibliografia

6. Załączniki

Załącznik nr1

Karta pracy

Uzupełnij tabelkę:

Moje miejsce zamieszkania

Nazwa

Kraina geograficzna

Region

Województwo

Powiat

Gmina

Miasto

Wieś

Jaki typ gleb występuje w twoim regionie?

Jaki typ lasu przeważa w twoim regionie?

W dorzeczu jakiej rzeki się znajduje?

Załącznik nr2

Karta pracy

Które miejsce lub obiekt w Twojej miejscowości podoba Ci się najbardziej? Narysuj je i scharakteryzuj wydzierając słowa ze starych czasopism.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RBpvdrx098zPg

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 76.69 KB w języku polskim
R11ZULaeBqmkk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim