Czy znasz te wyrazy? Miron Białoszewski "Namuzowywanie"
Czy znasz te wyrazy? Miron Białoszewski Namuzowywanie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna środki wyrazu artystycznego,
zna zadania i funkcje poezji lingwistycznej,
rozumie definicję i znaczenie neologizmów.
b) Umiejętności
Uczeń:
wyjaśnia funkcję zastosowanych w wierszu środków wyrazu artystycznego,
potrafi stworzyć słownik pojęć Białoszewskiego,
potrafi interpretować słowa poety,
potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy,
rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem, dyskusja
3. Środki dydaktyczne
Informacje o muzach greckich (załącznik 1)
Schematy do wypełnienia w grupach (załącznik 2)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
Uczniowie dostają kartki z informacjami, które przypominają im podstawowe wiadomości o muzach greckich, czytają je i wpisują notatkę do zeszytu, odpowiadającą na pytanie: Kim były muzy w mitologii greckiej? (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Następnie nauczyciel prosi o dwukrotne odczytanie wiersza M. Białoszewskiego Namuzowywanie, prosi o wypisanie nowych wyrazów, z którymi dotąd jeszcze się nie spotkali. Zostaje przypomniana definicja neologizmu – wyrazy, które nie wchodzą do powszechnego użycia, są jednorazowym, oryginalnym tworem wyobraźni poety, powołanym do życia w określonym celu, np. dla żartu.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, wybierani są sprawozdawcy, liderzy, sekretarze, przypomniane zostają zasady pracy w grupie. Uczniowie będą się zastanawiać, o co poeta w wierszu prosi muzy i wyjaśniać intuicyjnie znaczenie poszczególnych wyrazów w wierszu oraz tworzyć słowniczek znaczeń wyrazów poety. Prace są omawiane na forum klasy, a wnioski zapisane do zeszytu (załącznik 2).
Następnie uczniowie piszą oficjalny list do wybranej muzy greckiej z wymyśloną przez siebie prośbą. Wybrane prace zostają odczytane na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie odnoszą się do słów poety, który twierdzi, że jego wiersze powinny być do słuchania, nie do czytania, to znaczy, powinny być wygłaszane do słuchaczy. Następnie czytają w sposób aktorki wiersz, wyrażając w nim różne emocje.
5. Bibliografia
Białoszewski M., Namuzowywanie, [w:] W. Bobiński, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy II gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000.
Burkot S., Miron Białoszewski, WSiP, Warszawa 1992.
Burkot S., Spotkania z poezją współczesną, WSiP, Warszawa 1977.
Literatura i podkultura dzieci i młodzieży. Antologia, pod red. J. Cieślikowskiego, R. Waksmuda, Ossolineum, Wrocław 1983.
6. Załączniki
a) Informacje o muzach greckich
Załącznik 1.
Muza – bogini w mitologii greckiej, początkowo jedna – opiekunka aojdów, muza pamięci, później trzy: Aoede (śpiew i poezja), Melete (nauka, praca) i Mneme (pamięć, wspomnienia). W Delfach nosiły one inne nazwy – była Nete, Mesi i Hypate, które są również nazwami trzech antycznych muzycznych strun liry. U Homera jest ich jednak już 9 – są one córkami Zeusa i Mnemosyne. U Hezjoda są córkami Matki Ziemi i Powietrza. Wszystkie muzy miały zdolność wieszczenia i występowały w orszaku Apollina, ich przewodnika. Ośrodkiem kultu muz był Parnas i Helikon w Beocji (muzy helikońskie).
Erato – poezja miłosna i muzyka, przedstawiano ją z małą lirą.
Euterpe – poezja liryczna, przedstawiano ją z aulosem.
Kaliope – poezja epicka oraz filozofia i retoryka, przedstawiano ją z tabliczką i rylcem.
Klio – historia, przedstawiano ją ze zwojem papirusu.
Melpomene – tragedia i śpiew, przedstawiano ją z maską tragiczną.
Polihymnia – poezja sakralna, pieśń chóralna, przedstawiano ją zawsze głęboko zamyśloną, bez atrybutu.
Talia – komedia, przedstawiano ją z maską komiczną.
Terpsychora – taniec, przedstawiano ją z lirą i plektronem.
Urania – astronomia i geometria, przedstawiano ją z kulą i cyrklem.
b) Karta pracy ucznia
Załącznik 2.
Schematy do wypełnienia w grupach
Polecenie dla grup Przeczytajcie jeszcze raz wiersz Mirona Białoszewskiego. Wypełnijcie schemat, w którym wyjaśnicie znaczenie poszczególnych wyrazów zastosowanych przez poetę w wierszu. Wymieńcie prośby poety skierowane do muz greckich. |
SŁOWNICZEK POJĘĆ BIAŁOSZEWSKIEGO | |
NATCHNIUZO | |
KOŃCÓWKUJĘ | |
NIEPISANIOWOŚCI | |
NATREŚĆ | |
OŚCI | |
UZO |
O CO POETA PROSI MUZY? |
c) Notatki dla nauczyciela
Przykładowe rozwiązanie ćwiczenia
SŁOWNICZEK POJĘĆ BIAŁOSZEWSKIEGO | |
NATCHNIUZO | Natchnij mnie muzo. |
KOŃCÓWKUJĘ | Tworzę końcówki w wierszu, rymuję. |
NIEPISANIOWOŚCI | Nie mogę nic napisać, niemożność pisania, tworzenia. |
NATREŚĆ | Daj mi rym, treść do wiersza. |
OŚCI | Brak mi rymu do słowa np. kości lub do wyrazu z końcówką ości. |
UZO | Brak mi również rymu do wyrazu z końcówką uzo. |
d) Zadanie domowe
Jakie wyrazy mógł mieć poeta na myśli, wymieniając końcówki uzo i ości?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak