Czym jest dyfuzja?
W codziennych czynnościach wielokrotnie mamy do czynienia z mieszaniem się substancji. Jest to jedno z tych zjawisk w dziedzinie chemii, które jesteśmy w stanie zaobserwować na co dzień. Mieszanie różnych substancji opiera się między innymi na zjawisku dyfuzji czy rozpuszczaniu jednych substancji w drugich. Podczas zmian stanów skupienia również dochodzi do mieszania różnych substancji ze sobą. Zastanów się ile razy, np. wczoraj, doszło wokół Ciebie do mieszania się substancji lub Ty samodzielnie zmieszałaś/zmieszałeś substancje ze sobą.
Dyfuzja to zjawisko samorzutnego wnikania cząsteczek jednej substancji pomiędzy cząsteczki drugiej substancji. Dochodzi do niej zarówno w gazach i cieczach, jak i ciałach stałych. Na proces ten istotny wpływ ma również temperatura. Im wyższa, tym szybciej poruszają się drobiny i szybciej zachodzi dyfuzja. Obejrzyj animację, w której przedstawiono badanie procesu dyfuzji w różnych ośrodkach a następnie wykonaj ćwiczenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RlF8G7RVx3zxY
Animacja przedstawia w jaki sposób zachodzi zjawisko dyfuzji. Zjawisko zostało omówione dla gazów, cieczy oraz ciał stałych. Dodatkowo przedstawiono doświadczenie badające wpływ temperatury na szybkość dyfuzji w cieczach.
Podczas zjawiska dyfuzji drobiny: Możliwe odpowiedzi: 1. poruszają się przechodząc od ośrodka o ich niskim stężeniu do ośrodka o ich wysokim stężeniu., 2. poruszają się przechodząc od ośrodka o ich wysokim stężeniu do ośrodka o ich niskim stężeniu., 3. poruszają się niezależnie od stężenia.
Z mieszaniem oraz zjawiskiem dyfuzji nierozerwalnie związany jest proces rozpuszczania substancji. Rozpuszczanie zatem to proces mieszania się co najmniej dwóch substancji, w wyniku czego powstaje roztwór. Z życia codziennego wiemy, że niektóre substancje chętnie rozpuszczają się w innych, w niektóre praktycznie w ogóle. Z czego to wynika?
Przeprowadź doświadczenie chemiczne polegające na sprawdzeniu rozpuszczalności w wodzie następujących substancji: cukru spożywczego, mąki pszennej, oleju rzepakowego, siarki oraz azotanu potasu. Wybierz hipotezę, zweryfikuj ją, zapisz obserwacje i wnioski.
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne polegające na sprawdzeniu rozpuszczalności w wodzie następujących substancji: cukru spożywczego, mąki pszennej, oleju rzepakowego, siarki oraz azotanu() potasu.
Problem badawczy:
Czy w tej samej objętości wody można rozpuścić jednakową masę cukru spożywczego, mąki pszennej, siarki oraz soli kuchennej?
Hipoteza:
W tej samej objętości wody nie można rozpuścić jednakowej masy cukru spożywczego, mąki pszennej, siarki oraz soli kuchennej.
Co było potrzebne:
zlewki;
pręciki szklane;
łyżeczki;
woda destylowana;
cukier spożywczy;
mąka pszenna,;
siarka;
sól kuchenna.
Przebieg doświadczenia:
Do czterech zlewek o jednakowej objętości wlano taką samą objętość wody (około ). Następnie do każdej zlewki wsypano po następujących substancji:
do zlewki – cukru spożywczego,
do zlewki – mąki pszennej,
do zlewki – siarki,
do zlewki – soli kuchennej.
Zawartość wszystkich zlewek mieszano w identyczny sposób za pomocą pręcików szklanych i obserwowano proces rozpuszczania poszczególnych substancji.
Odpowiedz, od czego zależy rozpuszczalność związków w wodzie.
Czy podczas zmian stanów skupienia może dojść do mieszania substancji?
Wyobraź sobie, że gotujesz wodę w garnku lub czajniku. Po pewnym czasie nad naczyniem kuchennym unosi się para wodna, a następnie woda zaczyna wrzeć. Określ, z jakimi innymi substancjami się ona zmiesza.

Wyobraź sobie, że gotujesz wodę w garnku lub czajniku. Po pewnym czasie nad naczyniem kuchennym unosi się para wodna, a następnie woda zaczyna wrzeć. Określ, z jakimi innymi substancjami się ona zmiesza?
Teraz wyobraź sobie, że wrzucasz kostki suchego lodu (zestalonego tlenku węgla()) do kolorowego napoju. Uzasadnij, czy wtedy również zachodzi zjawisko dyfuzji?

Teraz wyobraź sobie, że wrzucasz kostki suchego lodu (zestalonego tlenku węgla()) do kolorowego napoju. Uzasadnij, czy wtedy również zachodzi zjawisko dyfuzji?
** Na pokrywce widoczne są krople cieczy.
OsmozaOsmoza jest szczególnym przypadkiem dyfuzji. Zjawisko to zachodzi między innymi w komórkach naszego ciała. W wyniku tego procesu dochodzi do przenikania cząsteczek wody z ośrodka (roztworu) o niższym stężeniu danej substancji chemicznej do ośrodka (roztworu) o jej wyższym stężeniu. Proces zachodzi poprzez błonę półprzepuszczalną.
Osmoza jest szczególnym przypadkiem dyfuzji. W wyniku tego procesu dochodzi do przenikania cząsteczek wody z ośrodka (roztworu) o niższym stężeniu danej substancji chemicznej do ośrodka (roztworu) o jej wyższym stężeniu. Proces zachodzi poprzez błonę półprzepuszczalną.
Poniżej przedstawiono schemat pewnego doświadczenia chemicznego. Przeanalizuj schemat, a następnie sformułuj problem badawczy, jaki można postawić w tym doświadczeniu. Podaj obserwacje i wnioski, jakie otrzymano w doświadczeniu.

Słownik
zjawisko polegające na samorzutnym mieszaniu się substancji, w taki sposób, że drobiny jednych substancji wnikają pomiędzy drobiny innej substancji; dyfuzja zachodzi z różną szybkością i prowadzi do równomiernego rozmieszczenia drobin
wszystko co nas otacza; materia składa się z drobin, czyli ma budowę nieciągłą – ziarnistą
zjawisko polegające na samorzutnym mieszaniu się substancji, zachodzi w roztworach wodnych przez błonę półprzepuszczalną rozdzielającą dwa roztwory o różnym stężeniu, do momentu wyrównania stężeń
