I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami).
Nauczysz się
rozpoznasz rodzaje rzemiosła artystycznego;
scharakteryzujesz sztukę użytkową na wybranych przykładach;
scharakteryzujesz pojęcia: rzemiosło artystyczne i sztuka użytkowa;
zaprojektujesz proste formy biżuterii z wykorzystaniem kształtów i kontrastów.
Sztuka użytkowa
Sztuka użytkowaSztuka użytkowaSztuka użytkowa to dziedzina zajmująca się projektowaniem i wykonaniem przedmiotów codziennego użytku o walorach artystycznych, na przykład mebli, tkanin, naczyń, ozdób. Przedmioty te mogą być wykonywane ręcznie lub zaprojektowane przez artystę i następnie produkowane w fabrykach w tysiącach egzemplarzy. Te, które są ręcznie wykonane przez artystę rzemieślnika nazywamy dziełami rzemiosła artystycznegoRzemiosło artystycznerzemiosła artystycznego.
Rj9dve3qQolsV1
W średniowieczu rzemieślnicy zrzeszeni w cechachCechcechach wykonywali przedmioty ręcznie w warsztatach. W czasach nowożytnych zaczęły się przekształcać w manufakturyManufakturamanufaktury.
Do rzemiosła artystycznego zalicza się m.in.: kowalstwo artystyczne, meblarstwo, złotnictwo, ceramikę artystyczną, szkło artystyczne i koronkarstwo.
Poniżej znajdują się ilustracje interaktywne obrazujące poszczególne rodzaje rzemiosła.
R4StcApJqsjS51
RIiDouwGOEiig1
RcJq0eJI1GDl71
RZ9910ThUUn9i1
R1VFSBFifXa3T1
R14c4d2Ao2f801
Jednym z najstarszych rzemiosł jest złotnictwo, dziś zwane jubilerstwemJubilerstwojubilerstwem. Już w czasach starożytnych złotnicy wytwarzali luksusowe przedmioty codziennego użytku wazony, ozdoby, biżuterię. Niektóre z nich służyły kultowi religijnemu np. świeczniki, lampki oliwne. Jubilerstwo zaś zajmuje się wyrobem biżuterii i przedmiotów ozdobnych z metali szlachetnych i drogich kamieni. Co jest potrzebne do stworzenia własnej biżuterii? Przede wszystkim materiał i narzędzia.
Do podstawowych narzędzi należą szczypce płaskie i okrągłe (bocianki) oraz cążki do obcinania drutu, kleje. Materiałem do wykonania biżuterii mogą być np. koraliki różnych kształtów, rozmiarów i kolorów, kamienie, modelina, tkaniny, włóczki, sznurek, różnej grubości druciki, itp. Niezbędne są również różnego rodzaju zapięcia, zawieszki, (bigle) linki oraz ogniwa i kółka montażowe, przy pomocy których łączone są poszczególne elementy.
Przed przystąpieniem do pracy, należy wykonać projekt, dobrać odpowiednie materiały i przygotować narzędzia.
R1Insckw2Cf1W1
Rr1Kiaf4P93So1
R2kgjeN2dnkTw1
RlDtjpS7yjput1
R1IuCC3HS1n701
RJOi8F4paJMRl1
RiAces6d6YDoq1
Polecenie 1
Wykonaj projekt biżuterii, i następnie wykonaj ją z prostych do znalezienia materiałów. Wykorzystaj do tego podstawowe narzędzia, tj. drut, szczypce uniwersalne.
Zadania
classicmobile
Ćwiczenie 1
RNWviyIki7SkF1
Czym zajmuje się sztuka użytkowa? Prawfa / Fałsz 1. wytwarzaniem przedmiotów codziennego użytku o walorach artystycznych. Prawfa / Fałsz 2. wytwarzaniem przedmiotów związanych z przemysłem ciężkim. Prawfa / Fałsz 3. wytwarzaniem przedmiotów z przeznaczeniem dla wybranych grup zawodowych.
Czym zajmuje się sztuka użytkowa? Prawfa / Fałsz 1. wytwarzaniem przedmiotów codziennego użytku o walorach artystycznych. Prawfa / Fałsz 2. wytwarzaniem przedmiotów związanych z przemysłem ciężkim. Prawfa / Fałsz 3. wytwarzaniem przedmiotów z przeznaczeniem dla wybranych grup zawodowych.
Czym zajmuje się sztuka użytkowa?
Prawda
Fałsz
wytwarzaniem przedmiotów codziennego użytku o walorach artystycznych
□
□
wytwarzaniem przedmiotów związanych z przemysłem ciężkim
□
□
wytwarzaniem przedmiotów z przeznaczeniem dla wybranych grup zawodowych
□
□
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 1
Czym zajmuje się sztuka użytkowa?
A - wytwarzaniem przedmiotów codziennego użytku o walorach artystycznych B - wytwarzaniem przedmiotów związanych z przemysłem ciężkim C - wytwarzaniem przedmiotów z przeznaczeniem dla wybranych grup zawodowych
A - prawda
B - fałsz
C - fałsz
R1RItxQ0wFTIW
Ćwiczenie 2
classicmobile
Ćwiczenie 3
RD9yA9TorfN061
static
Ćwiczenie 3
Dopasuj przykłady sztuki użytkowej do dziedziny rzemiosła artystycznego.
Odpowiedzi: A - szkło artystyczne B - ceramika artystyczna C - złotnictwo
1‑C 2‑B 3‑A
Inna wersja zadania
Manufaktura to: Możliwe odpowiedzi: 1. forma produkcji przemysłowej oparta na podziale pracy i technice ręcznej. 2. rzemiosło artystyczne związane z obróbką kamieni szlachetnych i wyrobem biżuterii. 3. zajmująca się wytwarzaniem przedmiotów codziennego użytku o walorach artystycznych.
Odpowiedzi: A - naszyjnik z kolczykami B - pierścień C - brosza D - wisior
Rozwiązanie: 1‑C 2‑B 3‑D 4‑A
Słownik pojęć
Armilla
Armilla
bransoleta w kształcie węża lub ozdobnej obręczy używana w starożytnej Grecji i Rzymie, zarówno przez mężczyzn, jak i kobiety.
Cech
Cech
stowarzyszenie rzemieślników zrzeszające przedstawicieli jednego określonego zawodu, niekiedy kilku pokrewnych, wyjątkowo (np. w małych miastach) wszystkich rzemieślników danego miasta.
Jubilerstwo
Jubilerstwo
rzemiosło artystyczne związane z obróbką kamieni szlachetnych i wyrobem biżuterii.
Manufaktura
Manufaktura
forma produkcji przemysłowej oparta na podziale pracy i technice ręcznej.
Rzemiosło artystyczne
Rzemiosło artystyczne
dziedzina sztuk plastycznych obejmująca ręczną wytwórczość artystycznych przedmiotów użytkowych. Do rzemiosła artystycznego zalicza się m.in.: złotnictwo, jubilerstwo, kowalstwo artystyczne, konwisarstwo, ludwisarstwo, płatnerstwo, rusznikarstwo, ceramikę artystyczną i szkło artystyczne, meblarstwo, tkactwo, pasamonictwo, hafciarstwo, koronkarstwo, introligatorstwo, gliptykę oraz rzeźbę z kości.
Sztuka użytkowa
Sztuka użytkowa
in. sztuka zdobnicza zajmująca się wytwarzaniem przedmiotów codziennego użytku o walorach artystycznych.