Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czym jest technika? Prezentacja projektów

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń rozumie przeznaczenie zajęć prowadzonych metodą projektów.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi omówić projekt,

  • kształci umiejętność dzielenia się zdobytymi informacjami,

  • rozwija różnorodne zainteresowania,

  • kształci umiejętność przekazywania prezentacji na forum publicznym.

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi planować czas pracy, dotrzymuje terminów,

  • rozwija umiejętność systematycznej pracy w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Metoda projektów, prezentacja.

3. Środki dydaktyczne

Projekty

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematyką lekcji. Podaje cel zajęć oraz kryteria oceniania.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi każdą grupę o krótką prezentację wykonanego projektu. W prezentacji projektu biorą udział wszyscy członkowie grupy, dzieląc między siebie różne obowiązki, potrzebne do przedstawienia swojego projektu w jak najlepszy sposób.

  2. Poszczególne grupy uczniów prezentują swoje projekty na forum klasowym, mając na uwadze minimum czasu przeznaczone na jego omówienie. Jednocześnie starają się przekazać jak najwięcej informacji, dotyczących danego zagadnienia.

  3. Wybrana grupa udziela odpowiedzi swoim kolegom z klasy na pytania związane z projektem, jeśli takie się pojawią.

  4. Nauczyciel dokonuje obserwacji i zapisuje uwagi (jeśli się pojawią) do projektów.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel przedstawia swoje uwagi związane z przedstawionymi projektami.

  2. Nauczyciel ocenia prace uczniów. Wyjaśnia uczniom, co zadecydowało o postawieniu takiego, a nie innego stopnia.

  3. Nauczyciel dziękuje za współpracę, prosi o pozostawienie ładu i porządku.

5. Bibliografia

  1. Gołębniak B., Uczenie metodą projektów, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2003.

  2. Sałata E., Metoda projektów w teorii i praktyce, Politechnika Radomska, Radom 2004.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz opracowano na dwie godziny lekcyjne wchodzące w cykl zajęć „Czym jest technika?”, przeprowadzonych metodą projektów.

Jeżeli istnieje możliwość, można przedstawić tematy projektów w postaci prezentacji multimedialnej.

Warto też zadbać o odpowiednią oprawę prezentacji oraz określić zasady dotyczące zadawania pytań.

Rt63LQiavDJBk

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 92.58 KB w języku polskim
R1WnUmA1GmuKG

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 16.50 KB w języku polskim