Czym jest technika? Prezentacja projektów
Czym jest technika? Prezentacja projektów
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń rozumie przeznaczenie zajęć prowadzonych metodą projektów.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi omówić projekt,
kształci umiejętność dzielenia się zdobytymi informacjami,
rozwija różnorodne zainteresowania,
kształci umiejętność przekazywania prezentacji na forum publicznym.
c) Postawy
Uczeń:
potrafi planować czas pracy, dotrzymuje terminów,
rozwija umiejętność systematycznej pracy w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Metoda projektów, prezentacja.
3. Środki dydaktyczne
Projekty
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematyką lekcji. Podaje cel zajęć oraz kryteria oceniania.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi każdą grupę o krótką prezentację wykonanego projektu. W prezentacji projektu biorą udział wszyscy członkowie grupy, dzieląc między siebie różne obowiązki, potrzebne do przedstawienia swojego projektu w jak najlepszy sposób.
Poszczególne grupy uczniów prezentują swoje projekty na forum klasowym, mając na uwadze minimum czasu przeznaczone na jego omówienie. Jednocześnie starają się przekazać jak najwięcej informacji, dotyczących danego zagadnienia.
Wybrana grupa udziela odpowiedzi swoim kolegom z klasy na pytania związane z projektem, jeśli takie się pojawią.
Nauczyciel dokonuje obserwacji i zapisuje uwagi (jeśli się pojawią) do projektów.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel przedstawia swoje uwagi związane z przedstawionymi projektami.
Nauczyciel ocenia prace uczniów. Wyjaśnia uczniom, co zadecydowało o postawieniu takiego, a nie innego stopnia.
Nauczyciel dziękuje za współpracę, prosi o pozostawienie ładu i porządku.
5. Bibliografia
Gołębniak B., Uczenie metodą projektów, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2003.
Sałata E., Metoda projektów w teorii i praktyce, Politechnika Radomska, Radom 2004.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz opracowano na dwie godziny lekcyjne wchodzące w cykl zajęć „Czym jest technika?”, przeprowadzonych metodą projektów.
Jeżeli istnieje możliwość, można przedstawić tematy projektów w postaci prezentacji multimedialnej.
Warto też zadbać o odpowiednią oprawę prezentacji oraz określić zasady dotyczące zadawania pytań.