Czym jest technika? Wprowadzenie do lekcji metodą projektów
Czym jest technika? Wprowadzenie do lekcji metodą projektów
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
potrafi omówić metodę projektów,
rozumie przeznaczenie zajęć prowadzonych metodą projektów.
b) Umiejętności
Uczeń:
kształci umiejętność planowania własnej pracy,
rozwija różnorodne zainteresowania.
c) Postawy
Uczeń:
interesuje się zagadnieniami technicznymi nie tylko od strony wykorzystania, ale i zasad działania z uwzględnieniem zjawisk i praw fizyki czy chemii,
rozwija umiejętność systematycznej pracy w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Metoda projektów, pogadanka, objaśnienie.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy z tematami projektów
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematyką lekcji i uświadamia im cele zajęć. Nauczyciel przedstawia uczniom kryteria oceniania.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia, na czym polega metoda projektów i krótko omawia etapy pracy nad projektem.
Nauczyciel podaje notatkę do zeszytu, zawierającą wszystkie informacje ważne dla treści i formy realizowanego projektu (załącznik 1).
Nauczyciel dokonuje podziału uczniów na zespoły trzyosobowe, a następnie prosi o wylosowanie jednego tematu przez przedstawiciela każdej grupy (załącznik 2).
Każda grupa ma za zadanie przygotować plan pracy, ma dokładnie określić zakres informacji, które chce zdobyć i nauczyć się, by zrealizować wybrany temat. Uczniowie mają obowiązek podzielić w grupie między sobą odpowiedzialność za różne zadania.
Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i, korygując zmiany, ustala treść i zakres informacji niezbędnych do wykonania danego projektu. Udziela porad i wskazówek. Zapisuje osoby odpowiedzialne za wykonanie zadania.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi o przygotowanie na następne zajęcia gotowego planu pracy, na podstawie którego uczniowie zrealizują swój projekt.
Nauczyciel prosi o przyniesienie na następne zajęcia materiałów niezbędnych do wykonania projektu.
5. Bibliografia
Gołębniak B., Uczenie metodą projektów, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2003.
Sałata E., Metoda projektów w teorii i praktyce, Politechnika Radomska, Radom 2004.
6. Załączniki
a) Notatka do zeszytu
załącznik 1
Zajęcia prowadzone metodą projektów mają następujący przebieg:
wprowadzenie do tematu i ustalenie celów projektu,
realizacja zadań, które mają doprowadzić do osiągnięcia celów,
źródła, w których należy poszukiwać potrzebnych informacji,
termin prezentacji projektu,
sposoby oraz czas prezentacji,
kryteria oceny projektu.
b) Tematy projektów
załącznik 2
Samochód jako najpopularniejszy środek transportu.
Papier i materiały papiernicze.
Materiały włókiennicze pochodzenia naturalnego i chemicznego.
Dlaczego świeci żarówka? Znaczenie energii elektrycznej w życiu człowieka.
Rower użytecznym i zdrowym środkiem transportu.
Fotografia, czyli metoda szybkiego i łatwego robienia zdjęć.
Wpływ zegara na życie człowieka.
Techniczne źródła przekazu informacji.
Od jaskini do wieżowca – lokum człowieka na przestrzeni wieków.
Rozwój techniki, a ekologia.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz stanowi 1 godzinę lekcyjną wchodzącą w cykl zajęć „Czym jest technika?” przeprowadzonych metodą projektów. W celu znalezienia niezbędnych do realizacji projektu informacji uczniowie mogą korzystać z dostępnych środków techniki, takich jak Internet, encyklopedia itp. Tematy realizowanych projektów mogą przygotować sami uczniowie.