Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czym jest technika? Wprowadzenie do lekcji metodą projektów

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • potrafi omówić metodę projektów,

  • rozumie przeznaczenie zajęć prowadzonych metodą projektów.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • kształci umiejętność planowania własnej pracy,

  • rozwija różnorodne zainteresowania.

c) Postawy

Uczeń:

  • interesuje się zagadnieniami technicznymi nie tylko od strony wykorzystania, ale i zasad działania z uwzględnieniem zjawisk i praw fizyki czy chemii,

  • rozwija umiejętność systematycznej pracy w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Metoda projektów, pogadanka, objaśnienie.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy z tematami projektów

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematyką lekcji i uświadamia im cele zajęć. Nauczyciel przedstawia uczniom kryteria oceniania.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjaśnia, na czym polega metoda projektów i krótko omawia etapy pracy nad projektem.

  2. Nauczyciel podaje notatkę do zeszytu, zawierającą wszystkie informacje ważne dla treści i formy realizowanego projektu (załącznik 1).

  3. Nauczyciel dokonuje podziału uczniów na zespoły trzyosobowe, a następnie prosi o wylosowanie jednego tematu przez przedstawiciela każdej grupy (załącznik 2).

  4. Każda grupa ma za zadanie przygotować plan pracy, ma dokładnie określić zakres informacji, które chce zdobyć i nauczyć się, by zrealizować wybrany temat. Uczniowie mają obowiązek podzielić w grupie między sobą odpowiedzialność za różne zadania.

  5. Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i, korygując zmiany, ustala treść i zakres informacji niezbędnych do wykonania danego projektu. Udziela porad i wskazówek. Zapisuje osoby odpowiedzialne za wykonanie zadania.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi o przygotowanie na następne zajęcia gotowego planu pracy, na podstawie którego uczniowie zrealizują swój projekt.

  2. Nauczyciel prosi o przyniesienie na następne zajęcia materiałów niezbędnych do wykonania projektu.

5. Bibliografia

  1. Gołębniak B., Uczenie metodą projektów, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2003.

  2. Sałata E., Metoda projektów w teorii i praktyce, Politechnika Radomska, Radom 2004.

6. Załączniki

a) Notatka do zeszytu

załącznik 1

Zajęcia prowadzone metodą projektów mają następujący przebieg:

  • wprowadzenie do tematu i ustalenie celów projektu,

  • realizacja zadań, które mają doprowadzić do osiągnięcia celów,

  • źródła, w których należy poszukiwać potrzebnych informacji,

  • termin prezentacji projektu,

  • sposoby oraz czas prezentacji,

  • kryteria oceny projektu.

b) Tematy projektów

załącznik 2

  1. Samochód jako najpopularniejszy środek transportu.

  2. Papier i materiały papiernicze.

  3. Materiały włókiennicze pochodzenia naturalnego i chemicznego.

  4. Dlaczego świeci żarówka? Znaczenie energii elektrycznej w życiu człowieka.

  5. Rower użytecznym i zdrowym środkiem transportu.

  6. Fotografia, czyli metoda szybkiego i łatwego robienia zdjęć.

  7. Wpływ zegara na życie człowieka.

  8. Techniczne źródła przekazu informacji.

  9. Od jaskini do wieżowca – lokum człowieka na przestrzeni wieków.

  10. Rozwój techniki, a ekologia.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz stanowi 1 godzinę lekcyjną wchodzącą w cykl zajęć „Czym jest technika?” przeprowadzonych metodą projektów. W celu znalezienia niezbędnych do realizacji projektu informacji uczniowie mogą korzystać z dostępnych środków techniki, takich jak Internet, encyklopedia itp. Tematy realizowanych projektów mogą przygotować sami uczniowie.

R1UamCIHMvHUD

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.01 KB w języku polskim
RBLpiM6Zfmvnu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim