Czym jest technika? Wykonywanie projektów
Czym jest technika? Wykonywanie projektów
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń rozumie przeznaczenie zajęć prowadzonych metodą projektów.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie jasno określić cel projektu,
potrafi podać plan pracy wykonywanego projektu,
kształci umiejętność planowania własnej pracy,
rozwija różnorodne zainteresowania,
potrafi dokonywać selekcji informacji,
potrafi planować czas pracy, dotrzymuje terminów.
c) Postawy
Uczeń:
zdobywa umiejętność rozwiązywania konfliktów umiejętność osiągania kompromisów,
rozwija umiejętność systematycznej pracy w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Metoda projektów, objaśnienie
3. Środki dydaktyczne
Plan pracy, materiały niezbędne do wykonania projektu
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematyką lekcji. Podaje cel zajęć.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel przypomina przebieg i cel zajęć realizowanych metodą projektów. Zwraca uwagę na informacje niezbędne dla prawidłowego wykonania projektu, a mianowicie:
ustalenie celu projektu,
realizację zadań, które mają doprowadzić do osiągnięcia celu,
dotrzymywanie terminów prezentacji projektu,
sposobu oraz czasu prezentacji projektu.
Nauczyciel prosi o wyciągnięcie przygotowanego planu pracy oraz materiałów niezbędnych do wykonania projektu.
Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i wysłuchuje wyjaśnień odnośnie sposobu, w jaki uczniowie pragną przedstawić swój projekt.
Nauczyciel naprowadza uczniów na bardziej szczegółowe lub praktyczne aspekty wybranego przez daną grupę zagadnienia.
Po skonsultowaniu i udzieleniu zgody od nauczyciela na realizację projektu uczniowie wykonują projekty.
Nauczyciel obserwuje pracę uczniów i w razie pojawiających się wątpliwości udziela im rad i wskazówek.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi o przygotowanie na następne zajęcia dziesięciominutowej prezentacji swojego projektu.
Nauczyciel dziękuje za współpracę.
5. Bibliografia
Gołębniak B., Uczenie metodą projektów, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2003.
Sałata E., Metoda projektów w teorii i praktyce, Politechnika Radomska, Radom 2004.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja wchodzi w cykl zajęć „Czym jest technika?”, przeprowadzonych metodą projektów.
Jeżeli istnieje możliwość, można przedstawić tematy projektów w postaci prezentacji multimedialnej.