Czym jest technika? Wykonywanie projektów

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń rozumie przeznaczenie zajęć prowadzonych metodą projektów.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie jasno określić cel projektu,

  • potrafi podać plan pracy wykonywanego projektu,

  • kształci umiejętność planowania własnej pracy,

  • rozwija różnorodne zainteresowania,

  • potrafi dokonywać selekcji informacji,

  • potrafi planować czas pracy, dotrzymuje terminów.

c) Postawy

Uczeń:

  • zdobywa umiejętność rozwiązywania konfliktów umiejętność osiągania kompromisów,

  • rozwija umiejętność systematycznej pracy w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Metoda projektów, objaśnienie

3. Środki dydaktyczne

Plan pracy, materiały niezbędne do wykonania projektu

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematyką lekcji. Podaje cel zajęć.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel przypomina przebieg i cel zajęć realizowanych metodą projektów. Zwraca uwagę na informacje niezbędne dla prawidłowego wykonania projektu, a mianowicie:

    1. ustalenie celu projektu,

    2. realizację zadań, które mają doprowadzić do osiągnięcia celu,

    3. dotrzymywanie terminów prezentacji projektu,

    4. sposobu oraz czasu prezentacji projektu.

  2. Nauczyciel prosi o wyciągnięcie przygotowanego planu pracy oraz materiałów niezbędnych do wykonania projektu.

  3. Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i wysłuchuje wyjaśnień odnośnie sposobu, w jaki uczniowie pragną przedstawić swój projekt.

  4. Nauczyciel naprowadza uczniów na bardziej szczegółowe lub praktyczne aspekty wybranego przez daną grupę zagadnienia.

  5. Po skonsultowaniu i udzieleniu zgody od nauczyciela na realizację projektu uczniowie wykonują projekty.

  6. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów i w razie pojawiających się wątpliwości udziela im rad i wskazówek.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi o przygotowanie na następne zajęcia dziesięciominutowej prezentacji swojego projektu.

  2. Nauczyciel dziękuje za współpracę.

5. Bibliografia

  1. Gołębniak B., Uczenie metodą projektów, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2003.

  2. Sałata E., Metoda projektów w teorii i praktyce, Politechnika Radomska, Radom 2004.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja wchodzi w cykl zajęć „Czym jest technika?”, przeprowadzonych metodą projektów.

Jeżeli istnieje możliwość, można przedstawić tematy projektów w postaci prezentacji multimedialnej.

R1EOgo04mIrog

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 92.36 KB w języku polskim
RY9PAxOXwFpCh

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim