Czynniki klimatotwórcze
SCENARIUSZ LEKCJI
GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Czynniki klimatotwórcze.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
3.1.: uczeń charakteryzuje wpływ głównych czynników klimatotwórczych na klimat.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
rozumie pojęcia: pogoda i klimat,
rozumie, czym zajmuje się meteorologia,
zna główne czynniki klimatotwórcze,
rozumie wpływ głównych czynników klimatotwórczych na klimat.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
potrafi wymienić i omówić główne czynniki kształtujące klimat,
potrafi wyjaśnić dobową zmienność pogody,
potrafi wyjaśnić zmienność pogody w cyklu rocznym.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Geografia, wiedza o społeczeństwie | porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się | Nauczyciel pyta, czym różni się pogoda od klimatu. Uczniowie odpowiadają, nauczyciel komentuje odpowiedzi. Pyta, w jakim klimacie uczniowie najchętniej spędziliby najbliższe wakacje. Pyta, jakie czynniki klimatotwórcze mają wpływ na ich wybór (wymienia kilka podstawowych). | atlasy, mapy | pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia, opis | indywidualna i zbiorowa, praca w grupach |
Etap realizacji | Geografia, wiedza o społeczeństwie | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Nauczyciel wypisuje na tablicy następujące czynniki klimatotwórcze: szerokość geograficzna, oświetlenie Ziemi, odległość od mórz i oceanów, prądy morskie, ukształtowanie powierzchni, wysokość nad poziomem morza, szata roślinna. Wykorzystuje prezentację multimedialną (zasób nr 2), by omówić wpływ tych czynników na klimat. Następnie dzieli uczniów na kilka grup (w zależności od liczności klasy). Każdej grupie przydziela jedno charakterystyczne miejsce w Europie (np. Mont Blanc, Saint‑Tropez, Petersburg, Madryt, Londyn itp.), a następnie prosi, by uczniowie, korzystając z dostępnych pomocy (np. Internetu, atlasu itp.) uzupełnili tabelę z Załącznika 1. Następnie prosi przedstawiciela z każdej z grup o odczytanie wyników pracy. Nauczyciel komentuje pracę uczniów. Nauczyciel omawia procesy klimatyczne, takiej jak: obieg ciepła, obieg wilgoci i cyrkulacja atmosferyczna. | podręcznik, atlasy, mapy, szkolny słownik, plansze, zdjęcia, Załącznik 1, prezentacja multimedialne (zasób nr 2) | pogadanka, wykład, praca w grupach, ćwiczenia, opis | praca w grupach indywidualna i zbiorowa, praca w grupach metodą aktywizującą uczniów |
Etap podsumowujący | Geografia, wiedza o społeczeństwie | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Nauczyciel podsumowuje zajęcia. Wykorzystuje film (zasób nr 1), by pokazać kilka ekstremalnych zjawisk pogodowych. | film (zasób nr 1) | pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia, opis | praca w grupach indywidualna i zbiorowa |
KARTA PRACY UCZNIA
Załącznik 1.
Uzupełnij poniższą tabelę dla zadanego miejsca w Europie. Następnie zastanów się, w jaki sposób czynniki klimatotwórcze wpływają na klimat tego miejsca.
odległość od mórz i oceanów | |
oświetlenie Ziemi | |
prądy morskie | |
szata roślinna | |
szerokość geograficzna | |
ukształtowanie powierzchni | |
wysokość nad poziomem morza. |