Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Czynniki klimatotwórcze.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • 3.1.: uczeń charakteryzuje wpływ głównych czynników klimatotwórczych na klimat.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • rozumie pojęcia: pogoda i klimat,

  • rozumie, czym zajmuje się meteorologia,

  • zna główne czynniki klimatotwórcze,

  • rozumie wpływ głównych czynników klimatotwórczych na klimat.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • potrafi wymienić i omówić główne czynniki kształtujące klimat,

  • potrafi wyjaśnić dobową zmienność pogody,

  • potrafi wyjaśnić zmienność pogody w cyklu rocznym.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap

wstępny

Geografia,

wiedza o społeczeństwie

porozumiewanie się w języku ojczystym,

umiejętność uczenia się

Nauczyciel pyta, czym różni się pogoda od klimatu. Uczniowie odpowiadają, nauczyciel komentuje odpowiedzi. Pyta, w jakim klimacie uczniowie najchętniej spędziliby najbliższe wakacje. Pyta, jakie czynniki klimatotwórcze mają wpływ na ich wybór (wymienia kilka podstawowych).

atlasy, mapy

pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia, opis

indywidualna i zbiorowa,

praca w grupach

Etap realizacji

Geografia,

wiedza o społeczeństwie

porozumiewanie się w języku ojczystym,

kompetencje informatyczne,

umiejętność uczenia się

Nauczyciel wypisuje na tablicy następujące czynniki klimatotwórcze: szerokość geograficzna, oświetlenie Ziemi, odległość od mórz i oceanów, prądy morskie, ukształtowanie powierzchni, wysokość nad poziomem morza, szata roślinna. Wykorzystuje prezentację multimedialną (zasób nr 2), by omówić wpływ tych czynników na klimat. Następnie dzieli uczniów na kilka grup (w zależności od liczności klasy). Każdej grupie przydziela jedno charakterystyczne miejsce w Europie (np. Mont Blanc, Saint‑Tropez, Petersburg, Madryt, Londyn itp.), a następnie prosi, by uczniowie, korzystając z dostępnych pomocy (np. Internetu, atlasu itp.) uzupełnili tabelę z Załącznika 1. Następnie prosi przedstawiciela z każdej z grup o odczytanie wyników pracy. Nauczyciel komentuje pracę uczniów.

Nauczyciel omawia procesy klimatyczne, takiej jak: obieg ciepła, obieg wilgoci i cyrkulacja atmosferyczna.

podręcznik,

atlasy, mapy,

szkolny słownik, plansze, zdjęcia, Załącznik 1, prezentacja multimedialne (zasób nr 2)

pogadanka, wykład, praca w grupach, ćwiczenia, opis

praca w grupach

indywidualna i zbiorowa,

praca w grupach metodą aktywizującą uczniów

Etap podsumowujący

Geografia,

wiedza o społeczeństwie

porozumiewanie się w języku ojczystym,

kompetencje matematyczne,

kompetencje

informatyczne,

umiejętność uczenia się

Nauczyciel podsumowuje zajęcia. Wykorzystuje film (zasób nr 1), by pokazać kilka ekstremalnych zjawisk pogodowych.

film (zasób nr 1)

pogadanka, praca w grupach,

ćwiczenia, opis

praca w grupach

indywidualna i zbiorowa

KARTA PRACY UCZNIA

Załącznik 1.

Uzupełnij poniższą tabelę dla zadanego miejsca w Europie. Następnie zastanów się, w jaki sposób czynniki klimatotwórcze wpływają na klimat tego miejsca.

odległość od mórz i oceanów

oświetlenie Ziemi

prądy morskie

szata roślinna

szerokość geograficzna

ukształtowanie powierzchni

wysokość nad poziomem morza.

R7LuVnk4D7qMT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 110.00 KB w języku polskim
R2K44gs8MVTSu

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 74.84 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3