Czynniki kształtujące klimat
Czynniki kształtujące klimat
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
potrafi zdefiniować pojęcia: pogoda, meteorologia, klimat,
umie wymienić elementy określające pogodę i klimat: ciśnienie, wiatr, zachmurzenie, nasłonecznienie, temperatura powietrza, opady.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie scharakteryzować czynniki kształtujące klimat,
potrafi wyjaśnić zmienność pogody w cyklu dobowym i rocznym.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, opis, praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, karta pracy ucznia, kserokopie materiałów dla ucznia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przygotowuje środki dydaktyczne, podaje temat lekcji: Czynniki kształtujące klimat.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia pojęcia: pogoda, klimat, meteorologia. Uczniowie wymieniają składniki pogody.
Nauczyciel charakteryzuje procesy klimatyczne: obieg ciepła, obieg wilgoci i cyrkulację atmosferyczną.
Nauczyciel wymienia i omawia geograficzne czynniki kształtujące klimat. Nawiązuje się dyskusja. Uczniowie rozwiązują zadanie z karty pracy ucznia (załącznik 1). Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podkreśla rolę czynników geograficznych w kształtowaniu klimatu. Podsumowuje wyniki uczniów zapisane w zadaniu (karta pracy ucznia). Podaje treść zadania domowego (załącznik).
5. Bibliografia
Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.
Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Jaki wpływ ma dany czynnik geograficzny na kształtowanie się klimatu. Uzupełnij tabelę.
Tabela 1. Geograficzne czynniki klimatu
lp. | geograficzne czynniki klimatu | wpływ na kształtowanie się klimatu |
1 | szerokość geograficzna | |
2 | oświetlenie Ziemi | |
3 | odległość od mórz i oceanów | |
4 | prądy morskie | |
5 | wysokość n.p.m. | |
6 | ukształtowanie terenu | |
7 | szata roślinna | |
8 | pokrywa śnieżna |
b) Zadanie domowe
Napisz definicję pogody i klimatu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak