Czynniki lokalizacji przemysłu
Scenariusz lekcji – Czynniki lokalizacji przemysłu
Cele lekcji
a. Wiadomości
uczeń zna następujące terminy: czynniki lokalizacji przemysłu, rynek zbytu, specjalne strefy ekonomiczne
uczeń zna czynniki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze lokalizacji przemysłu
uczeń zna nazwy i położenie głównych okręgów przemysłowych
uczeń wyjaśnia wpływ czynników lokalizacji na rozmieszczenie przemysłu
uczeń potrafi omówić na wybranych przykładach lokalizację przemysłu
uczeń potrafi podać przykłady lokalizacji przemysłu związane z wybranymi czynnikami (przyrodniczymi, pozaprzyrodniczymi)
uczeń potrafi ocenić, jaki był główny czynnik lokalizacji znanego sobie zakładu przemysłowego
uczeń ocenia wpływ lokalizacji wybranego zakładu przemysłowego na stan środowiska.
Metoda i forma pracy
Formy pracy: praca w grupach
Metody : Karty pracy, praca z podręcznikiem i mapą
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik do geografii „Planeta 3” str. 94 – 95, mapy tematyczne „Polska‑przemysł” w Atlasie geograficznym „Polska, kontynenty, świat” wyd. PPWK „Nowa Era” (tamże str. 41), mapa ogólnogeograficzna Polski, karty pracy.
4. Przebieg lekcji
a. Faza przygotowawcza
część organizacyjna (powitanie uczniów, sprawdzenie obecności)
nauczyciel zadaje pytanie utrwalające wiadomości z poprzedniej lekcji
nauczyciel dzieli klasę na 3 kilkuosobowe grupy wg własnego sposobu
każda grupa wybiera swojego lidera, który jest odpowiedzialny za wywiązanie się zadania
w określonym czasie.
b. Faza realizacyjna
nauczyciel przedstawia klasie temat, który będzie przedmiotem ich rozważań – „Czynniki lokalizacji przemysłu”. Omawia krótko cele lekcji i wymagania, jakie będzie stawiał uczniom po zrealizowaniu tematu, a następnie rozdaje każdej grupie karty pracy
nauczyciel podaje czas na wykonanie zadania (ok. 10 – 15 min.)
uczniowie pracują w grupach (odpowiadają na poszczególne pytania z karty pracy)
nauczyciel kontroluje prace grup, pomaga rozwiązywać problemy
po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup prezentują swoją pracę.
c. Faza podsumowująca
nauczyciel ocenia pracę grup wg własnego sprawdzonego sposobu
nauczyciel zadaje pytanie utrwalające zdobyte wiadomości, np:
wymień czynniki przyrodnicze rozwoju przemysłu
wymień czynniki pozaprzyrodnicze rozwoju przemysłu
jakie sekcje przemysłu są energochłonne?
jakie znasz największe polskie ośrodki przemysłu: (chemicznego, wydobywczego, przetwórstwa surowców , ośrodki hutnictwa metali nieżelaznych)? Co wpłynęło na ich lokalizację?
Bibliografia
Atlas geograficzny– Polska, kontynenty, świat, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.
Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii „Planeta 3” Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk -Straszyn.2004.
Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum, część I i II. SOP Toruń 1999.
Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1982.
Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak,. Gdańsk‑Straszyn 2006.
Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” ,Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk‑Straszyn 2004.
Szubert Mariusz, Podręcznik do geografii „Planeta 3” . Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wyd. M. Rożak Gdańsk‑Straszyn 2004.