Czynniki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa
Czynniki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa
Cele lekcji
Cel ogólny: ukazanie czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych najlepszych dla rozwoju rolnictwa.
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, które czynniki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze decydują o rozwoju rolnictwa,
zna czynniki pozaprzyrodnicze,
zna czynniki przyrodnicze,
charakteryzuje poszczególne czynniki,
wskazuje na mapie poszczególne regiony rolnicze na świecie.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi odróżnić czynniki przyrodnicze od pozaprzyrodniczych,
wskazuje na przykładach wpływ poszczególnych czynników na rozwój rolnictwa w różnych regionach świata,
rozwija umiejętności poznawcze.
c) Postawy
Uczeń:
uczy się pracować w zespole,
bierze aktywny udział w lekcji,
prezentuje własne zdanie.
2. Metoda i forma pracy
Praca indywidualna, praca w grupach, burza mózgów, praca z atlasem, praca z tekstem – ze słownikiem.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, atlas świata, mapa fizyczna świata, arkusze papieru, flamastry, słownik terminów geograficznych (J. Flisa), karta pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i przydziela zadania:
I grupa – Korzystając z dostępnych źródeł, przypomnij pojęcie rolnictwa i określ, czym się zajmuje.
II grupa – Korzystając z dostępnych źródeł, przypomnij pojęcie czynników rozwoju rolnictwa i
podaj ich ogólną klasyfikację.
Czas pracy wynosi około 5 min.
Po upływie czasu przedstawiciele grup podają definicje rolnictwa oraz wymieniają czynniki rozwoju rolnictwa. Podane informacje uczniowie zapisują w zeszytach.
Uczniowie pozostają w tych samych grupach i na arkuszach zapisują pierwsze skojarzenia z czynnikami rozwoju rolnictwa. Jedna grupa ma czynniki przyrodnicze, druga pozaprzyrodnicze.
Nauczyciel proponuje odnieść przedstawione przez uczniów propozycje do konkretnych krajów i regionów świata:
I grupa – Polska i wybrany kraj UE,
II grupa – Ameryka Północna i Afryka.
Po upływie czasu nauczyciel prosi przedstawicieli grup o przedstawienie wniosków, a pozostałych uczniów o zapisanie ich w zeszytach.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie lekcji: nauczyciel rozdaje karty pracy i prosi o wykonanie polecenia z karty pracy (załącznik 1).
5. Bibliografia
Czaińska Z., Wojtkowicz Z., Aktywne metody w edukacji geograficznej, SOP, Toruń 2000.
Flis J., Słownik terminów geograficznych, WSiP, Warszawa 1997.
Grabowska B., Oleszczuk Cz., Człowiek gospodarzem przestrzeni geograficznej. Zeszyt ćwiczeń dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, SOP Toruń 2003.
Wideński M., Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Ortus, Olsztyn 2005.
Wład P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Zadanie
Wpisz znak (+) w rubrykę, gdy uznasz, że czynnik rozwoju rolnictwa jest sprzyjający.
Region geograficzny | Czynniki przyrodnicze rozwoju rolnictwa | ||||
Klimat | Okres wegetacyjny | Gleby | Ukształtowanie powierzchni | Zasoby wodne | |
Nizina Węgierska | |||||
Kalifornia | |||||
Nizina Chińska | |||||
Półwysep Labradorski | |||||
Nizina Amazonki |
b) Zadanie domowe
Który z regionów podanych w karcie pracy jest najlepszy pod względem rolniczym i dlaczego?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy II.