Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czynniki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa

Cele lekcji

Cel ogólny: ukazanie czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych najlepszych dla rozwoju rolnictwa.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, które czynniki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze decydują o rozwoju rolnictwa,

  • zna czynniki pozaprzyrodnicze,

  • zna czynniki przyrodnicze,

  • charakteryzuje poszczególne czynniki,

  • wskazuje na mapie poszczególne regiony rolnicze na świecie.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi odróżnić czynniki przyrodnicze od pozaprzyrodniczych,

  • wskazuje na przykładach wpływ poszczególnych czynników na rozwój rolnictwa w różnych regionach świata,

  • rozwija umiejętności poznawcze.

c) Postawy

Uczeń:

  • uczy się pracować w zespole,

  • bierze aktywny udział w lekcji,

  • prezentuje własne zdanie.

2. Metoda i forma pracy

Praca indywidualna, praca w grupach, burza mózgów, praca z atlasem, praca z tekstem – ze słownikiem.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, atlas świata, mapa fizyczna świata, arkusze papieru, flamastry, słownik terminów geograficznych (J. Flisa), karta pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i przydziela zadania:

I grupa – Korzystając z dostępnych źródeł, przypomnij pojęcie rolnictwa i określ, czym się zajmuje.

II grupa – Korzystając z dostępnych źródeł, przypomnij pojęcie czynników rozwoju rolnictwa i

podaj ich ogólną klasyfikację.

Czas pracy wynosi około 5 min.

Po upływie czasu przedstawiciele grup podają definicje rolnictwa oraz wymieniają czynniki rozwoju rolnictwa. Podane informacje uczniowie zapisują w zeszytach.

Uczniowie pozostają w tych samych grupach i na arkuszach zapisują pierwsze skojarzenia z czynnikami rozwoju rolnictwa. Jedna grupa ma czynniki przyrodnicze, druga pozaprzyrodnicze.

Nauczyciel proponuje odnieść przedstawione przez uczniów propozycje do konkretnych krajów i regionów świata:

I grupa – Polska i wybrany kraj UE,

II grupa – Ameryka Północna i Afryka.

Po upływie czasu nauczyciel prosi przedstawicieli grup o przedstawienie wniosków, a pozostałych uczniów o zapisanie ich w zeszytach.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie lekcji: nauczyciel rozdaje karty pracy i prosi o wykonanie polecenia z karty pracy (załącznik 1).

5. Bibliografia

  1. Czaińska Z., Wojtkowicz Z., Aktywne metody w edukacji geograficznej, SOP, Toruń 2000.

  2. Flis J., Słownik terminów geograficznych, WSiP, Warszawa 1997.

  3. Grabowska B., Oleszczuk Cz., Człowiek gospodarzem przestrzeni geograficznej. Zeszyt ćwiczeń dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, SOP Toruń 2003.

  4. Wideński M., Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Ortus, Olsztyn 2005.

  5. Wład P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Zadanie

Wpisz znak (+) w rubrykę, gdy uznasz, że czynnik rozwoju rolnictwa jest sprzyjający.

Region geograficzny

Czynniki przyrodnicze rozwoju rolnictwa

Klimat

Okres wegetacyjny

Gleby

Ukształtowanie

powierzchni

Zasoby

wodne

Nizina Węgierska

Kalifornia

Nizina Chińska

Półwysep Labradorski

Nizina Amazonki

b) Zadanie domowe

Który z regionów podanych w karcie pracy jest najlepszy pod względem rolniczym i dlaczego?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy II.

RnHmjRxr7WCMm

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 120.68 KB w języku polskim
RDZu7qhhgnnIM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.50 KB w języku polskim