Czytajmy razem
Czytajmy razem
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
wie, jakie są zalety czytania książek
wie, na czym polega akcja „czytamy razem”
b) Umiejętności
Uczeń :
wymienia zalety czytania książek
opowiada o swojej ulubionej książce
wymyśla formę imprezy, która mogłaby propagować akcję czytania książek
układa pytania
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem
Prezentacja
Rozmowa
Praca indywidualna, grupowa i zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, książki przyniesione przez uczniów
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prosi uczniów, aby zaprezentowali przyniesione przez siebie książki: podali autora, tytuł i temat książki.
Każdy uczeń podaje argumenty, dlaczego warto jego książkę przeczytać. Wyjaśnia, dlaczego jest to jego ulubiona książka.
Uczniowie uzasadniają swój wybór, nauczyciel zapisuje różne argumenty na tablicy:
- pokazuje inny świat
- opowiada o niezwykłych wydarzeniach
- pokazuje wspaniałych bohaterów
- pozwala przeżyć ciekawe przygody wraz z bohaterami
- pozwala zapomnieć o codzienności
Uczniowie wybierają książkę, która chcieliby przeczytać, zachęceni sposobem zaprezentowania jej.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa ma za zadanie rozstrzygnąć kwestię, czy warto czytać książki i czy powinno się propagować tę formę spędzania wolnego czasu. Grupa powinna podać jak najwięcej argumentów.
Uczniowie przedstawią wyniki swoich prac. Podczas prezentacji uczniowie zastanawiają się, czy czytanie książek może być bardziej atrakcyjne od innych form spędzania wolnego czasu, np. oglądania filmów, jazdy na rowerze. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na ten temat.
Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa ma za zadanie zaproponować imprezę, która będzie propagowała czytanie książek wśród młodych ludzi. Uczniowie powinni określić, jaki to będzie rodzaj akcji: jedno, czy wielorazowy, gdzie będzie się ona odbywać, kogo można zaprosić do udziału, jakie książki wybrać, aby zachęcić ludzi do czytania. Uczniowie otrzymują też kartki i flamastry, którymi rysują plakat reklamujący akcję.
Grupy prezentują swoje pomysły. Pozostali uczniowie oceniają, czy chcieliby w takiej akcji wziąć udział, czy ich zdaniem osiągnęłaby ona zamierzony cel.
Uczniowie czytają w podręczniku tekst „Cała Polska czyta dzieciom” i dopowiadają na pytania: Co było celem akcji?, Gdzie odbywała się impreza i jak przebiegała?, Czy zdaniem uczniów była atrakcyjna?, Czy osiągnęła swój cel?
c) Faza podsumowująca
Uczniowie pracują indywidualnie: wcielają się w rolę dziennikarzy, którzy mają przeprowadzić wywiad z organizatorami imprezy „Czytajmy razem”.
Uczniowie prezentują swoje prace.
5. Bibliografia
A. Łuczak, A. Murdzek, Między nami. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Wciel się w rolę swojego ulubionego pisarza. Napisz wypowiedź z jego punktu widzenia, zachęcającą młodych ludzi do czytania książek. Odwołaj się do treści „swoich” utworów.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak