Czytajmy razem

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • wie, jakie są zalety czytania książek

  • wie, na czym polega akcja „czytamy razem”

b) Umiejętności

Uczeń :

  • wymienia zalety czytania książek

  • opowiada o swojej ulubionej książce

  • wymyśla formę imprezy, która mogłaby propagować akcję czytania książek

  • układa pytania

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem

Prezentacja

Rozmowa

Praca indywidualna, grupowa i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, książki przyniesione przez uczniów

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi uczniów, aby zaprezentowali przyniesione przez siebie książki: podali autora, tytuł i temat książki.

Każdy uczeń podaje argumenty, dlaczego warto jego książkę przeczytać. Wyjaśnia, dlaczego jest to jego ulubiona książka.

Uczniowie uzasadniają swój wybór, nauczyciel zapisuje różne argumenty na tablicy:

- pokazuje inny świat

- opowiada o niezwykłych wydarzeniach

- pokazuje wspaniałych bohaterów

- pozwala przeżyć ciekawe przygody wraz z bohaterami

- pozwala zapomnieć o codzienności

Uczniowie wybierają książkę, która chcieliby przeczytać, zachęceni sposobem zaprezentowania jej.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa ma za zadanie rozstrzygnąć kwestię, czy warto czytać książki i czy powinno się propagować tę formę spędzania wolnego czasu. Grupa powinna podać jak najwięcej argumentów.

Uczniowie przedstawią wyniki swoich prac. Podczas prezentacji uczniowie zastanawiają się, czy czytanie książek może być bardziej atrakcyjne od innych form spędzania wolnego czasu, np. oglądania filmów, jazdy na rowerze. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na ten temat.

Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa ma za zadanie zaproponować imprezę, która będzie propagowała czytanie książek wśród młodych ludzi. Uczniowie powinni określić, jaki to będzie rodzaj akcji: jedno, czy wielorazowy, gdzie będzie się ona odbywać, kogo można zaprosić do udziału, jakie książki wybrać, aby zachęcić ludzi do czytania. Uczniowie otrzymują też kartki i flamastry, którymi rysują plakat reklamujący akcję.

Grupy prezentują swoje pomysły. Pozostali uczniowie oceniają, czy chcieliby w takiej akcji wziąć udział, czy ich zdaniem osiągnęłaby ona zamierzony cel.

Uczniowie czytają w podręczniku tekst „Cała Polska czyta dzieciom” i dopowiadają na pytania: Co było celem akcji?, Gdzie odbywała się impreza i jak przebiegała?, Czy zdaniem uczniów była atrakcyjna?, Czy osiągnęła swój cel?

c) Faza podsumowująca

Uczniowie pracują indywidualnie: wcielają się w rolę dziennikarzy, którzy mają przeprowadzić wywiad z organizatorami imprezy „Czytajmy razem”.

Uczniowie prezentują swoje prace.

5. Bibliografia

A. Łuczak, A. Murdzek, Między nami. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

Wciel się w rolę swojego ulubionego pisarza. Napisz wypowiedź z jego punktu widzenia, zachęcającą młodych ludzi do czytania książek. Odwołaj się do treści „swoich” utworów.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1Ep12on0BJiN

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 94.76 KB w języku polskim
R9AjZ0TqDLk7P

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim