Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czytamy mapę samochodową

Cele lekcji

Cel ogólny

Czytanie i posługiwanie się mapą samochodową.

Wiadomości

Uczeń:

  • zna definicję mapy samochodowej,

  • wymienia cechy mapy samochodowej i turystycznej,

  • wyjaśnia, do czego służą i co oznaczają sygnatury na mapach samochodowych.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zaplanować trasę wycieczki,

  • znaleźć wybrany obiekt na mapie,

  • posługiwać się mapą samochodową,

  • ocenić przydatność map samochodowych,

  • wykazać zasady przedstawienia obiektów turystycznych na mapie.

c) Postawy

Uczeń:

  • współpracuje w grupie,

  • bierze czynny udział w lekcji.

Metoda i forma pracy

praca z mapą, pogadanka, praca grupowa, praca indywidualna

Środki dydaktyczne

podręcznik, mapa samochodowa, linijka, ołówek

Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, przedstawienie celów lekcji.

Nauczyciel wprowadza w temat, proponując podróż z mapą w ręku.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel prosi o zdefiniowanie własnymi słowami pojęcia „mapa samochodowa”.

Następnie sam wyjaśnia definicję i podaje uczniom: „Mapa samochodowa jest to szczególny rodzaj mapy, zawierający treści ważne dla kierowców samochodowych i rowerzystów”.

Każdy uczeń powinien przynieść na lekcję mapę samochodową. Wskazane jest, aby nauczyciel dysponował kilkoma mapami dodatkowymi dla tych, którzy jej nie posiadają. Z jedną mapą może pracować dwóch uczniów.

Nauczyciel zapowiada, że będziemy podróżować samochodem z Tarnowa do Nowego Sącza, ale zanim opracujemy plan podróży i wyruszymy, trzeba zapoznać się z legendą mapy.

Pierwszym zadaniem uczniów jest przeczytanie i wyjaśnienie znaków znajdujących się w legendzie.

Następnie nauczyciel poleca uczniom opracowanie planu swojej podróży. W czasie tej pracy mają za zadanie zwrócić uwagę na to, jaką drogą jadą, jakie miejscowości mijają, w którym kierunku jadą? Na wykonanie tego zadania uczniowie mają ok. 10 min.

Po upływie tego czasu nauczyciel rozdaje kartę pracy i prosi o jej wypełnienie (załącznik).

c) Faza podsumowująca

Po upływie ok. 10 min. nauczyciel prosi o odczytanie odpowiedzi na zadane wcześniej pytania, weryfikuje błędy i ocenia pracę uczniów.

Bibliografia

mapa samochodowa Polski

Załączniki

a) Karta pracy ucznia

  1. Oblicz, ile kilometrów musiałeś przejechać?

  2. Przez jakie miejscowości jechałeś?

  3. Jakie numery mają drogi, przez które jechałeś?

  4. Wzdłuż jakiego zbiornika jechałeś?

  5. Czy mijałeś jakieś ciekawe obiekty, jeśli tak to jakie?

b) Zadanie domowe

Opisz swoją podróż z wybranego miejsca w Polsce do Lublina (na podstawie mapy samochodowej), zwracając uwagę na numery i rodzaj dróg, mijane miejscowości, obiekty, kierunek drogi.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1WY9zU4PPf4U

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 78.06 KB w języku polskim
RsvQ2O4uTPuAM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim