Czytamy mapę samochodową
Czytamy mapę samochodową
Cele lekcji
Cel ogólny
Czytanie i posługiwanie się mapą samochodową.
Wiadomości
Uczeń:
zna definicję mapy samochodowej,
wymienia cechy mapy samochodowej i turystycznej,
wyjaśnia, do czego służą i co oznaczają sygnatury na mapach samochodowych.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
zaplanować trasę wycieczki,
znaleźć wybrany obiekt na mapie,
posługiwać się mapą samochodową,
ocenić przydatność map samochodowych,
wykazać zasady przedstawienia obiektów turystycznych na mapie.
c) Postawy
Uczeń:
współpracuje w grupie,
bierze czynny udział w lekcji.
Metoda i forma pracy
praca z mapą, pogadanka, praca grupowa, praca indywidualna
Środki dydaktyczne
podręcznik, mapa samochodowa, linijka, ołówek
Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, przedstawienie celów lekcji.
Nauczyciel wprowadza w temat, proponując podróż z mapą w ręku.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi o zdefiniowanie własnymi słowami pojęcia „mapa samochodowa”.
Następnie sam wyjaśnia definicję i podaje uczniom: „Mapa samochodowa jest to szczególny rodzaj mapy, zawierający treści ważne dla kierowców samochodowych i rowerzystów”.
Każdy uczeń powinien przynieść na lekcję mapę samochodową. Wskazane jest, aby nauczyciel dysponował kilkoma mapami dodatkowymi dla tych, którzy jej nie posiadają. Z jedną mapą może pracować dwóch uczniów.
Nauczyciel zapowiada, że będziemy podróżować samochodem z Tarnowa do Nowego Sącza, ale zanim opracujemy plan podróży i wyruszymy, trzeba zapoznać się z legendą mapy.
Pierwszym zadaniem uczniów jest przeczytanie i wyjaśnienie znaków znajdujących się w legendzie.
Następnie nauczyciel poleca uczniom opracowanie planu swojej podróży. W czasie tej pracy mają za zadanie zwrócić uwagę na to, jaką drogą jadą, jakie miejscowości mijają, w którym kierunku jadą? Na wykonanie tego zadania uczniowie mają ok. 10 min.
Po upływie tego czasu nauczyciel rozdaje kartę pracy i prosi o jej wypełnienie (załącznik).
c) Faza podsumowująca
Po upływie ok. 10 min. nauczyciel prosi o odczytanie odpowiedzi na zadane wcześniej pytania, weryfikuje błędy i ocenia pracę uczniów.
Bibliografia
mapa samochodowa Polski
Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Oblicz, ile kilometrów musiałeś przejechać?
Przez jakie miejscowości jechałeś?
Jakie numery mają drogi, przez które jechałeś?
Wzdłuż jakiego zbiornika jechałeś?
Czy mijałeś jakieś ciekawe obiekty, jeśli tak to jakie?
b) Zadanie domowe
Opisz swoją podróż z wybranego miejsca w Polsce do Lublina (na podstawie mapy samochodowej), zwracając uwagę na numery i rodzaj dróg, mijane miejscowości, obiekty, kierunek drogi.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak