Czytamy teksty urzędowe
Wstęp
Styl to pojęcie bardzo szerokie, odnoszące się do architektury, literatury, malarstwa, muzyki czy mody. Styl językowy to sposób wyrażania określonej treści poprzez dobór środków językowych, charakterystyczny dla autora, kierunku, gatunku literackiego, dzieła lub okresu.
Pojęcie stylu łączy się z zagadnieniem oficjalnej i nieoficjalnej odmiany języka. Do oficjalnej należy na przykład styl urzędowy, do nieoficjalnej styl potoczny.
Ze stylem urzędowym zetkniesz się wiele razy w dorosłym życiu, kiedy będziesz musiał napisać podanie, pismo do urzędu lub CVCV i list motywacyjny.
![Zdjęcie przedstawia kilka postaci siedzących przy biurku. Wszyscy są ubrani elegancko. Naprzeciwko widza siedzą cztery osoby – dwie kobiety i dwóch mężczyzn. Rozmawiają z kobietą siedzącą po drugiej stronie biurka. Ma kasztanowe włosy zaplecione w warkocz i szarą marynarkę. Najprawdopodobniej zdjęcie przedstawia rozmowę kwalifikacyjną.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RCbxOMm22b4OH/2/2BspIciWGxAgsDuVCcOWlWwDugv7guul.jpg)
rozpoznasz teksty napisane w stylu urzędowym;
rozpoznasz cechy stylu urzędowego;
zredagujesz teksty urzędowe oraz CV;
rozpoznasz w tekście cechy stylu kolokwialnego i zamienisz na styl oficjalny.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń:
doskonali umiejętność rozumienia tekstu pisanego i słuchanego w zakresie stylu urzędowego,
nabywa umiejętności tworzenia w odpowiedniej formie pism formalnych w kontekście związanym z przyszłą aktywnością zawodową, zyskując świadomość zmienności języka i sposobów porozumiewania się w zależności od kontekstu,
przygotowuje się do skutecznego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym.
CZYTAMY TEKSTY URZĘDOWE – audiobook
Rozdziały:
Cechy stylu urzędowego – porady
Prawnik i urzędnik o swojej pracy
Piszemy CV
Notatka dla prowadzącego:
Przed rozpoczęciem pracy z audiobookiem, możesz skorzystać z przygotowanego scenariusza lekcji, który pokazuje, jak włączyć materiały multimedialne w tok lekcji.
Podczas słuchania i czytania tekstów audiobooka zwróć uwagę na słownictwo stosowane w tekstach urzędowych. Zastanów się, czemu tak ważne jest stosowanie poprawnych form językowych.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1LWeyDcq9Amt/2/Takv0O7HzbOIdhkbN70TwPZXYUORuKRF.jpg)
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/Pv6iHOaBO
Czytamy teksty urzędowe
Rozdział 1
Cechy stylu urzędowego – porady
Nagranie przedstawia cechy stylu urzędowego oraz znaczenie przestrzegania jego reguł.
Styl urzędowy należy do oficjalnej odmiany języka. Ludzie posługują się nim często w sytuacjach społecznych, urzędowych i zawodowych. Styl ten stosujesz, kiedy na przykład:
- piszesz podanie o przyjęcie do nowej szkoły,
- piszesz pismo ze skargą do spółdzielni mieszkaniowej,
- składasz wniosek do sądu,
- piszesz list motywacyjny lub podanie o pracę,
- piszesz cv (curriculum vitae), czyli swój życiorys,
- piszesz pismo do urzędu z prośbą o wyjaśnienie sprawy.
Cechy stylu urzędowego to:
• stosowanie czasowników w 1 osoby liczby pojedynczej (np. zwracam się, ukończyłem);
• stosowanie nieosobowych form czasownika (np.: zrobiono, otwarto, poproszono);
• podział tekstu na akapity, paragrafy, punkty, podpunkty, stosowanie wyliczeń, np.:
§ 1, Punkt 1, Punkt 1a;
• stosowanie ustalonych formuł, np.:
Zwracam się z uprzejmą prośbą…,
Piszę w nawiązaniu do ogłoszenia, które pojawiło się…,
Liczę na pozytywne rozpatrzenie mojego podania,
Pismo moje nawiązuje do…,
Z wyrazami szacunku,
Wnoszę o stwierdzenie nabycia/zbycia…,
Niżej podpisani,
Zgodnie z Artykułem… wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych,
Niniejszy,
Uprasza się;
• częste stosowanie strony biernej, np.:
- Zostały przedstawione,
- Są wprowadzone,
- Nie są przestrzegane;
• zwięzłość i precyzja przekazu;
• niewystępowanie obrazowania i wyrażeń o charakterze emocjonalnym, np.:
- Nieodpowiednio mnie potraktowano – zamiast: Było mi bardzo przykro, gdyż pani w sklepie była niemiła,
- Z poważaniem – zamiast: Ciepło pozdrawiam,
- Wnoszę o rozpatrzenie wniosku – zamiast: Serdecznie poproszę o rozważenie, czy moje zapytanie jest poprawne.
Stosowanie powyższych zasad jest bardzo istotne i świadczy o naszym obyciu i kulturze społecznej.
Rozdział 2
Prawnik i urzędnik o swojej pracy
Nagranie zawiera omówione zasady stosowania stylu urzędowego w pracy prawnika oraz wypowiedź urzędnika o tym, jak powinno wyglądać pismo urzędowe.
Prawnik
Z czym muszą się zmagać początkujący prawnicy, kiedy rozpoczynają swoją przygodę z prawem i pismami urzędowymi?
Adept prawa ma przed sobą wiele wyzwań. związanych nie tylko z etyką zawodową, wielością przepisów i kodeksów, które musi opanować, ale także z zasadami poprawnego tworzenia pism prawniczych. O czym zatem musi pamiętać?
Po pierwsze o tym, że takie pismo jest jego wizytówką i świadczy o jego kompetencjach i przygotowaniu do zawodu. Ważne jest więc, aby było poprawne merytorycznie i zawierało niezbędne elementy. Jakie to elementy?
Istotna jest graficzna strona pisma i logiczne uporządkowanie wypowiedzi. Tekst musi być przejrzysty i czytelny. Konieczne jest podanie daty i miejsca sporządzenia pisma, wskazanie adresata i nadawcy oraz prawidłowe zatytułowanie. Należy stosować akapity, paragrafy i punkty.
Co jest jeszcze istotne?
Należy pamiętać o podaniu odpowiednich odwołań do kodeksów i akt sprawy.
Na zakończenie – na co jeszcze warto zwrócić uwagę?
Precyzja, odpowiedzialność za sprawę i klarowność pisma. Sąd, adwokat, prokurator, wnioskodawca muszą mieć możliwość szybkiego odnalezienia sprawdzonych informacji.
Urzędnik
Wielu ludzi pyta, co powinno zawierać dobrze skonstruowane pismo do urzędu. Oto podstawowe elementy i zasady:
— musi zawierać nagłówek, datę i miejscowość;
— należy podać imię i nazwisko nadawcy, nazwę firmy, adres, telefon, pieczęć, adres e‑mail;
— trzeba podać dane adresata (tytuł zawodowy, naukowy, imię, nazwisko, adres);
— należy wskazać datę i miejsce sporządzenia pisma;
— jeśli został przydzielony numer sprawy – zawsze trzeba go podać;
— należy krótko i w jasny sposób przedstawić zagadnienie, o którym będziemy pisać;
— trzeba podpisać się własnoręcznie;
— teżeli pismo zawiera załączniki, trzeba je wyszczególnić.
Tak skonstruowane pismo pozwoli szybciej załatwić sprawę urzędową.
Rozdział 3
Piszemy CV
Nagranie zawiera wypowiedzi pracodawców na temat różnych poprawnych i niepoprawnych cv dołączonych do podania o pracę.
CV – to skrót od słów curriculum vitae – czyli bieg, przebieg życia. Jest to pismo użytkowe, które dołączamy do podania o pracę na danym stanowisku. Jego zadaniem jest zwięzłe, klarowne i wyczerpujące poinformowanie przyszłego pracodawcy o przebiegu naszej edukacji i kariery zawodowej.
Zamieściłem ostatnio ogłoszenie, że poszukuję kucharza do mojej nowej restauracji w centrum Gdańska. Przyszło wiele odpowiedzi i wiele CV. Muszę przyznać, że kilka z nich było imponujących: świetne, profesjonalne zdjęcia osób schludnie wyglądających i uśmiechniętych. Nagłówki poszczególnych sekcji – dane osobiste, przebieg wykształcenia, kariera zawodowa, umiejętności, języki, cechy i zainteresowania zostały dobrze wyodrębnione i jasno sformułowane. Niektóre jednak były nieczytelne, te z błędami ortograficznymi i językowymi od razu odrzucałem. Brakowało zdjęć, nie wszyscy też pamiętali o klauzuliklauzuli o przetwarzaniu danych osobowych. Nie były też własnoręcznie podpisane.
Jestem kadrowcemkadrowcem w naszej firmie od wielu lat. Widziałam w życiu niejedno cv. Wielu ludzi zapomina o najprostszych zasadach, nawet o podaniu numeru telefonu! Ważne jest podanie przebiegu edukacji i kariery zawodowej w odwróconym porządku chronologicznymporządku chronologicznym, czyli od ostatniego (obecnego) zatrudnienia. Często autorzy cv nie podają stopnia opanowania języka lub umiejętności komputerowych, to utrudnia selekcję potencjalnych kandydatów. Chociaż zdarzają się cv idealnie czytelne, konkretne, zachęcające do podjęcia współpracy.
Wielu ludzi nie pamięta, że swoje CV powinno zawsze dostosować do konkretnego ogłoszenia i stanowiska pracy, w mojej firmie reklamowej nie potrzebuję dowiadywać się, że kandydat umie obsługiwać dźwig lub sadzić tulipany w szklarniach, praca przy zbiorze czereśni nie jest też szczególnie istotna. Doceniam, kiedy piszący cv podaje ciekawe zainteresowania i cechy charakteru, ważne w pracy w agencji reklamowej to na przykład kreatywność, umiejętność pracy w zespole, zainteresowanie malarstwem, literaturą, nowoczesnymi technologiami.
Zapamiętaj, twoje CV powinno być czytelne, przemyślane i dostosowane do konkretnego stanowiska pracy.
Wynotuj najważniejsze cechy języka urzędowego.
Wypisz najważniejsze cechy pisma urzędowego.
Jakie błędy popełniają ludzie piszący cv?
Podsumowanie
Styl urzędowy, obok potocznego, naukowego, artystycznego, retorycznego i publicystycznego, należy do kategorii stylów funkcjonalnych. Spotykamy go w pismach o charakterze urzędowym: aktach prawnych, pismach administracyjnych, podaniach, protokołach, wezwaniach, zarządzeniach. Charakteryzuje się zwięzłym, zwartym i jasnym językiem, którego trzeba się nauczyć. Dysponuje gotowymi zwrotami i formułami. Najważniejszymi cechami tego stylu jest kategoryczność, oddziaływanie na odbiorcę, skłonienie go do odpowiednich działań, bezosobowy charakter, oficjalność.
PRACA DOMOWA
Stwórz cv do załączonego ogłoszenia o pracę.
![W ramce zamieszczono pracę domową. Polecenie pracy domowej jest następujące: „Stwórz CV do załączonego ogłoszenia o pracę.”. Pod poleceniem znajduje się treść ogłoszenia.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1VIZhGKFBD3K/2/1KC1OMLLykl2rUGhmEh1UmrsIA9GyILz.jpg)
Ćwiczenia
W przypadku braku możliwości rozwiązania zadania z klawiatury lub trudności z odczytem przez czytnik ekranu skorzystaj z innej wersji zadania.
W podanym piśmie brakuje elementów. Wybierz brakujące fragmenty i dopasuj je do pustych miejsc.
Prośbę moją motywuję, PODANIE, Zwracam się z uprzejmą prośbą o przyjęcie, Sz.P., Warszawa, 23.10.2017 r., Z wyrazami szacunku
Warszawa, ................................................................................................
Jan KowalskiUl. Niedźwiedzia 29/1501-003 ................................................................................................
................................................................................................ Krzysztof Wędka Dyrektor I L.O. im. Jana Matejki w Zabawicach
................................................................................................
................................................................................................ mnie w poczet uczniów Liceum im. Matejki. Zawsze chciałem uczyć się w szkole z tak dobrymi tradycjami. ................................................................................................ świetnymi wynikami w nauce oraz osiągnięciami w konkursach ogólnopolskich z fizyki i biologii. Ponadto interesuję się teatrem i chętnie zasilę szeregi Koła Teatralnego.Uprzejmie proszę o pozytywne rozpatrzenie mojego podania.
................................................................................................ , Jan Kowalski
W podanym piśmie brakuje elementów. Wybierz brakujące fragmenty i dopasuj je do pustych miejsc.
PODANIE, Warszawa, Warszawa, Prośbę moją motywuję, Prośbę moją motywuję, Z wyrazami szacunku, Sz.P., PODANIE, Z wyrazami szacunku, Prośbę moją motywuję, 23.10.2017 r., Prośbę moją motywuję, PODANIE, Prośbę moją motywuję, PODANIE, Sz.P., Sz.P., Sz.P., Sz.P., 23.10.2017 r., 23.10.2017 r., Zwracam się z, Z wyrazami szacunku, Zwracam się z, Prośbę moją motywuję, Zwracam się z, PODANIE, 23.10.2017 r., Zwracam się z, Z wyrazami szacunku, Zwracam się z, Warszawa, 23.10.2017 r., Sz.P., Warszawa, Zwracam się z, PODANIE, 23.10.2017 r., Z wyrazami szacunku, Prośbę moją motywuję, Sz.P., PODANIE, Z wyrazami szacunku, Zwracam się z, Warszawa, Warszawa, Z wyrazami szacunku, 23.10.2017 r., Warszawa
Warszawa, ................................................
Jan Kowalski
Ul. Niedźwiedzia 29/15
01-003 ................................................
................................................ Krzysztof Wędka
Dyrektor I L.O. im. Jana Matejki
w Zabawicach
................................................
................................................ uprzejmą prośbą o przyjęcie mnie w poczet uczniów Liceum im. Matejki. Zawsze chciałem uczyć się w szkole z tak dobrymi tradycjami. ................................................ świetnymi wynikami w nauce oraz osiągnięciami w konkursach ogólnopolskich z fizyki i biologii. Ponadto interesuję się teatrem i chętnie zasilę szeregi Koła Teatralnego.
Uprzejmie proszę o pozytywne rozpatrzenie mojego podania.
................................................ ,
Jan Kowalski
Dobierz odpowiednie zwroty z podanego zbioru, aby zamienić styl kolokwialny na urzędowy.
{}
{} {}
{}
{}
{} {} {}
Dobierz odpowiednie zwroty z podanego zbioru, aby zamienić styl kolokwialny na urzędowy.
Szanowny Panie Dyrektorze, Szanowny Panie Dyrektorze, Zwracam się z prośbą o…, malarstwo, sztuka, kuchnia włoska, gotowanie, kulinaria, sport, zdrowy styl życia, Zwracam się z prośbą o reakcję w sprawie łamania regulaminu ciszy nocnej..., kuchnia włoska, gotowanie, kulinaria, Zwracam się z prośbą o ustalenie spadku po zmarłej matce, kuchnia włoska, gotowanie, kulinaria, sport, zdrowy styl życia, Zwracam się z prośbą o…, Zwracam się z prośbą o ustalenie spadku po zmarłej matce, Zwracam się z prośbą o reakcję w sprawie łamania regulaminu ciszy nocnej..., malarstwo, sztuka, wędkarstwo, Szanowny Panie Dyrektorze, Zwracam się z prośbą o ustalenie spadku po zmarłej matce, Zwracam się z prośbą o ustalenie spadku po zmarłej matce, malarstwo, sztuka, sport, zdrowy styl życia, Zwracam się z prośbą o…, wędkarstwo, kuchnia włoska, gotowanie, kulinaria, Szanowny Panie Dyrektorze, Zwracam się z prośbą o ustalenie spadku po zmarłej matce, sport, zdrowy styl życia, kuchnia włoska, gotowanie, kulinaria, wędkarstwo, Zwracam się z prośbą o reakcję w sprawie łamania regulaminu ciszy nocnej..., kuchnia włoska, gotowanie, kulinaria, Szanowny Panie Dyrektorze, sport, zdrowy styl życia, Szanowny Panie Dyrektorze, Szanowny Panie Dyrektorze, sport, zdrowy styl życia, wędkarstwo, Zwracam się z prośbą o…, kuchnia włoska, gotowanie, kulinaria, wędkarstwo, wędkarstwo, kuchnia włoska, gotowanie, kulinaria, malarstwo, sztuka, wędkarstwo, Zwracam się z prośbą o reakcję w sprawie łamania regulaminu ciszy nocnej..., Zwracam się z prośbą o reakcję w sprawie łamania regulaminu ciszy nocnej..., malarstwo, sztuka, Szanowny Panie Dyrektorze, malarstwo, sztuka, Zwracam się z prośbą o ustalenie spadku po zmarłej matce, Zwracam się z prośbą o…, wędkarstwo, Zwracam się z prośbą o reakcję w sprawie łamania regulaminu ciszy nocnej..., Zwracam się z prośbą o…, sport, zdrowy styl życia, Zwracam się z prośbą o reakcję w sprawie łamania regulaminu ciszy nocnej..., Zwracam się z prośbą o reakcję w sprawie łamania regulaminu ciszy nocnej..., Zwracam się z prośbą o ustalenie spadku po zmarłej matce, Zwracam się z prośbą o…, Zwracam się z prośbą o…, sport, zdrowy styl życia, Zwracam się z prośbą o ustalenie spadku po zmarłej matce, malarstwo, sztuka, malarstwo, sztuka
1. Witaj Dyrektorze Firmy!
......................................................................................................................................................................
Nie chcę zawracać Ci głowy, ale mam sprawę.
......................................................................................................................................................................
2. ZAINTERESOWANIA:
– LUBIĘ ŁOWIĆ SZCZUPAKI I LINY,
......................................................................................................................................................................
– GOTUJĘ ŻONIE RÓŻNE WŁOSKIE RZECZY,
......................................................................................................................................................................
– BIEGAM, GANIAM NA SIŁKĘ, JEM SUPLEMENTY,
......................................................................................................................................................................
– RÓŻNE OBRAZY MALARZY.
......................................................................................................................................................................
3. Chcę, żeby sąd przyznał mi spadek po matce.
......................................................................................................................................................................
4. Pod moimi oknami Droga Spółdzielnio hałasują i bawią się nastolatki, co mnie denerwuje.
......................................................................................................................................................................
Do podanych pytań, dobierz jedną, poprawną odpowiedź zgodną z tekstami nagrania.
klarowność, fantazja, precyzja., o porządku chronologicznym., o podaniu znajomości języka obcego., o odwróconej chronologii., podpis dyrektora placówki., poczucie humoru, przejrzystość, precyzja., czytelność, precyzja, poprawność., pieczęć., klauzulę o ochronie danych osobowych.
1. Co jest najważniejsze, kiedy tworzymy pismo w stylu urzędowym? ...................................................................................... .
2. O czym należy pamiętać, kiedy podajemy przebieg kariery zawodowej w cv? ...................................................................................... .
3. Co należy umieścić na końcu cv? ...................................................................................... .
Słowniczek
(gr. chronos – czas i logos – słowo, nauka) kolejność następowania po sobie wydarzeń lub zjawisk
(łac. bieg, przebieg życia) życiorys zawodowy, pisany przez osobę ubiegającą się o pracę, w którym podaje się dane osobowe, wykształcenie, doświadczenie
(fr. cadre – rama, zarys) urzędnik pracujący w biurze kadr, zajmujący się między innymi ewidencją, naborem pracowników
(łac. clausula – zakończenie, zamknięcie) zastrzeżenie, postanowienie lub warunek w umowie. Umieszcza się je w kontraktach, aby sprecyzować prawa i obowiązki stron danej umowy
(łac. colloquium – rozmowa) wyraz lub wyrażenie niedbałe, używane w swobodnej, potocznej mowie
Powrót do e‑podręcznika
E‑podręcznik „Kultura odmienia”
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/131144/v/latest/t/student-canon
2.3.1.2. Czytamy teksty urzędowe
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/131144/v/latest/t/student-canon/m/j0000007V8B1v50