Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Kamila Chybińska

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa II

2. Przedmiot

spec_funkcjonowanie osobiste i społeczne

3. Temat zajęć

Dbamy o ekologię

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat zgodny z podstawą programową

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Wykorzystanie technologii TIK wpływa na uatrakcyjnienie zajęć

7. Cel ogólny zajęć

Kształtowanie świadomości ekologicznej uczniów związanej z właściwym zagospodarowaniem odpadów.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Rozumie pojęcie „segregacja”.

  2. Rozumie potrzebę segregowania śmieci.

  3. Wyrzuca śmieci do odpowiednich pojemników.

9. Metody i formy pracy

Formy pracy: grupowa, indywidualna 
Metody pracy: słowna, aktywizująca, pokazowa

10. Środki dydaktyczne

kolorowe pojemniki do segregacji odpadów, śmieci, youtube, worldwall, karty pracy

11. Wymagania w zakresie technologii

komputer, dostęp do internetu

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Doświadczenie -

    • Czas trwania: 5 min

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel prosi uczniów, zeby usiedli na dywanie. Pokazuje im butelkę z tajemniczą zawartością. Po otwarciu butelki wyjmuje list i odczytuje zawartość.

        Drogie dzieci!
        Piszę do Was, ponieważ bardzo martwię się tym, że ludzie bardzo mnie zaśmiecają.
        Produkują ogromne ilości śmieci, które znajdują się wszędzie: na plażach, w lasach,
        na poboczach dróg, w rzekach, morzach i jeziorach.
        Zdarza się, że palą nimi w piecach. Kupują duże ilości żywności,
        po której zostaja plastikowe opakowania.
        Kiedyś na ziemi było czyste powietrze, bardzo chciałabym, żeby znowu tak było.
        Czy możecie mi jakoś pomóc?

        Wasza Ziemia!

        2. Rozmowa na temat czytanego listu.
        - Dlaczego Ziemia napisała list do dzieci?
        - W jaki sposób możemy pomóc Ziemi?

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja - rozmowa na temat odpadów

    • Czas trwania: 5 min

    • Opis aktywności:

      Pogadanka na temat odpadów produkowanych w domu. Uczniowie odpowiadają na pytania:
      Ile śmieci produkujemy w domu? Gdzie je wyrzucamy? Co się z nimi dzieje później?

  • Aktywność 3

  • Aktywność 4

    • Temat: Utrwalenie zdobytych wiadomości i wykorzystanie ich w praktyce

    • Czas trwania: 20 min

    • Opis aktywności:

      1. Wyrzucanie śmieci do odpowiednich pojemników znjdujących sie w szkole. 
        2. Segregowanie odpadów z wykorzystaniem gry wordwall.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczinowie przed opuszczeniem sali przypinają magnesami na tablicy minki zadowoloną i smutną, w zależności od tego czy lekcja im się podobała czy nie.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna