Dbamy o ekologię
Autor/autorka
Kamila Chybińska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
spec_funkcjonowanie osobiste i społeczne
3. Temat zajęć
Dbamy o ekologię
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystanie technologii TIK wpływa na uatrakcyjnienie zajęć
7. Cel ogólny zajęć
Kształtowanie świadomości ekologicznej uczniów związanej z właściwym zagospodarowaniem odpadów.
8. Cele szczegółowe zajęć
Rozumie pojęcie „segregacja”.
Rozumie potrzebę segregowania śmieci.
Wyrzuca śmieci do odpowiednich pojemników.
9. Metody i formy pracy
Formy pracy: grupowa, indywidualna
Metody pracy: słowna, aktywizująca, pokazowa
10. Środki dydaktyczne
kolorowe pojemniki do segregacji odpadów, śmieci, youtube, worldwall, karty pracy
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer, dostęp do internetu
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie -
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Nauczyciel prosi uczniów, zeby usiedli na dywanie. Pokazuje im butelkę z tajemniczą zawartością. Po otwarciu butelki wyjmuje list i odczytuje zawartość.
Drogie dzieci!
Piszę do Was, ponieważ bardzo martwię się tym, że ludzie bardzo mnie zaśmiecają.
Produkują ogromne ilości śmieci, które znajdują się wszędzie: na plażach, w lasach,
na poboczach dróg, w rzekach, morzach i jeziorach.
Zdarza się, że palą nimi w piecach. Kupują duże ilości żywności,
po której zostaja plastikowe opakowania.
Kiedyś na ziemi było czyste powietrze, bardzo chciałabym, żeby znowu tak było.
Czy możecie mi jakoś pomóc?
Wasza Ziemia!
2. Rozmowa na temat czytanego listu.
- Dlaczego Ziemia napisała list do dzieci?
- W jaki sposób możemy pomóc Ziemi?
Aktywność 2
Temat: Refleksja - rozmowa na temat odpadów
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Pogadanka na temat odpadów produkowanych w domu. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Ile śmieci produkujemy w domu? Gdzie je wyrzucamy? Co się z nimi dzieje później?
Aktywność 3
Temat: Teoria poszerzenie wiedzy segregowaninu odpadów
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Oglądanie filmu pt. „Jak dbać o środowisko”
https://www.youtube.com/watch?v=X31kMCrl_s0&ab_channel=KarieraProjekt
2. Oglądanie filmu na temat segregacji odpadów
https://www.youtube.com/watch?v=p60yNIYrYxE&t=124s&ab_channel=AbcZabawa
Ucznniowie oglądają filmy, po każdym z nich nauczyciel wyjaśnia najważniejsze informacje i odpowiada na pytania dzieci.
Aktywność 4
Temat: Utrwalenie zdobytych wiadomości i wykorzystanie ich w praktyce
Czas trwania: 20 min
Opis aktywności:
Wyrzucanie śmieci do odpowiednich pojemników znjdujących sie w szkole.
2. Segregowanie odpadów z wykorzystaniem gry wordwall.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczinowie przed opuszczeniem sali przypinają magnesami na tablicy minki zadowoloną i smutną, w zależności od tego czy lekcja im się podobała czy nie.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna