Dbamy o zdrowie. Kolory w warzywach i owocach
Autor/autorka
Mirosława Nowakowska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
3. Temat zajęć
Dbamy o zdrowie. Kolory w warzywach i owocach
4. Czas trwania zajęć
90 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Właściwe odżywianie ma bardzo duże znaczenie dla rozwoju dzieci. Uświadomienie uczniom roli warzyw i owoców w żywieniu, może znacząco wpłynąć na dobór produktów i potraw w codziennej diecie, a to z kolei pozwoli na utrwalenie prawidłowych nawyków żywieniowych.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Technologia urozmaica pracę na lekcji i usprawnia przekaz informacji. Ponadto daje możliwość zgomadzenia notatek w formie elektronicznej, a także umożliwia trwałe uwiecznienie wykonanej pracy w postaci zdjęć.
7. Cel ogólny zajęć
Kształtowanie świadomości zdrowotnej w zakresie higieny, pielęgnacji ciała, odżywiania się i trybu życia.
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń wymienia wartości odżywcze produktów żywnościowych;
uczeń ma świadomość znaczenia odpowiedniej diety dla utrzymania zdrowia;
uczeń przygotowuje posiłki służące utrzymaniu zdrowia;
9. Metody i formy pracy
Metody: elementy lekcji odwróconej, ćwiczeniowo‑praktyczna oparta na wykorzystaniu róznych źdródeł - film, prezentacja, czasopisma; podająca - opowiadanie, opis, eksponująca - wystawa.
Formy pracy: indywidualna, w grupach, zespołowa.
10. Środki dydaktyczne
Film edukacyjny, prezentacja, tablica interaktywna, smartfony, test wykonany w aplikacji Forms, ćwiczenia wykonane w aplikacji LearningApss, aplikacja Padlet, czasopisma z przepisami kulinarnymi, owoce i warzywa, karta podsumowująca wiadomości, 4 kartki brystolowe w formacie A2, kolorowe pisaki, arkusze samooceny, ankieta wykonana w aplikacji Mentimeter. Wydrukowane kody QR do ćwiczeń.
11. Wymagania w zakresie technologii
Nauczyciel przygotowuje salę z tablicą interaktywną z dostępem do internetu, ćwiczenia w aplikacji LearnigApss, test w aplikacji Forms, ankietę w aplikacji Mentimeter, tworzy Padlet do lekcji, pulikuje prezentację na YouTube, wyszukuje film edukacyjny na YouTube. Uczniowie przynoszą do szkoły samrtfony.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Już to wiem!
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Uczniowie przygotowali się do zajęć oglądając film Ministerstwa Zdrowia - Instytutu Żywności i Żywienia - Staś i Ola - Odc. 2 https://www.youtube.com/watch?v=FY0IcvNiiHg , przez tydzień gormadzili w szkole przepisy na potrawy z warzyw i owoców, przynieśli do szkoły warzywa i owoce. Nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do zajęć przeprowadzając krótki test „Owoce i warzywa” przez udostępnienie uczniom linku - https://forms.office.com/r/bcnqtnPBPb lub kodu QR do testu na Padlecie - https://padlet.com/mira1008/335drfswjgb437bq, a następnie prosi dzieci, aby rozdzieliły owoce i warzywa na kolory - gr.1 - czerwone, gr. 2 - fioletowe, gr. 3 - zielone, gr. 4 - pomarańczowo‑żółte.
Aktywność 2
Temat: Jeszcze trochę o warzywach i owocach
Czas trwania: 25 minut
Opis aktywności:
Oglądanie prezentacji na temat warzyw i owoców pt.: „Prezentacja owoce w kolorach” - https://youtu.be/3s2JieZHYAo.
Rozmowa na temat zdobytych wiadomości. Wspólne wyodrębnieje w klasie jeszcze jednej grupy kolorystycznej owoców i warzyw - białej. Wykonanie ćwiczenia 1. https://learningapps.org/display?v=p6427umf321, 2. https://learningapps.org/display?v=p12hbbs3321, 3. https://learningapps.org/display?v=p49fbzftv20, i 4. https://learningapps.org/display?v=p2o1hvfcn21. Ćwiczenia są prezentowane na tablicy interaktywnej i zgromadzone na przygotowanym przez nauczyciela Padlecie - https://padlet.com/mira1008/335drfswjgb437bq. Oprócz możliwości wspólnego wykonywania ćwiczeń, nauczyciel wywiesza na tablicy kody QR do ćwiczeń - dzięki temu dzieci mogą indywidualnie wykonać proponowane ćwiczenia i utrwalić wiadomości.
Aktywność 3
Temat: Co zapamiętaliśmy?
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Rozmowa na temat zdobytych wiadomości. Próba wymyślenia sposobu na łatwiejsze zapamiętanie właściwości warzyw i owoców w kolorach.
Dzieci otrzymują karty podsumowujące informacje i uzupełniają je. Ze względu na możliwości oddziału, można uzupełnić kartę w grupach lub wspólnie z wykorzystaniem tablicy interaktywnej - karta podsumowująca wiadomości - Padlet.
Aktywność 4
Temat: Wiedza w praktyce
Czas trwania: 45 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel zaprasza uczniów do pracy w grupach i wyjaśnia zadanie. Każda grupa ma wykonać jadłospis na cały dzień. Jadłospis powinien zawierać 5 posiłków - śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację. W każdym posiłku muszą wystąpić owoce lub warzywa. Uczniowie uwzględniają kolory warzyw i owoców, tak by wszystkie kolory wystąpiły w ich jadłospisie. Wpisując nazwy potraw, dzieci korzystają z gotowych przepisów zgromadzonych w klasie. Swoje jadłospisy ozdabiają ilustracjami. Po wykonaniu prac, jadłospisy zostają umieszczone na gazetce ściennej. Uczniowie fotografują swoje prace i wysyłają do nauczyciela, który zamieszcza je na Padlecie. Uczniowie przyklejają znaczek zaliczenia pracy w arkuszu samooceny przy omawianym temacie lekcji.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel udostępnia uczniom link do aniety - https://www.menti.com/h7ya334ub8 lub kod QR na Padlecie - https://padlet.com/mira1008/335drfswjgb437bq. Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie: Co im się podobało na lekcji? Nauczyciel na podstawie zebranych odpowiedzi będzie mógł podsumować swoje działania, wyciągnąć wnioski, które uwzględni w planowaniu kolejnych zajęć.
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna