Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Debata wokół kary śmierci

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawową argumentację „za” i „przeciw” karze śmierci używaną we współczesnych debatach etycznych,

  • zna podglądy głównych środowisk opiniotwórczych w sprawie kary śmierci,

  • rozumie istotność i społeczny kontekst poruszanego problemu.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • wykazuje umiejętność dyskutowania na temat „kary śmierci”,

  • umie odnieść teoretyczny problem etyczny do kontekstu praktycznego,

  • zdobywa umiejętności pracy w grupie.

c) Podstawy

Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:

  • celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę tak istotnej kwestii moralnej, jaką jest kara śmierci oraz uczy odpowiedzialności w związku z dokonywaniem istotnych wyborów moralnych,

  • zadań szkoły – uświadamia ważny problem moralny, jakim jest kara śmierci i sposoby jego rozwiązania oraz umożliwia rozwój umiejętności prezentacji własnego stanowiska w dialogu z innymi,

  • treści – należy do bloku tematycznego „główne problemy współczesnej etyki”,

  • osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości oraz rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych.

2. Metoda i forma pracy

Krótki wykład, dyskusja klasowa (praca w grupie).

3. Środki dydaktyczne

Materiały do pracy:

  • duże płachty papieru,

  • kolorowe flamastry.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na zajęciach nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć. Informuje o formalnym przebiegu zajęć: krótkim wykładzie w fazie wstępnej lekcji i późniejszej debacie.

b) Faza realizacyjna

Część I.

1. Nauczyciel omawia następujące zagadnienia:

  • pojęcie „kary” i podstawowe zagadnienia społeczne skupione wokół niej,

  • pojęcie „kary śmierci” i zarys historyczny jej stosowania,

  • stanowisko znanych filozofów wobec kary śmierci: Johna Stuarta Milla i Immanuela Kanta,

  • stanowisko Amnesty International,

  • stanowisko chrześcijan,

  • stanowisko polskich filozofów: Iji Lazari Pawłowskiej i Tadeusza Kotarbińskiego.

2. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i rozdaje każdej z nich płachtę papieru i flamaster. Dwie grupy otrzymują zadanie wspólnego wymyślenia argumentów „za” karą śmierci” dwie pozostałe zdanie wymyślenia argumentów „przeciw” karze śmierci.

3. Każda z grup przedstawia publicznie swoje argumenty zawieszając płachty w widocznym miejscu (na przykład na tablicy przy użyciu magnesu).

Część II

Nauczyciel łączy cztery grupy w dwie: jedną argumentującą „za” karą śmierci, drugą argumentującą „przeciw” karze śmierci. Dwie grupy siedzą naprzeciw siebie. Nauczyciel informuje uczniów, że właśnie rozpoczął się program telewizyjny, a oni występują w roli ekspertów etycznych i mają przekonać swoich oponentów do własnego spojrzenia na problem kary śmierci. Uczniowie prowadzą aktywną debatę. Nauczyciel pełni rolę koordynatora dyskusji.

Przykładowe pytania jakie nauczyciel może wykorzystać w celu poprowadzenia i podtrzymania debaty:

  • Czy wprowadzenie kary śmierci i zaostrzenie kar zwiększy bezpieczeństwo?

  • Czym powinna się kierować społeczeństwo: sprawiedliwością czy miłosierdziem?

  • Co miałaby na celu kara śmierci? Czy miałaby pełnić funkcję prewencyjną czy wyrównawczą?

  • Czy zabijanie można usprawiedliwić z perspektywy „kary śmierci”?

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel kończy debatę i omawia styl jej prowadzenia. Ocenia argumentację uczniów pod względem jej jakości. Podkreśla wagę umiejętności racjonalnej dyskusji i odpowiedzialności za wypowiadane poglądy.

d) Praca domowa

Nauczyciel zadaje do napisania esej: „Dokonaj oceny moralnej kary śmierci. Z jakimi stanowiskami omówionymi na lekcji jest ona zbieżna, a jakim stanowiskom przeciwna?”.

5. Bibliografia

1. Hołówka J., Etyka w działaniu, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2002.

2. Kalita Z. (red.), Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.

3. Jenkins J., Introducing Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.

6. Załączniki

Materiały pomocnicze dla nauczyciela

Argumenty „za” karą śmierci stosowane w etyce:

  • są czyny, które wykraczają poza granice człowieczeństwa; wtedy człowiek traci prawo do istnienia, zaburza ład moralny świata,

  • drastycznie wzrasta przestępczość i brutalność (o ok. 15% rocznie),

  • kierowanie się miłosierdziem demoralizuje społeczeństwo, które powinno się kierować zasadą sprawiedliwości,

  • kara śmierci była od zarania dziejów; dlaczego teraz jej zakazywać,

  • terrorystów którzy zabijają niewinnych ludzi powinien spotkać taki sam los,

  • kara śmierci chroni ludzi przed mordercami,

  • zemsta leży w naturze ludzkiej,

  • kara śmierci pomaga rodzinie ofiary pogodzić się ze stratą.

Argumenty „przeciw” karze śmierci stosowane w etyce:

  • kara śmierci odbiera człowiekowi możliwość odpłaty za popełnione przestępstwo,

  • zaostrzenie kar ani wprowadzenie kary śmierci nie obniży wskaźnika przestępczości jeśli organy ścigania będą działać (jak do tej pory) nieudolnie,

  • lepiej nie skazać na karę śmierci kilku przestępców niż jedną niewinną osobę,

  • kara śmierci może przemienić terrorystów w ofiary,

  • kara śmierci jest morderstwem w imię prawa, które plami krwią,

  • kara śmierci niekoniecznie powstrzymuje morderców,

  • kara śmierci jest okrucieństwem,

  • zamiast zabijać morderców powinniśmy studiować raczej ich motywy,

  • każde życie jest święte – społeczeństwo nie ma prawa decydować komu je odebrać,

  • czasami zdarza się iż podczas wykonywania kary śmierci urządzenia działają wadliwie; wtedy skazany cierpi; cierpi też wtedy rodzina przestępcy,

  • zemsta jest uczuciem destrukcyjnym, nigdy budującym,

  • kara śmierci jako okrucieństwo świadczy o niskim poziomie cywilizacji społeczeństwa,

  • kara śmierci nie jest aktywną formą zadośćuczynienia.

7. Czas trwania lekcji

90 minut (2x45 minut)

8. Uwagi do scenariusza

Brak

R1T1ymdztOe2M

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 126.96 KB w języku polskim
Rg0JWp2jrmS2e

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.50 KB w języku polskim