Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Definicja i funkcje stereotypu. Przykłady stereotypów funkcjonujących w społeczeństwie.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna znaczenie pojęcia „stereotyp”,

  • zna cechy i funkcje stereotypu,

  • zna przykłady stereotypów funkcjonujących w społeczeństwie,

  • zna dobre i złe konsekwencje posługiwania się stereotypami.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • nabiera umiejętności dyskutowania w grupie,

  • nabiera umiejętności autonomicznego myślenia i samodzielnej moralnej oceny zjawisk społecznych,

  • rozwija wyobraźnię, tworząc obrazy stereotypów.

c) Podstawy

Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:

  • celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę wobec człowieka, jego natury i powinności moralnych oraz wobec różnych sytuacji życiowych,

  • zadań szkoły – umożliwia rozwijanie umiejętności prezentacji własnego stanowiska w dialogu z innymi,

  • treści – należy do bloku tematycznego „główne problemy współczesnej etyki”,

  • osiągnięć – uczy rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych.

2. Metoda i forma pracy

Wykład, dyskusja wokół problemu, rysunek wybranego stereotypu.

3. Środki dydaktyczne

Papier z bloku rysunkowego A4, kredki lub flamastry.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na zajęciach poprzedzających nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie papieru z bloku rysunkowego A4 i kredek lub flamastrów. Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel pyta uczniów, czy zetknęli się ze słowem stereotyp. Próbuje wydobyć jak najwięcej informacji i zapisuje najważniejsze na tablicy. Następnie podaje definicję stereotypu. Prosi uczniów, aby zastanowili się, które informacje można potraktować jako cechy lub funkcje stereotypu. Następnie uzupełnia materiał podając pozostałe cechy i funkcje stereotypu.

2. Nauczyciel prosi uczniów o podanie podstawowych jednostek i grup stereotypizowanych i powodu ich stereotypizacji. Zadanie ma na celu pokazanie, że właściwie wszyscy podlegamy stereotypizacji ze względu na płeć, wykonywany zawód i inne cechy.

3. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat dobrych i złych konsekwencji kierowania się stereotypami.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów, by narysowali wybrany stereotyp danej jednostki lub grupy.

5. Bibliografia

  1. Abramowicz M., Bartkiewicz A., Jestem gejem. Jestem lesbijką. Komu mogę o tym powiedzieć? Materiały szkoleniowe, Kampania Przeciw Homofobii, Warszawa 2005.

  2. Hamer H. Psychologia społeczna. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2005.

  3. Jenkins J., Contemporary Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.

  4. Jenkins J., Introducing Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.

  5. Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Scholar, Warszawa 2006. 6.

6. Załączniki

a) Materiały pomocnicze dla nauczyciela

Przykładowe cechy stereotypu:

  • nadmiernie uproszczony,

  • społecznie podzielany,

  • niepodatny na zmiany,

  • sztywny,

  • dziedziczony kulturowo,

  • wzbudzany automatycznie,

  • schematyczny.

Przykładowe funkcje stereotypu:

  • zwalnia z myślenia,

  • ogranicza rozwój,

  • zmniejsza wysiłek poznawczy,

  • usprawiedliwia nasze zachowania,

  • wzmacnia tożsamość grupową.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Brak.

RW88xrz0CSyfp

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.08 KB w języku polskim
R1AkBbKDDyShY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim