Definicja urbanizacji
SCENARIUSZ LEKCJI
IV ETAP EDUKACYJNY
Temat: Definicja urbanizacji.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Geografia, 1.4: [Uczeń] wyjaśnia zróżnicowanie procesów urbanizacji na świecie; opisuje procesy tworzenia się aglomeracji miejskich oraz ich formy;
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
wyjaśnia terminy: urbanizacja, urbanizacja pozorna, miasto, aglomeracja monocentryczna, aglomeracja policentryczna, megalopolis,
wyjaśnia zróżnicowanie wskaźnika urbanizacji na świecie,
wymienia i wskazuje na mapie największe miasta świata,
wyjaśnia na przykładach pozytywne i negatywne skutki urbanizacji w krajach o zróżnicowanym poziomie rozwoju gospodarczego,
wskazuje na mapie przykłady różnych typów zespołów miejskich,
rozpoznaje na schematach poszczególne typy zespołów miejskich.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
lokalizuje obiekty na różnych mapach,
poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,
poprawnie czyta mapy,
zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje,
samodzielnie uczy się,
współpracuje w grupie.
KOMPETENCJE KLUCZOWE:
porozumiewanie się w języku ojczystym,
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
inicjatywność i przedsiębiorczość.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Geografia, Język polski, Wiedza o Społeczeństwie, Informatyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym | Nauczyciel na podstawie prezentacji multimedialnej tłumaczy zjawisko urbanizacji, następnie zadaje pytanie: „Jakie czynniki przyczyniają się do wzrostu tempa procesu urbanizacji?”. Uczniowie podają swoje propozycje, a nauczyciel zapisuje je na tablicy. Następnie uczniowie zapisują w zeszycie efekty swojej pracy w formie notatki | Mapa, atlas, prezentacja multimedialna | Burza mózgów, pogadanka | Zbiorowa, jednolita |
Etap realizacji | Geografia, Język polski, Wiedza o Społeczeństwie, Informatyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym | Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Każdej z grup przydziela do opracowania 1 fazę urbanizacji. Zespoły mają scharakteryzować po 1 fazie urbanizacji oraz wskazać 4–5 przykładów państw dla każdej z faz. Na zakończenie pracy chętni uczniowie omawiają wyniki pracy przy mapie ściennej, a koledzy uzupełniają brakujące informacje. Uczniowie wykonują ćwiczenie a następnie wspólnie z nauczycielem sprawdzają jego poprawność. | Mapa, atlas, karta pracy. Prezentacja multimedialna | Burza mózgów, pogadanka, ćwiczenie | Zbiorowa, jednolita, grupowa |
Geografia, Język polski, Wiedza o Społeczeństwie, Informatyka | Nauczyciel prowadzi wykład dotyczący typów zespołów miejskich, wykorzystuje przy tym prezentację multimedialną i mapę ścienną. Uczniowie na podstawie wykładu nauczyciela, i atlasu geograficznego wykonują ćwiczenia, a następnie razem z nauczycielem sprawdzają wyniki swojej pracy | Mapa, atlas, karta pracy. Prezentacja multimedialna | Burza mózgów, pogadanka, ćwiczenie | Zbiorowa, jednolita | ||
Etap podsumowania | Geografia, Wiedza o Społeczeństwie, Informatyka | Uczniowie w grupach opracowują pozytywne i negatywne skutki urbanizacji | Prezentacja multimedialna | Dyskusja, pogadanka, | Zbiorowa, jednolita |
