opisać różne możliwości zapisywania procedury w pliku (jako plik projektu lub plik programu);
wymienić określenia: parametr formalny i aktualny;
opisać pojęcia zmiennej języka programowania;
analizować treści gotowych procedur i przewidywać wyniki ich działania.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
definiować i wywoływać procedury bez parametru;
wpisywać i modyfikować procedury z wykorzystaniem edytora procedur;
przeglądać procedury w oknie pamięci;
zapisywać procedury w pliku programu lub w pliku projektu;
definiować i wywoływać procedury z parametrem;
zastosować zmienne w procedurach;
definiować wywoływanie i sprawdzanie procedur realizujących opracowany algorytm;
opracować algorytm wykonania rysunku według wzoru.
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.
Środki dydaktyczne
podręcznik.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym programem Power Point;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap
Zadanie
Przebieg realizacji
Uwagi do realizacji
Faza przygotowawcza
przypomnienie określenia algorytmu, języka programowania, procedury
wymienienie przez uczniów i krótkie omówienie poznanych procedur pierwotnych języka Logo
wyjaśnienie, na czym polega praca w trybie interakcyjnym w środowisku Logo Komeniusz
podanie tematu lekcji
przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zaciekawienie uczniów jej treścią
Faza realizacyjna
uruchomienie programu Logo Komeniusz
omówienie budowy procedury
przedstawienie sposobu tworzenia procedury w obszarze ekranu tekstowego
utworzenie prostej procedury rysującej kwadrat
wywołanie procedury i analiza jej działania
utworzenie procedury rysującej trójkąt
omówienie sposobu przeglądania procedur w oknie pamięci
wyświetlenie procedury z okna pamięci przez dwukrotne kliknięcie jej nazwy
analiza treści zdefiniowanej procedury
zamknięcie okna pamięci
zapoznanie uczniów z oknem edytora procedur
zwrócenie uwagi na możliwość wykonywania w edytorze procedur operacji znanych z edytora tekstu (np. usuwanie usterek, kopiowanie itp.)
zapisanie w oknie pamięci procedury rysującej sześciokąt
uruchomienie edytora procedur
modyfikacja treści procedury rysowania sześciokąta
sprawdzenie poprawności działania procedury rysującej sześciokąt
przedstawienie sposobów zapisu procedury w pliku (jako plik projektu lub jako plik programu)
wyjaśnienie pojęcia pliku źródłowego i pliku projektu
zapisanie w pliku procedury rysującej sześciokąt
omówienie sposobu deklaracji procedur z parametrami
modyfikacja procedury rysującej sześciokąt w oknie edytora procedur – dodanie parametru określającego długość boku
zapisanie procedury w pliku
sprawdzenie poprawności działania procedury
samodzielne napisanie procedury z parametrem rysującej kwadrat
sprawdzenie poprawności działania procedury
omówienie pojęcia zmiennej
wprowadzenie zmiennych do procedur
zapisanie prostej procedury obliczającej pole narysowanego kwadratu
utworzenie procedury rysującej wielokąt wykorzystującej zmienne
Faza podsumowująca
przypomnienie rodzajów poznanych procedur
przypomnienie sposobu wykorzystania zmiennych w procedurach
Bibliografia
[1] Białowąs J., Chmielewska K., Jakutowicz M., Mordaka M., Wojciechowski Z., Informatyka 2000. Poradnik metodyczny dla nauczycieli gimnazjum (I rok nauki), CD‑ROM, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2002.
[2] Mordaka M., Lipski J., Gulgowski M., Informatyka 2000. Podręcznik dla gimnazjum (klasa 2), Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.