Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Temat lekcji

Definiowanie i wywoływanie własnych procedur

Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń potrafi:

  • scharakteryzować budowę procedury w języku Logo;

  • rozróżnić etapy tworzenia i wykonania procedury;

  • opisać różne możliwości zapisywania procedury w pliku (jako plik projektu lub plik programu);

  • wymienić określenia: parametr formalny i aktualny;

  • opisać pojęcia zmiennej języka programowania;

  • analizować treści gotowych procedur i przewidywać wyniki ich działania.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • definiować i wywoływać procedury bez parametru;

  • wpisywać i modyfikować procedury z wykorzystaniem edytora procedur;

  • przeglądać procedury w oknie pamięci;

  • zapisywać procedury w pliku programu lub w pliku projektu;

  • definiować i wywoływać procedury z parametrem;

  • zastosować zmienne w procedurach;

  • definiować wywoływanie i sprawdzanie procedur realizujących opracowany algorytm;

  • opracować algorytm wykonania rysunku według wzoru.

Metody nauczania

  • pogadanka;

  • laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.

Środki dydaktyczne

  • podręcznik.

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym programem Power Point;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

  1. przypomnienie określenia algorytmu, języka programowania, procedury

  2. wymienienie przez uczniów i krótkie omówienie poznanych procedur pierwotnych języka Logo

  3. wyjaśnienie, na czym polega praca w trybie interakcyjnym w środowisku Logo Komeniusz

  4. podanie tematu lekcji

  5. przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zaciekawienie uczniów jej treścią

Faza realizacyjna

  1. uruchomienie programu Logo Komeniusz

  2. omówienie budowy procedury

  3. przedstawienie sposobu tworzenia procedury w obszarze ekranu tekstowego

  4. utworzenie prostej procedury rysującej kwadrat

  5. wywołanie procedury i analiza jej działania

  6. utworzenie procedury rysującej trójkąt

  1. omówienie sposobu przeglądania procedur w oknie pamięci

  2. wyświetlenie procedury z okna pamięci przez dwukrotne kliknięcie jej nazwy

  3. analiza treści zdefiniowanej procedury

  4. zamknięcie okna pamięci

  1. zapoznanie uczniów z oknem edytora procedur

  2. zwrócenie uwagi na możliwość wykonywania w edytorze procedur operacji znanych z edytora tekstu (np. usuwanie usterek, kopiowanie itp.)

  3. zapisanie w oknie pamięci procedury rysującej sześciokąt

  4. uruchomienie edytora procedur

  5. modyfikacja treści procedury rysowania sześciokąta

  6. sprawdzenie poprawności działania procedury rysującej sześciokąt

  1. przedstawienie sposobów zapisu procedury w pliku (jako plik projektu lub jako plik programu)

  2. wyjaśnienie pojęcia pliku źródłowego i pliku projektu

  3. zapisanie w pliku procedury rysującej sześciokąt

  1. omówienie sposobu deklaracji procedur z parametrami

  2. modyfikacja procedury rysującej sześciokąt w oknie edytora procedur – dodanie parametru określającego długość boku

  3. zapisanie procedury w pliku

  4. sprawdzenie poprawności działania procedury

  5. samodzielne napisanie procedury z parametrem rysującej kwadrat

  6. sprawdzenie poprawności działania procedury

  1. omówienie pojęcia zmiennej

  2. wprowadzenie zmiennych do procedur

  3. zapisanie prostej procedury obliczającej pole narysowanego kwadratu

  4. utworzenie procedury rysującej wielokąt wykorzystującej zmienne

Faza podsumowująca

  1. przypomnienie rodzajów poznanych procedur

  2. przypomnienie sposobu wykorzystania zmiennych w procedurach

Bibliografia

[1] Białowąs J., Chmielewska K., Jakutowicz M., Mordaka M., Wojciechowski Z., Informatyka 2000. Poradnik metodyczny dla nauczycieli gimnazjum (I rok nauki), CD‑ROM, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2002.

[2] Mordaka M., Lipski J., Gulgowski M., Informatyka 2000. Podręcznik dla gimnazjum (klasa 2), Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.

Załączniki

Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

Uwagi

R10tjq35I7fng

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 74.76 KB w języku polskim
RTcAMch9y1CxT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 73.50 KB w języku polskim